ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

صفر تا صد آشنایی با سامانه عدل ایران به صورت تصویری

اگر گذر هر کدام از شما به دادسرا ها افتاده باشد حتما با سامانه عدل نیز آشنایی دارید. در سامانه عدل شما می توانید دادخواست و ابلاغیه خود را صورت غیر حضوری و الکترونیک مشاهده نمایید و در جریان روند پرونده خود قرار گیرید. این امکان تحول بزرگی در سیستم قضایی کشور است که به صورت قابل توجه ای باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ها خواهد شد.

سامانه عدل چیست؟

سامانه عدل درگاه خدمات الکترونیکی رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به پیشرفت شتابزده تکنولوژی در عصر حاضر و افزایش سرعت زندگی های امروزه، این شتاب باعث شده زمان بیش از پیش ارزشمند به نظر بیاید. اگر تا به الان به دادگاه رفته باشید قطعا وقت زیادی از شما گرفته شده بنابراین یکی از نیازهای مهم شهروندان امروزه دسترسی داشتن به سامانه ای کاربردی است که امکانات جامعی را برای کاربران خود بعمل آورد. بنابراین اگر گذر هر یک از شما به دادسرا و یا به دادگاه افتاده باشد قطعا از با سامانه عدل ایران آشنای داشته اید. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با ایجاد سامانه عدل به این نیاز مهم یعنی صرفه جویی در وقت و به تبع آن کاهش هزینه ها به خوبی پاسخ گفته است. سامانه عدل توانسته خدمات شایان توجهی را به افرادی که با دادگاه ها و سازمان های ثبت اسناد سر کار دارند و یا در حال پیگیری مطالبات و شکایات خود هستند، همچنین برای پیگیری ابلاغیه ها و یا حتی خبرهای مربوط به آخرین اطلاعیه های قوه قضایه ارائه دهد. در واقع امروزه با ورود و گسترش انواع شبکه های مجازی و استفاده اقشار مختلف مردم بدون در نظر گرفتن رده های سنی از کودکان تا افراد حتی سالمند از آن، جامعه با سطح سواد و دانشی قابل قبول از شبکه اینترنت مواجه است که این خود می تواند که استفاده از تسهیلاتی چون سامانه عدل و نظایر آن آسان تر به نظر برسد. با اپلیکشن مختص سامانه عدل شما حتی قادر خواهید بود تمامی این امکانات را بر روی گوشی های همراه هوشمند خود نیز داشته باشید. طراحی و اجرای سامانه عدل از طرح های بزرگ و مهم قوه قضاییه به شمار می رود و مورد توجه بسیاری از مدیران عالی رتبه این دستگاه بوده است.

سامانه عدل ایران

آنچه در سامانه عدل قادر به انجام آن خواهید بود

  • امکان ارائه و پیگیری دادخواست و شکواییه
  • ارائه و پیگیری دادخواست، عفو، شکواییه
  • امکان پیگیری اظهارنامه
  • محاسبه هزینه های دادرسی
  • محاسبه هزینه ها و تعرفه خدمات
  • انواع پرداخت اینترنتی
  • استعلام وضعیت وکلا
  • استعلام مدارک قضایی
  • استعلام وضعیت مدارک قضایی

به طور یقین با وجود امکانات فوق سامانه عدل مراجعات حضوری بشدت کاهش پیدا خواهد کرد و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ها خواهد شد و صد البته رسیدگی به مطالبات قضایی و شکواییه ها مراجعین بهتر و سریعتر انجام خواهد شد.

ایجاد یک حساب کاربری در سامانه عدل ایران

برای پیگیری پرونده ها و ابلاغیه ها در سامانه عدل ابتدا وارد سایت عدل ایران شده و در قسمت ثبت نام الکترونیکی برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید. ایجاد حساب کاربری جهت دریافت ابلاغیه را باید از طریق ورود به سامانه ثنا انجام دهید.

از دو طریق می توانید در سامانه عدل ثبت نام کنید

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

شما به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی باید با ارائه مدارک شناسایی خود نظیر اطلاعات شناسنامه ای، آدری، کد پستی، شماره تلفن و… همچنین با دریافت امضای الکترونیک از این دفاتر جهت دریافت اوراق قضایی و بعد از آن برای طرح دعوا اقدام بعمل آورید. طی این مراحل شما حتما باید ِیک شماره موبایل جهت تایید رمز ارسال شده در اختیار داشته باشید.

سامانه عدل

 

  • ثبت نام در سامانه عدل در منزل

چنانچه قصد ثبت نام در سامانه ثنا عدل ایران در منزل خود را دارید ابتدا وارد سایت شده و مراحل ثبت نام را انجام دهید و سپس جهت احراز هویت و اخذ امضاء الکترونیک  به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

مراحل ثبت نام در سامانه عدل ایران

1-      در ابتدا شما باید با کلیک بر گزینه های مورد نظر تعیین کنید که یک شخص حقیقی هستید یا یک شخص حقوقی

2-      در مرحله بعد اطلاعات مربوط به شناسایی هویت خود اعم از کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه

3-      پس از تایید اطلاعات شناسنامه ای را به شکل دقیق وارد نمایید

4-      در مرحله بعد شماره تلفن ثابت و همراه خود را به طور دقیق وارد نموده تا برای دریافت رمز دچار مشکل نشوید.

5-      در مرحله آخر اطلاعات محل اقامت، گروه بندی ابلاغیه و آپلود تصویر را تکمیل کرده تا مرحله ثبت نام اولیه به پایان برسد

مد نظر داشته باشید که جهت دریافت امضا و احراز هویت باید با به همراه  داشتن مدارک شناسایی همچون کارت ملی و شناسنامه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه فرمایید زیرا محرز شدن هویت به صورت الکترونیکی و در منزل امکان پذیر نمی باشد بنابراین شما ملزم به رجوع به دفاتر مربوطه خواهید بود. همچنین حتما شماره موبایل خود را با دقت جهت دریافت رمز ورود به سامانه عدل وارد نمایید. شهرستان هایی که فاقد دفاتر خدمات قضایی هستند مراجعین باید برای انجام ثبت نام به دادگستری حوزه قضایی مربوطه مراجعه نماید و شناسه کاربری و رمز ورود مورد نظر خود را دریافت کند.

پس از مراجعه با دفاتر قضایی و یا دادگستری حوزه قضایی مربوطه یک رمز 5 رقمی به عنوان رمز شخصی و مختص به فرد اختصاص داده می شود. این شماره در صورتی که شماره در پرونده موجود باشد رمز به شما پیامک داده می شود. فقط با داشتن این رمز است شما میتوانید به خلاصه پرونده و روند کاری آن دسترسی که از این پس شما می توانید به راحتی وارد سامانه عدل شده و با وارد کردن اطلاعات خود می توانید ابلاغیه مورد نظر خود را دریافت نمایید. در ضمن شما با ارسال پیامک به شماره راهنمای پیام کوتاه 500049 در صورتی که قبلا شماره تلفن همراه شده توسط شعبه در پرونده قیده شده باشد می توانید رمز پنج رقمی خود را دریافت کنید.

نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه عدل

به موجب ماده 175 قانون دادرسی کیفری استفاده از سامانه های  کامپیوتری و همچنین از طریق مخابرات از قبیل ایمیل، ارتباط تصویری، فکس یا نمابر و تلفن برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است. در همین راستا سامانه عدل طراحی و اجرا گردید تا مراجعین برای مشاهده ابلاغیه خود پس از طی مراحل ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا و بعد از آن طی مرحله ثبت نام حضوری در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی می توانید با وارد کردن رمز عبور و کد ملی خود وارد حساب کاربری خود شده و از طریق قسمت ابلاغیه های جدید، ابلاغیه خود را به صورت فایل پی دی اف مشاهده نمایید.

در حال حاضر وضعیت سامانه عدل چگونه است؟

سامانه عدل به دستور آیت الله آملی لاریجانی در سال 1395 افتتاح گردید. از مهمترین اهداف سامانه عدل ساماندهی الکترونیک در سیستم بروکراسی دستگاه قضایی و سهولت در دسترسی به اطلاعات سایر ارگان های دولتی و همچنین نهادهای غیر دولتی و بخش های خصوصی است. در حال حاضر سامانه عدل تا حد زیادی کامل شده و سامانه عدل در حال حاضر به یک شبکه ملی تبدیل شده است اما هنوز سازمان هایی وجود دارند که به طور کامل به این شبکه متصل نشده اند.

مهم ترین خدمات سامانه عدل ایران به مردم

اگر گذر هر یک از شما به دادسراها افتاده باشد، چه در جایگاه شاکی باشید و چه متشاکی احتمالا وارد یک سیستم پیچیده و شلوغ در روال کاری محاکم قضایی شده اید. ایجاد سامانه عدل به عنوان کلیدی راهگشا برای گره کور بسیاری از پرونده های قضایی است. با وجود سامانه عدل و ارسال الکتررونیک ابلاغیه حداکثر اتلاف وقت در دادسرا به چند روز کاهش یافته است. با ایجاد سامانه عدل و ارسال الکترونیک ابلاغیه و دادرسی الکترونیک میزان سفرهای غیر ضروری مردم به دادسرا ها کاهش بافته و این خود باعث خلوت تر شدن دادگاه ها و در پی آن رسیدگی سریع تر و بهتر به پرونده ها می گردد. زیرا بخش اعظم مراجعین به دادسرا ها جهت ثبت دادخواست ها صورت می گیرد. به طوریکه با  راه اندازی کردن سامانه عدل  به ازای هر دادخواست 2.5 سفر درون شهری حذف خواهد شد و در همین راستا باعث می شود که مزان هزینه ها نیز کاهش پیدا کند.

صرفه اقتصادی سامانه عدل چقدر است؟

طبق گزارش های تایید شده در سال گذشته حدود 14/5 میلیون دادخواست به قوه قضاییه انجام شد که به طور متوسط با احتساب 4 ابلاغیه برای هر پرونده و صرف هزینه 2000 تومانی جهت پست و 800 تومان نیز جهت هزینه پرسنلی و خدماتی در هر سال حدود 62/5 میلیارد تومان صرفه جویی به عمل می آید. البته این رقم از کاهش هزینه ها برای پرونده هایی است که 2 نفر خواهان داشته باشد اما اگر ابلاغ پرونده را 6 مورد فرض کنیم مقدار هزینه صرفه جویی شده با راه اندازی سامانه عدل به مبلغی بالغ بر 243 میلیارد تومان خواهد رسید.

سامانه عدل ایران

هدف از اجرای طرح سامانه عدل و ابلاغ الکترونیکی چیست؟

در اجرای طرح سامانه عدل و ابلاغ الکترونیک یکی از مهم ترین اهداف قوه قضاییه خدمات رسانی آسان تر و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه ها و همچنین کاهش اطاله دادرسی است. در این طرح به احترام به حریم خصوصی توجه ویژه ای شده زیرا در گذشته مامور ابلاغ با ظاهر و لباس فرم جهت رساندن ابلاغیه به دست صاحبان به منزل شخصی افراد مراجعه می نمود و در خیلی از مواقع در صورت عدم حضور صاحب خانه ابلاغیه به دست افراد غیر مرتبط همچون همسایه ها و اطرافیان می رسید. این امر موجب ایجاد مشکلات بسیاری همچون باخبر شدن افراد غیر مرتبط با ماجرا می شد و علاوه بر آن رسیدن ابلاغیه به دست صاحب اصلی آن با اما اگرهای بسیاری رو به رو بود. امروزه با وجود طرح سامانه عدل و ابلاغ الکترونیک و اجرایی شدن سامانه عدل از سال 1395 به دستور آیت الله لاریجانی رسیدن اوراق ابلاغی به دست صاحب اصلی آن بسیار آسان تر و مطمئن تر از قبل شده است و از ایجاد حواشی و خطاهای احتمالی طی ارسال کاغذی و فیزیکی جلوگیری بعمل آمده است.

آیا با وجود سامانه عدل لازم نیست برای ثبت دادخواست به دادگاه ها مراجعه کنیم؟

از سال 1395 به استناد آیین دادرسی کیفری کلیه شعب قوه قضاییه جمهوری اسلامی موظف شدند تا اوراق خود را از طریق سامانه های الکترونیکی ابلاغ نماید. بدین ترتیب سامانه عدل ایران طراحی و اجرا گردید تا مشاهده و دریافت ابلاغیه و ثبت دادخواست به صورت غیر حضوری و الکترونیکی امکان پذیر گردد. بنابراین در حال حاضر تمامی امور ابلاغ اوراق قضایی دادسرا ها از طریق خدمات سامانه عدل و به صورت غیر حضوری به دست اشخاص خواهد رسید و هیچ ابلاغیه ای به صورت فیزیکی و کاغذی به درب منزل شخص نخواهد رسید. بنابراین جهت مشاهده ابلاغیه خود ابتدا باید در سامانه عدل ایران ثبت نام نموده و سپس اقدام به مشاهده ابلاغیه مورد نظر پرونده خود بنمایید. این امر با توجه به اینکه طبق گزارشات و تحقیقات به عمل آمده حدود 40 درصد از ابلاغیه های فیزیکی به دست اشخاص و صاحبان آن نمی رسد بسیار مفید خواهد بود.

با توجه به ابلاغ الکترونیکی از طریق سامانه عدل تاریخ ابلاغ چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به ابلاغ اوراق به صورت الکترونیکی تاریخ ابلاغ از تاریخ مشاهده ابلاغیه حساب شده و کلیه آثار قانونی مانند مهلت تجدید خواهی و یا غیره از تاریخ مشاهده ابلاغیه محسوب می شود. بنابراین اگر وارد حساب کاربری خود در سامانه عدل جهت مشاهده ابلاغیه و روند بررسی پرونده خود شده اید حتما دکمه خروج را در بالای صفحه کلیک کنید و از حساب کاربری خود خارج شوید این کار علاوه بر اینکه از سو استفاده های افراد سودجو جلوگیری می کند باعث می شود تبعاتی چون عدم مشاهده ابلاغیه از طریق سامانه نیز متوجه شما نگردد. زیرا در صورت باز بودن حساب کاربری شما در سامانه عدل ممکن است شما ابلاغیه مورد نظر خود را مشاهده نکرده باشید اما تاریخ مشاهده برای شما از روز ارسال حساب شده باشد. زمان مشاهده ابلاغیه در سامانه عدل به معنی ابلاغ قانونی به شما هست و عدم حضور در دادگاه هیچگونه توجیه قانونی نیز ندارد. زیرا که رویت ابلاغ و اوراق قضایی در سامانه عدل با ثبت زمان و جزئیات انجام می شود و ورود به حساب کاربری و رویت ابلاغیه به معنی رسید است و تنها در شرایطی فرد می تواند اظهار بی اطلاعی نماید که ثابت کند به رایانه و یا سامانه مخابراتی دچار اختلال بوده و شبکه اینترنت دسترسی نداشته است و از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

آیا ابلاغیه قضایی علاوه بر سامانه عدل به ایمیل اشخاص ارسال می گردد؟

لازم است بدانید که ابلاغیه قوه قضاییه تنها در سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه یعنی سامانه عدل قابل مشاهده است و به هیچ عنوان به ایمیل شخصی ارسال نمی شود. افرادی که در سامانه عدل ثبت نام الکترونیکی قوه قضاییه ثبت نام کرده اند دارای پرونده قضایی در دادگستری هستند و تنها از طریق مراجعه به سایت رسمی سامانه عدل یعنی eblagh.adliran.ir قادر به دریافت ابلاغیه خود هستند و هیچ گونه اخطاریه و احضاریه ای به ایمیل شخصی افراد ارسال نمی گردد و در صورت بروز همچین اتفاقی به هیچ عنوان به آن توجه نکنید و مراتب را به سازمان های مربوطه جهت پیگیری اطلاع دهید تا از سودجویی و اهداف شوم افراد غیر مجاز جلوگیری به عمل بیاید.

ثبت نام سامانه عدل ایران

ثبت الکترونیک دادخواست و اظهارنامه در سامانه عدل

اکنون طرح دعوی الکترونیکی در حدود 207 خواسته به صورت غیر حضوری امکان پذیر است. این اظهارنامه ها از طریق دفاتر خدمات قضایی نیز ثبت و ارسال می شود

  • طرح دعوی در زمینه خانواده چون ابطال ثبت واقعه ازدواج و طلاق، اثبات زوجیت، اذن در ازدواج، استرداد اطفال، الزام به تمکین، اهدا جنین، تحویل فرزند و….
  • امور تجاری و شرکت ها چون ابطال صورت جلسه هیات مدیره ( مالی و غیر مالی)، اثبات شراکت، الزام به ثبت اختراع، انحلال شرکت و یا موسسه، مطالبه سهم الشرکه، صدور حکم ورشکستگی و…
  • امور شهری چون ابطال قبض برق، آبريال تلفن ، گاز، محرومیت از دریافت خدمات دولتی چون آب، برق، الزام به اخذ پایان کار، الزام به تصحیح و اصلاح صورت مجلس تفکیکی، الزام به تعمیر ساختمان مشاعی و….
  • امور داوری چون ابطال رای داور (غیرمالی و مالی)، درخواست ابلاغ رای داور، درخواست اجرای رای داور، درخواست تعیین داور، درخواست سازش
  • اسناد مربوط به امور ثبتی مانند ابطال سند (موضوع سند مالی و یا غیر مالی است)، الزام به تفکیک ملک، اعتراض به عملیات ثبتی، افراز ملک، اعتراض به تصمیم واحد ثبتی، اعتراض به تحدید حدود
  • امور مربوط به کار و امور اجتماعی ابطال رای هیات حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی، درخواست صدور اجراییه در مورد رای هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، اعتراض به رای کمیسیون ماده 17 قانون اصلاح بیمه اجباری
  • اعسار اموری چون: اعسار از پرداخت محکوم به، اعسار از پرداخت مهریه، تعدیل تقسیط مهریه و تعدیل تقسیط محکوم به
  • کاربری و جنگل و اراضی مانند اعتراض به رای قاضی هیات حل اختلاف قانون تعیین تکلیف اختلاف اراضی موضوع اجرا ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع، نزع اشجار، اعتراض به تشخیص ملی شدن اراضی موضوع تبصره 1 ماده 9 قانون بهره وری بخش کشاورزی و….
  • سایر دعاوی مانند رفع مزاحمت ، رفع ممانعت از حق، تجدید نظر خواهی، اجرای حکم دادگاه خارجی، دستور موقت، تامین خواسته و….
  • همچنین امور اموال و مالکیت مانند ابطال سند مالکیت، ابطال مبایعه نامه ، الزام به تنظیم سند رسمی، خلع ید، رفع تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند ( خودرو، موتور سیکلت، قایق، لنج، ملک، کشتی، امتیاز تلفن)، استرداد مال ( منقول و غیر منقول) و….
  • امور حسبی ابطال واقعه فوت، ابطال شناسنامه، ابطال وصیت نامه، الزام به ثبت تقسیم نامه، تغییر نام
  • دعاوی مالی مانند ابطال چک، استرداد ثمن معامله، استرداد لاشه چک، مطالبه اجور معوقه، مطالبه ارز خارجی، مطالبه وجه چک، اثبات مالکیت و….
  • عقود و تعهدات مانند صدور چک بلامحل، تایید فسخ قرار داد مالی و غیر مالی، تعدیل اجاره بها ، اثبات وقفیت، تایید انفساخ قرارداد و…

امیدواریم از این مقاله اطلاعات عمومی سایت مسترآموز نهایت استفاده را برده باشید.ما میتوانید از مقاله اطلاعات جامع در مورد طرح ترافیک و سهام عدالت استفاده نمایید.

نظر خودتان را ارسال کنید