ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

بررسی انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران

بررسی انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران

پیش شماره خطوط موبایل ایران

یکی از مواردی که برای افراد اهمیت زیادی دارد اطلاع از پیش شماره خطوط موبایل ایران است. بسیاری از افراد به شماره های تماس ناشناس پاسخ نمی دهند. بدین ترتیب دانستن این موضوع که شماره خط موبایل تماس گرفته شده مربوط به کدام استان و شهر می باشد حائز اهمیت است. معمولا افراد با بررسی پیش شماره خط و اینکه در آن شهر و یا استان ارتباطی دارند یا خیر، اقدام به پاسخگویی می نمایند. نکته قابل توجه این است که پیش شماره خطوط موبایل ایران برای هر استان و شهر مشخص بوده، لذا با دانستن آن می توانید قبل از پاسخ دادن به تماس های موبایل خود متوجه این شوید که تماس گرفته شده مربوط به کدام منطقه از ایران است. در ایران تعداد ۴ اپراتور سراسری موبایل و ۲ اپراتور منطقه ای فعالیت دارند. اپراتورهای سراسری شامل اپراتور همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا در استان ها و شهرهای مختلف پوشش داشته و اپراتورهای منطقه ای در شهر و یا محدوه جغرافیایی خاص فعالیت دارند. در این میان اپراتورهای مجازی نیز وجود دارند که با پیش شماره های ۰۹۹۸ و ۰۹۹۹ مشغول به فعالیت هستند.  برای این موضوع ابتدا به بررسی پیش شماره خطوط موبایل ایران در بزرگترین اپراتور موبایل در ایران بنام همراه اول می پردازیم.

سه اپراتور موبایل سراسری و مهم در ایران

پیش شمارهانواع پیش شماره خطوط موبایل ایران: همراه اول

اپراتور همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور ایران است که پوشش وسیعی داشته و اغلب خطوط موبایل مورد استفاده در ایران مربوط به این اپراتور است. اپراتور همراه اول به منظور تفکیک و طبقه بندی انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران، استانهای ایران را به هشت منطقه تقسیم بندی کرده است. هریک از این مناطق مربوط به چندین استان بوده، لذا با دانستن پیش شماره می توان استان مورد نظر را پیدا نمود. در میان انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران که مربوط به اپراتور همراه اول است، پیش شماره های ۰۹۱۰، ۰۹۹۰، ۰۹۹۱ و ۰۹۹۲ کشوری بوده و محدود به استان و شهر خاصی نیستند. این پیش شماره ها شامل خطوط اعتباری و دائمی بطور توام هستند. اغلب پیش شماره های خطوط موبایل همراه اول شامل خطوط دائمی و اعتباری است بجز پیش شماره ۰۹۱۲ که دارای مشترکین دائمی است. پیش شماره ۰۹۱۹ نیز اعتباری بوده و مختص مشترکان در استان های تهران، البرز، قم، قزوین، سمنان و زنجان است. سایر انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران در اپراتور همراه اول بر اساس ناحیه بندی صورت گرفته مختص به استان های مشخصی است.

  • پیش شماره ۰۹۱۱ / ناحیه ۱ / استان های گیلان، مازندران و گلستان
  • پیش شماره ۰۹۱۲ / ناحیه ۲ / استان های تهران، البرز، سمنان، قزوین، قم و زنجان
  • پیش شماره ۰۹۱۳ / ناحیه ۳ / استان های اصفهان، کرمان، یزد و چهار محال و بختیاری
  • پیش شماره ۰۹۱۴ / ناحیه ۴ / استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل
  • پیش شماره ۰۹۱۵ / ناحیه ۵ / استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان
  • پیش شماره ۰۹۱۶ / ناحیه ۶ / استان های خوزستان و لرستان
  • پیش شماره ۰۹۱۷ / ناحیه ۷ / استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد
  • پیش شماره ۰۹۱۸ / ناحیه ۸ / استان های کرمانشاه، کردستان، مرکزی، همدان و ایلام

منطقه بندی پیش شماره خطوط موبایل همراه اول به تفکیک استان

بدین ترتیب با دانستن انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران که جزو اپراتور همراه اول باشند می توانید استان و محدوده جغرافیایی مورد نظر آن را شناسایی نمائید.

در مرحله بعد هر کدام از شماره های خطوط موبایل فوق بر اساس شهر و محدوده جغرافیایی دارای اعداد مشخصی هستند. به عبارتی اعداد پس از پیش شماره های فوق نیز دارای قواعد مشخصی بوده که با دانستن هر کدام می توان به شهر مورد نظر نیز دست یافت. به عنوان مثال کلیه پیش شماره های خطوط موبایل همراه اول در استان اصفهان با ۰۹۱۳ شروع می شود. این در صورتی است که علاوه بر استان اصفهان، استان های کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری نیز دارای این پیش شماره هستند. برخی از اعداد خطوط موبایل همراه اول شهر اصفهان پس از ۰۹۱۳ شامل ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۳، ۱۱۴ و ۱۱۵ است. حال پیش شماره خطوط موبایل ایران در شهر کرمان نیز با ۰۹۱۳ شروع شده و لیکن سه شماره بعدی متفاوت است. برخی از سه رقم بعدی شماره موبایل کرمان شامل ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۹۵، ۱۹۶، ۱۹۷، ۱۹۸ و ۱۹۹ است. در مورد شهر یزد برخی اعداد پس از پیش شماره اصلی شامل ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۸ و ۱۵۹ است. استان دیگری که در اپراتور همراه اول در ناحیه ۳ قرار دارد و دارای پیش شماره ۰۹۱۳ است استان چهارمحال و بختیاری است. برخی از اعداد سه رقم بعدی پیش شماره خطوط موبایل ایران در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری شامل ۱۸۰، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴ و ۱۸۵ است. بنابراین با دانستن انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران می توان استان و شهر مورد نظر را شناسایی نمود.

همراه اول دارای پیش شماره های مختص مشترکان دائمی و اعتباری است

پیش شماره خطوط

پیش شماره خطوط موبایل ایران: ایرانسل

دیگر اپراتور خطوط موبایل در ایران ایرانسل است که پس از همراه اول در جایگاه دوم قرار دارد. ایرانسل سرمایه گذاری زیادی برای ارائه انواع طرحهای تشویقی و حمایتی از مشترکان خود انجام داده و سعی در نزدیک کردن فاصله خود با اپراتور همراه اول دارد. ایرانسل که به عنوان اپراتور دوم نیز نامیده می شود دارای خطوط موبایل دائمی و اعتباری است و همانند اپراتور همراه اول در اغلب نقاط کشور و تمام شهرها و استان های ایران دارای پوشش مخابراتی است. پیش شماره خطوط ایرانسل مشخص بوده و لیکن همانند اپراتور همراه اول دارای ناحیه و منطقه بندی مشخصی نیست. انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران در ایرانسل شامل ۰۹۰۱، ۰۹۰۲، ۰۹۰۳، ۰۹۰۴، ۰۹۰۵، ۰۹۳۰، ۰۹۳۳، ۰۹۳۵، ۰۹۳۶، ۰۹۳۷، ۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ است که در کلیه استان ها و شهرهای ایران توزیع می شود. پیش شماره خطوط موبایل ایران مربوط به اپراتور ایرانسل دارای مشترکان دائمی و اعتباری است، لذا نمی توان از روی پیش شماره به دائمی و یا اعتباری بودن آن پی برد. اگر چه اغلب مشترکان ایرانسل از خطوط اعتباری استفاده می کنند ولیکن ایرانسل امکان پرداخت مابه تفاوت هزینه خطوط دائمی و اعتباری را برای مشترکان فراهم آورده است.

ایرانسل همانند همراه اول دارای پوشش مخابراتی گسترده است

رایتل

پیش شماره خطوط موبایل ایران: رایتل

دیگر اپراتور موبایل در ایران رایتل نام دارد. رایتل نیز با ارائه انواع بسته های تشویقی و حمایتی در صدد جلب نظر مشترکان دیگر اپراتورهای موبایل در ایران دارد. پوشش خطوط تلفن همراه رایتل همانند همراه اول و ایرانسل نبوده و اغلب در شهرهای بزرگ ایران عرضه می شود. پیش شماره های ۰۹۲۰، ۰۹۲۱ و ۰۹۲۲ جزو پیش شماره خطوط موبایل ایران در اپراتور رایتل است. در میان پیش شماره های مختص رایتل، پیش شماره ۰۹۲۰ از نوع دائمی بوده و پیش شماره های ۰۹۲۱ و ۰۹۲۲ دارای مشترکان دائمی است. اپراتور رایتل نیز همانند ایرانسل امکان تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی را با پرداخت هزینه برای مشترکان خود فراهم آورده است.

رایتل اپراتور سوم موبایل در ایران

 

پیش شماره خطوط موبایل ایران: سایر اپراتورها

اما خطوط موبایل و گستره خدمات رسانی اپراتورهای موبایل در ایران تنها محدود به اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل نمی باشد. در این میان سایر اپراتورهای موبایل نیز در ابعاد محدودتر مشغول به فعالیت هستند. اپراتور تالیا دیگر اپراتور خصوصی فعال در این حوزه است که پیش شماره خطوط موبایل ایران با ۰۹۳۲۴ مربوط به این اپراتور است. تالیا در کلیه شهرهای ایران عرضه می شود و دارای مشترکان اعتباری است. اپراتور اسپادان از زیر مجموعه های شرکت مخابرات استان اصفهان نیز با پیش شماره های ۰۹۳۱ و ۰۹۳۲۴ دیگر اپراتور خصوصی است که در کلیه شهرهای ایران عرضه می شود. این اپراتور مختص استان اصفهان بوده و در حال حاضر فعالیتی ندارد. نکته جالب توجه این است که جزیره کیش دارای یک اپراتور مختص به خود بوده که پیش شماره موبایل مشخصی دارد. پیش شماره خطوط موبایل ایران که با ۰۹۳۴ شروع می شود مربوط به اپراتور تله کیش است. این خطوط در محدوده جزیره کیش قابل اجراست. کلیه مشترکین اپراتور تلفن کیش از نوع دائمی هستند.

اپراتور مجازی شاتل موبایل

 

پیش شماره ۰۹۰۵ مال کجاست

پیش شماره ۰۹۰۵ مربوط به اپراتور ایرانسل است. ایرانسل پیش شماره ۰۹۰۵ را به صورت خطوط دائمی و اعتباری به مشترکان خود واگذار نموده است. از اینرو پیش شماره خطوط موبایل ایران که با پیش شماره ۰۹۰۵ شروع می شوند می توانند دائمی و یا اعتباری باشند. پیش شماره ۰۹۴۲ نیز مربوط به تلفن ثابت آسیاتک بوده که در محدوده کشوری فعالیت می کند. در واقع پیش شماره ۰۹۴۲ یک شماره تلفن ثابت بر بستر IP است که اصطلاحا NGN نامیده می شود. این پیش شماره خطوط موبایل ایران در واقع خط تلفن ثابت بوده که از شماره و خطوط شرکت مخابرات مجزا است. برای ارتباط با این خطوط از پیش شماره استانی شرکت مخابرات استفاده می شود.

سامان تل یکی از اپراتورهای مجازی موبایل

سامان تل

پیش شماره خطوط موبایل ایران: اپراتورهای مجازی

علاوه بر اپراتورهای سراسری و منطقه ای موبایل در ایران، تعدادی اپراتورهای مجازی نیز مشغول به فعالیت هستند. این اپراتورها اغلب با پیش شماره های ۰۹۹۸ و ۰۹۹۹ شروع می شوند. به اپراتورهای مجازی اصطلاحا مونو MONO گفته می شود. اپراتورهای مجازی موبایل در ایران شامل آپ تل، آذر تل، سامان تل، لوتوس تل، شاتل موبایل و انارستان است. هر کدام از این اپراتورهای مجازی دارای پیش شماره خطوط موبایل ایران مختص به خود بوده که همگی با ۰۹۹۹ و یا ۰۹۹۸ شروع می شوند. آپ تل متعلق به شرکت تجاری نگین ارتباطات آوا بوده و پیش شماره های ۰۹۹۹۱۰، ۰۹۹۹۱۱ و ۰۹۹۹۱۳ را به مشترکان خود اختصاص داده است. آپ تل تنها دارای مشترکان دائمی است. آذر تل نیز از زیر مجموعه های این شرکت بوده و پیش شماره های خطوط ۰۹۹۹۱۴ را بصورت اعتباری به مشترکان خود عرضه می نماید. اپراتور مجازی سامان تل متعلق به شرکت کیش سل پارس است و زیر مجموعه شرکت پرداخت الکترونیک سامان است. پیش شماره خطوط موبایل ایران که با ۰۹۹۹۹۷ و ۰۹۹۹۹۹ شروع می شوند متعلق به اپراتور مجازی سامان تل بوده و دائمی هستند. پیش شماره های ۰۹۹۹۹۶ و ۰۹۹۹۹۸ دیگر خطوط موبایل سامان تل است که بصورت اعتباری به مشترکان عرضه می گردد. از دیگر انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران ۰۹۹۹۰ است که متعلق به اپراتور مجازی لوتوس تل متعلق به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است. این خطوط بصورت اعتباری به مشترکان عرضه می شود. شاتل موبایل از زیر مجموعه های شرکت شاتل نیز تعدادی خطوط موبایل با پیش شماره های ۰۹۹۸۱۰، ۰۹۹۸۱۱ و ۰۹۹۸۱۲ به مشترکان خود بطور اعتباری عرضه می کند. اغلب پیش شماره خطوط موبایل ایران که با ۰۹۹۸ شروع می شود مربوط به شاتل است. شرکت شاتل موبایل خطوط دائمی نداشته و تنها خطوط موبایل اعتباری به مشترکان واگذار می نماید.

همراه اول بزرگترین اپراتور موبایل ایران

همراه اول

اپراتور انارستان دیگر شرکت متعلق به شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین است که در زمینه ارائه سیم کارت به مشترکان در گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت می نماید. پیش شماره ۰۹۹۴ تحت پوشش اپراتور مجازی انارستان بوده و بصورت اعتباری به مشترکان عرضه می شود. پیش شماره ۰۹۹۴ یک خط موبایل مختص کودکان و نوجوانان است که انواع سرویس های مختص این گروه سنی بر روی آن نصب شده است. انارستان علاوه بر پیش شماره ۰۹۹۴۴ که مختص خودش است انواع پیش شماره خطوط موبایل ایران متعلق به اپراتور همراه اول را نیز با تمرکز بر روی گروه سنی کودک و نوجوان و با ارائه سرویس های انارستان توزیع می کند

نظر خودتان را ارسال کنید