ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

هرآنچه که باید درباره غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بدانید

هرآنچه که باید درباره غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بدانید

غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بسته به نوع طبع هر شخص تاثیر متفاوتی دارد. طبق علم پزشکی دستگاه گوارش هر یک از انسان ها متناسب با نوع غذایی که می خورند واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند به عبارت ساده تر افرادی که طبع سرد دارند با خوردن غذا و میوه های سرد دچار دل درد و دل پیچه می شوند.

لیست غذا های سرد مزاج و گرم مزاج

غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بسته به نوع طبع هر شخص تاثیر متفاوتی دارد. طبق علم پزشکی دستگاه گوارش هر یک از انسان ها متناسب با نوع غذایی که می خورند واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند به عبارت ساده تر افرادی که طبع سرد دارند با خوردن غذا و میوه های سرد دچار دل درد و دل پیچه می شوند و یا بالعکس افرادی که طبع گرم دارند با خوردن گرمی دچار سوزش و خارش شدید در نواحی مختلف بدن می شوند. حتی تاثیر غذا های سرد مزاج و گرم مزاج به طوری جدی و زیاد می باشد که خانم های باردار و شیرده را درگیر می کند به طوری که این خانم ها با خوردن غذا های گرم مزاج و سرد مزاج تاثیر آن را به وضوح بر روی بدن و حرکات بچه خود می بینند. حتی خوردن هر یک از غذا های سرد مزاج و گرم مزاج در این دوران سبب به وجود آمدن برخی از بیماری ها برای طفل می شود شاید در بین افراد خانواده خود داشته باشید که بچه ای که به دنیا می آید به اصطلاح زردی دارد در واقع این بیماری به دلیل خوردن گرمی زیاد در حین دوران بارداری می باشد از این رو خانم های باردار و شیرده باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند. در صورت رعایت نکردن تغذیه و دقت نکردن به غذا های سرد مزاج و گرم مزاج اثرات بد گرمی و سردی همراه علائم بیماری برای ما به وجود می آید. به طوری که اکثر بیماری های مربوط به معده به دلیل رعایت نکردن و خوردن غذا های گرم مزاج و سرد مزاج می باشد ممکن است فردی که سردی خورده است معده با دادن واکنش شدید اسید معده بیشتری را ترشح کند یا بالعکس.

حمام رفت در ایام قاعدگیحال در این مطلب تعدادی از غذا های سرد مزاج و گرم مزاج را برای شما قرار می دهیم:

غذاهای گرم مزاج

قورمه سبزی، قیمه، فسنجان، بادمجان، کرفس، سبزی پلو، مرصع پلو، دم پختک، شیرین پلو، کوفته، تاس کباب، کوکو سبزی، شامی، آبگوشت، آش شعله قلم کار، سمنو، کاچی، کباب کوبیده، بریانی، فلافل نخود، حلیم گندم، دلمه بادمجان و ….. .

غذاهای سرد مزاج

ژله، آب دوغ خیار، خوراک قارچ، سالاد کاهو و خیار و گوجه، ماءالشعیر و نوشابه گازدار، فالوده، باقلا قاتق، لازانیا، ماکارونی، الویه، میرزا قاسمی، همبرگر، جوجه کباب، عدسی، شیر برنج، سوپ شیر، سوپ جو، آش دوغ، کوفته برنجی، استانبولی، کلم پلو، رشته پلو، آلبالو پلو، باقلا پلو، مرغ ترش، کدو، آلو اسفناج و …. .

البته نا گفته نماند بعضی از این غذا های گرم مزاج و سرد مزاج یا غذا هایی که در این قسمت گفته نشده است ممکن است با اضافه کردن مقداری ادویه و چاشنی غذا کمی از طبع سرد یا گرم شان کم یا زیاد شود که در این مورد به آن ها غذا های معتدل گفته می شود البته باید بگویم که در این صورت تمام سردی یا گرمی آن ها گرفته نمی شود فقط مقداری کم یا زیاد می شود. شما در ابتدا برای خوردن هر یک از غذا های سرد مزاج و گرم مزاج باید تشخیص دهید که طبع شما سرد است یا گرم تا سپس بدانید باید از کدام غذا های سرد مزاج و گرم مزاج پرهیز کنید.

در بعضی از موارد متخصصان طب سنتی و حتی پزشکان برای درمان بعضی از بیماری ها گرم مزاجی و سرد مزاجی غذا ها را لحاظ می کنند و به وسیله غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بیماری شما قابل درمان است.

خرما گرم مزاج

تاثیرات غذا های سرد:

این تاثیرات بر روی بدن هر شخص متفاوت است ولی به طور کلی به آن اشاره می کنیم. غذا های سرد باعث تمیز کردن گرما و سموم بدن، خنک کردن بدن و دادن احساس آرامش است. البته برای افرادی که طبع گرم دارند. ویژگی افرادی که طبع گرم دارند زود عصبانی می شوند، تعرق بدن شان زیاد است، اضطراب، قرمزی صورت و چشم و …. .

تاثیرات غذا های گرم:

باعث زیاد شدن انرژی اندام ها، گرم شدن و بهتر شدن گردش خون می باشد اما این تاثیرات بر روی افرادی اتفاق می افتد که طبع سرد دارند. مانند کسانی که دست و پایشان مدام سرد است، با خوردن خوراکی های سرد دچار معده درد می شوند و کمبود انرژی دارند. افرادی که دارای طبع گرم هستند با خوردن غذا های گرم طبع شان تشدید می شود و ممکن است که در تمام قسمت های بدن شان دچار خارش شوند یا به اصطلاح می گویند که گرمی زده اند.

پس در این بخش به این نتیجه خواهیم رسید که هر یک از غذا های سرد مزاج و گرم مزاج با توجه به طبع هر شخص هم دارای ضرر است و هم اینکه یکسری فایده به دنبال دارد.

غذا های گرم برای کودکان

یکی دیگر از تاثیرات غذا های گرم مخصوصا برای کودکان این است که این غذا های گرم مزاج باعث افزایش گرمی مغز می شوند و از همین طریق هوش بچه را افزایش می دهند. کودکان تا سن شانزده سالگی به دلیل داشتن طبع گرم باید از غذا های گرم مزاجی مانند عسل، خرما، گردو و انواع مغز ها استفاده کنند. در دسته ی غذا های گرم مزاج و سرد مزاج، این غذا های گرم هستند که باعث تقویت و رشد کودک شما می شود.

قابل ذکر است که عسل جزء آن دسته از غذا های گرم مزاجی می باشد که حتما باید در وعده های غذایی کودکان قرار داد چون عسل به دلیل خواص بالایی که دارد می تواند استخوان ها را محکم و قند کودکان را تنظیم نماید. مغز ها از جمله: انجیر، مویز و نخودچی می توانند باعث گرمی مغز و شکوفایی استعداد در کودکان شوند. طبق گفته ی کارشناسان از دو سالگی باید کودک را به خوردن عسل عادت دهیم چون عسل با داشتن ویتامین های زیاد و مقوی بودن برای سلامتی بدن کودک اهمیت ویژه ای دارد، عسل نیز می تواند به بهبود ناراحتی های معده کمک نماید و باعث تقویت عصب های معده شود.

بعضی از غذا های گرم مزاج و سرد مزاج برای کودکان آلرژی و حساسیت به بار می آورد که این می تواند کودک شما را آزار دهد و باعث بی قراری او شود از این رو در دادن غذا های گرم مزاج و سرد مزاجی که دارای حساسیت هستند کمی محتاطانه عمل نمایید و سعی کنید در تشخیص این که حساسیت کودک تان از کدام ماده غذایی است عجله کنید و سریع متوجه آن ماده حساسیت زا بشوید.

غذاهای مخصوص ایام بارداری

غذا های طبع گرم برای بارداری

غذا های گرم مزاج و سرد مزاج تاثیر بسزایی در تعیین جنسیت فرزند تان در حین اقدام به بارداری دارد مثلا شما زمانی که قصد بچه دار شدن دارید حداقل به مدت سه ماه باید غذا های خود را متناسب با آن جنسیتی (پسر یا دختر) که می خواهید تنظیم کنید برای پسر دار شدن غذا های گرم میل کنید چون طبع پسر از ابتدا گرم می باشد اما اگر به دنبال دختر دار شدن هستید غذا های سرد میل نمایید. غذا هایی با طبع گرم باعث افزایش هورمونی می شود که به پسر دار شدن کمک می کند. غذا های گرم مزاج و سرد مزاج تاثیر زیادی در جنسیت دارد. البته برای استفاده از این راهکار باید هر دو والدین این غذا را مصرف کنند تا تاثیر بگیرند. غذا های طبع گرم برای دوران بارداری منع به خصوصی ندارد به شرط آنکه متعادل باشد نه اینکه فقط از غذا های گرم مزاج یا سرد مزاج استفاده کنید. متخصصان طب سنتی بر این عقیده اند که مادران باردار در طی این دوران باید از مصرف غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بسیار، پرهیز کنند. از این رو باید در این دوران حتما از غذا های متعادل استفاده کنند پس همان طور که گفته شد خانم های باردار خیلی باید به تغذیه خودشان اهمیت دهند چون حتی کوچک ترین چیز ها هم روی جنین شان تاثیر می گذارد و حتی تاثیر این غذا های سرد مزاج و گرم مزاج بعد از تولد هم قابل مشاهده است آرام و قرار، بی قراری جنین بعد از تولد ارتباط مستقیمی با غذا های گرم مزاج و سرد مزاج دارد که خانم در حین بارداری از آن تغذیه کرده است.

تخم مرغ

غذا های گرم کننده رحم

زنان در سه زمان مهم از زندگی شان که شامل بارداری، عادت ماهیانه و زایمان است باید به شدت بیشتری مراقب خود باشند و در حین استفاده از غذا های گرم مزاج و سرد مزاج دقت داشته باشند. در این سه زمان به دلیل شرایط ویژه ای که رحم دارد رطوبت زیادی را می پذیرد بنابر همین دلیل که گفته شد باید متناسب با مزاجی که دارند غذای گرم استفاده کنند چون استفاده از غذا های سرد در این دوران سبب بالا بردن و جذب رطوبت پذیری رحم می شود قابل ذکر است که مراقبت نکردن از رحم در طول این سه دوره سبب افزایش رطوبت رحم و همچنین پیری زودرس می شود. سردی رحم عوارضی همچون تولید کیست و فیبروم و همچنین سبب یائسگی در سن کم می شود. احساس درد در هنگام قاعدگی به دلیل داشتن رحم سرد می باشد. سردی رحم نکته ی بسیار مهمی می باشد چون همین موضوع سبب ناباروری نیز می شود. یکی از علت های مهم سردی رحم استحمام زنان در دوره ی عادت ماهیانه می باشد که باعث سردی رحم و جذب رطوبت می شود. یکی دیگر از علل های سردی رحم استفاده از غذا های سرد است مثل استفاده بیش از حد از غذا های سرد مزاج مثل گوشت گاو، مرغ و …. .

یکی از راه های درمان سردی رحم به روش طب سنتی گرم کردن رحم می باشد حال روش های آن را برای شما بازگو می نماییم.

گرم مزاجی

روش اول گرم کردن کل بدن که رحم نیز جزئی از بدن می باشد: که به وسیله گرم شدن کلی بدن آن هم گرم می شود به این صورت که روش تغذیه ای خود را تغییر دهیم و از غذا هایی با طبع سرد به شدت پرهیز نماییم. مثلا: ماهی، کاهو، هندوانه و…. مصرف شان را به حداقل برسانیم. حال با استفاده از این روش در طول یک مدت طولانی سردی رحم گرایش پیدا می کند به گرم شدن. شما می توانید به آسانی تاثیر غذا های گرم مزاج و سرد مزاج را مشاهده نمایید.

روش دوم گرم کردن قسمت رحم: در این روش از بادکش گرم و مالیدن روغن هایی در قسمت رحم که طبع گرم دارند، مثل: روغن سیاهدانه و مانند آن. در استفاده از این روغن ها حتما باید با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

شما می توانید علاوه بر انجام دادن دو روش بالا از روش حجامت برای گرفتن سردی رحم خود استفاد نمایید به طوری که حجامت با بهبود گردش خون و منتقل کردن بهتر مواد غذایی به رحم در گرم شدن رحم کار آمد است. همچنین پیاده روی همانند حجامت می تواند در درمان بیماری هاری رحم از جمله عفونت و سردی رحم موثر باشد.

غذاهای دوران قاعدگی

از جمله خوراکی هایی که به گرم شدن رحم و تمام قسمت های بدن کمک می کند:

زرد چوبه، زنجبیل، تخم مرغ، چغندر، هویج، پرتقال، عسل و دارچین، بادام، انار، کلم بروکلی، آوکادو. همچنین استفاده از روغن مرزنگوش باعث از بین رفتن میکروب ها می شود و از عفونت های ادراری و سرد شدن رحم جلوگیری کنند. از خوردن انواع گوشت ها حتی گوشت گوسفند نیز در سه روز اول بارداری پرهیز کنید. کاچی یکی از غذا های گرم مزاج و مقوی می باشد زن اگر در تمام طول عادت ماهیانه خود کاچی بخورد می تواند دو قلوی پسر زایمان کند.

به هر حال قابل ذکر می باشد که در هنگام عادت ماهیانه، بارداری و زایمان حتما از غذا های گرم مزاج استفاده نمایید که دچار سردی رحم نشوید.

خوراکی های دوران بارداری

با خواندن این مطلب آموزش سلامتی مسترآموز حتما به تاثیر و اهمیت غذا های گرم مزاج و سرد مزاج پی برده اید این غذا ها با داشتن خواص گوناگون می توانند زندگی ما را راحت تر و یا با دچار شدن به بیماری های متعدد سخت تر کنند از این رو در ابتدا شما باید طبع خود را شناسایی کنید و سپس بعد از آشنایی با طبع غذا های گرم مزاج و سرد مزاج آن ها را با سلامت بدن خود تطبیق دهید. سلامت زنان در هر دوره ای سلامت خانواده را تضمین می کند.

شما میتوانید از مقاله روش خواندن برگه های آزمایش استفاده نمایید.

نظر خودتان را ارسال کنید