ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

هرآنچه لازم است در مورد قرص ریتالین بدانید

ریتالین (Ritalin)چیست؟

قرص ریتارین(Ritalin) برای درمان برخی اختلالات مانند بیش فعالی ADHD (Attention-deficit hyperactivity  disorder )  افراد مبتلا به بی خوابی، حمله خواب یا خواب آلودگی مزمن(Narcolepsy)  مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص از ترکیبات شبیه آمفتامین ها تهیه و حاصل می شود. دوز داروی ریتارین(Ritalin) را باید مطابق نيازها، و عكس العمل‌هاي فردي در نظر گرفت. زمانیکه قصد دارید از این دارو برای کودکان 6 ساله و یا بالاتر استفاده نمایید،  بهتر است از دوز پایین تری مثلا 5 تا 10 میلی گرم و با زمان های سه مرتبه در روز آغاز کنید. در یک هفته مصرف 5-10 میلی گرم در روز می تواند برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. حداکثر میزانی که می توان روزانه از این دارو استفاده کرد 60 میلی گرم می باشد. در افراد بزرگسال این مقدار می تواند بیشتر باشد و تا دوز 20-30 میلی گرم برسد. بیشترین استفاده از داروی ریتارین(Ritalin) برای افرادی است که دچار حمله خواب می شوند. در واقع جهت جلوگیری از خواب آلودگی مزمن، درمان افسردگی، درمان کردن فعاليت‌ مفرط (hyperactivity) و درمان کردن علائم ناركولپسي، براي درمان اختلالات افسردگي در بيماراني استفاده مي‌شود كه بيمار‌ي‌هاي جسمي آنان اجازه مصرف ضد افسردگي‌هاي متداول را نمی دهد و در افراد کهنسال مورد استفاده است. استفاده ریتارین(Ritalin) می تواند سبب افزایش توانایی در توجه بیشتر، کنترل مشکلات رفتاری به ویژه در کودکان، بهبود مهارت های گوش کردن، سازماندهی و مدیریت وظایف و افزایش تمرکز بر روی یک فعالیت گردد یا به انجام این موارد کمک شایان توجهی نماید. نام اقتصادی داروی ریتارین(Ritalin) “متیل فنیدیت” (Methylphenidate)  می باشد. داروی ریتارین(Ritalin) از جمله داروهای محرک می باشد و بر سیستم اعصاب مرکزی اثرگذار است. از این دارو در صنعت پزشکی استفاده می شود و از اوائل دهه60 (1330 شمسی) در صنعت پزشکی استفاده می شود.

ritalin

تاریخچه پیدایش ریتالین (Ritalin)

چنانچه بخواهیم تاریخچه پیدایش ریتارین(Ritalin) را در جهان مورد بررسی قرار دهیم می توانیم بگوییم این دارو در سال 1954 در جهان به بازار دارویی دنیا ارائه گردید و موارد مصرف داروی ریتارین(Ritalin) برای درمان مواردی همچون؛

1.     درمان افسردگی،

2.     درمان خواب آلودگی طی روز

3.     دفع سندرم خستگی مزمن

 

عنوان شد. در همین سالها محققان، پژوهشگران و پزشکان بیشماری شروع به تحقیق در زمینه موارد مصرف این دارو کردند و دریافتند ریتارین(Ritalin) به عنوان یک ماده محرک سیستم اعصاب مرکزی می تواند عمل کند و موارد دیگری از جمله استفاده از داروی ریتارین(Ritalin) در درمان کودکان بیش فعال را عنوان نمودند. در سال 1998، دانش جویان، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان و برخی نوجوانانی که قصد بیدار ماندن در شب امتحان را داشتند شروع به استفاده از داروی ریتارین(Ritalin) در شب های امتحان کردند بدون آنکه از عوارض آن مطلع  باشند.

ریتالین

آثار مصرف ریتالین(Ritalin)

ریتالین(Ritalin) بهتر است به عنوان دارو حتما توسط پزشکان توصیه شود. برخی پزشکان متاسفانه به اشتباه تصور می کنند، این دارو و مصرف آن بی خطر است و آثار مخرب ندارد و به بد نام بودن مواد مخدر نیست. این در حالی می باشد که چنانچه این دارو به صورت خودسرانه مصرف گردد، به اندازه کوکائین و آمفتامین می تواند ایجاد مضرات نماید. داروی ریتالین(Ritalin) می تواند به مدت زمان 4-6 ساعت باقی بماند.

نحوه استفاده از ریتالین(Ritalin)

از ریتالین(Ritalin) به دو صورت می توان استفاده نمود. برخی افراد از آن به صورت خوراکی و برخی به شکل تدخین و تزریق استفاده می کنند.

عوارض سوء مصرف ريتالين(Ritalin)

مصرف بدون تجویز داروی ریتالین(Ritalin) می تواند عوارض بسیار بدی را برای افراد به همراه داشته باشد که از جمله آن می توان به؛ ایجاد بی خوابی و عصبی گشتن در افراد، ایجاد حالت تهوع و یا حالت استفراغ و سرگیجه و سردرد را نام برد. از دیگر عوارض سوء مصرف داروی ریتالین(Ritalin) آن است که فرد ممکن است در پوست خود احساس خارش کند و یا جوش هایی بر روی صورت وی پدیدار شود. اگر ریتالین(Ritalin) مصرف کردید ممکن است با دردهای شدید شکمی، کاهش وزن شدید، زیاد شدن درجه حرارت بدن، بی نظم شدن ضربان قلب، سردردها و حالت تهوع های پشت سرهم، زیاد شدن فشار خون فرد، احساس تشنج، مشکلات معده روبرو شوید و در صورت استفاده های به کرات به مصرف این دارو اعتیاد دائمی پیدا کنید و مجبور شوید مداوم از آن استفاده کنید. در این صورت (مصرف بی رویه و اعتیادآور ریتالین(Ritalin)) امکان اینکه فرد مصرف کننده بعد از آنکه مصرف خود را قطع نمایند، دچار افسردگی شوند. چنانچه به مصرف داروی ریتالین(Ritalin) معتاد شده باشید و مجبور به مصرف دائمی باشید، ممکن است علائم روان پریشی در شما بروز نماید و ضربان قلب شما افزایش یابد و نیز فشار خونتان دچار تغییرات شدیدی شود و یا بالعکس دچار کاهش شدید این موارد شوید. همچنین در افرادی که به قصد ترک اعتیاد از داروی ریتالین(Ritalin) کمک می گیرند، ترک دارو پس از ترک مواد می تواند سبب دردهای شدید عضلانی، احساس افسردگی و نیز خواب آلودگی در افراد گردد. باور غلط عامه آن است که این دارو دقت و تمرکز آنها را افزایش نمی دهد، در صورتی که محققان طی تحقیقات خود نشان داده اند که ریتالین(Ritalin) ممکن است سبب کاهش زمان خواب در افراد گردد، اما به هیچ وجه افزایش دهنده دقت و تمرکز در آنها نیست. متاسفانه به دلیل همین نادانسته ها افراد بیشماری در دام سوء مصرف ریتالین(Ritalin) افتاده اند و نمی دانند که عوارض مصرف خودسرانه این دارو چه بلایی ممکن است بر سرشان بیاورد.

ریتالین

عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین(Ritalin)

چنانچه از ریتالین(Ritalin) به طور مداوم و یا به میزان بسیار زیاد استفاده کنید، این امر سبب می گردد تا دچار پرش و لرزش عضلات شوید، و یا سردردهای شدید و تب و تشنج برای شما به همراه خواهد آورد، ممکن است اِشتهای خود را به صورت کامل از دست بدهید و دچار سوء تغذیه شوید. حرکت ها و یا عملکردهای بی هدف داشته باشید و نیز آنها را تکرار کنید، ضربان قلب تان نامنظم شود، و به سختی بتوانید تنفس کنید. زمانیکه افراد از ریتالین(Ritalin) به میزان بسیار بسیار زیاد مصرف نمایند ممکن است توهم به سراغ شان بیاید و احساس کنند حشرات در زیر پوست آنها در حال حرکت است  و یا چیزی در زیر پوست شان حرکت می کند. هذیان های بدی بگویند و یا حالت پارانوئید (سوءظن) در آنها ایجاد گردد. قطعا درمان برخی از مواردی که گفته شد آسان نیست و شاید فرد سالها با آنها دست به گریبان گردد. بنابراین بهترین راه پیشگیری است و استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) باید حتما با نظر پزشک و زیر نظر پزشک انجام شود. چنانچه فرد تصمیم بگیرد مصرف این داروی خطرناک را قطع کند، دچار علائمی مانند افسردگی، خواب آلودگی و دردهای شدید عضلانی می گردد. متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که سوء مصرف داروی ریتالین(Ritalin) منجر به مرگ و فوت فرد مصرف کننده شده است.

متاسفانه استفاده خودسرانه و ناصحیح برخی افراد سبب شده اند در زمانی که نیاز به استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) به عنوان یکی از موثرترین راههای درمان در افراد به شمار می رود (درمان کودکان بیش فعال) به دلیل آنکه عوارض ناشی از استفاده زیاد یا ناآگاهانه آن خطرناک است والدین کودکان بیش فعال نیز نسبت به استفاده از این دارو در روند و فرایند درمانی کودک خود دچار شک و شبهه گردند و در استفاده از آن برای درمان عزیزشان تردید داشته باشند.

ریتالین(Ritalin) به عنوان یک محرک

ریتالین(Ritalin) از خانواده آمفتامین‌ها می باشد که نوعی محرک به شمار می رود. قرص ریتالین (Ritalin) سبب ترشح دوپامین می گردد و و سرخوشی بی علتی را برای فرد به ارمغان می آورد. افرادی که داروی ریتالین(Ritalin) را مصرف می کنند این دارو در مغز آنها به فرد علائمی از خستگی ارائه نمی کند، در نتیجه فرد مصرف کننده ریتالین(Ritalin) می تواند به مدت زمان زیادی بیدار بماند، احساس خستگی نمی کند و کمبود خواب را متوجه نمی شود. این فرد نیازی به استراحت در خود احساس نمی نماید، و بدون آنکه کمترین مشکلی برای وی پیش آید، ساعت ها قادر است بی خوابی را تحمل کند. قطعا این احساس، در نتیجه مصرف ریتالین(Ritalin) است و حسی کاذب می باشد، این حس کاذب سبب می گرد فرد مصرف کننده ریتالین(Ritalin) بسیار پرخاشگر شود و یا پرخاشگر به نظر برسد. در حالت کلی مصرف این دارو قطعا باید طبق دستور پزشک و با نظر وی انجام شود که می تواند در افرادی که به مصرف این دارو نیازمندند سبب کاهش قابل توجه خواب آلودگی و افزایش یافتن تمرکز آنها گردد، این در حالی است که نتایج یافته های محققان و پزشکان متعدد نشان داده است که استفاده داروی ریتالین(Ritalin) در درمان اضطراب نقشی ندارد و مصرف آن می تواند یکی از فاکتورها و مولفه های ایجاد اضطراب باشد. و چنانچه بدین شکل نباشد، یعنی این ماده تحت نظر پزشک و مطابق دستور پزشک مصرف نشود عوارض گاها جبران ناپذیری را برای فرد مصرف کننده ممکن است به همراه داشته باشد. از جمله عوارض استفاده بدون نظر پزشک می توان به مواردی همچون؛

1.     ایجاد اعتیاد به مصرف این دارو

2.     ایجاد حالت روان پریشی

3.     احتمال اعتیاد به محرک های خطرناک، زیرا داروی ریتالین(Ritalin) موادی در خود دارد که مشابه محرک هایی مانند کوکایین، اکستازی، حشیش است. اگر فردی از این داور به شکل بیش از حد، نادرست و یا طبق نظر شخصی خود یعنی خودسر استفاده نماید دچار عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از بانوان جامعه ما تحت تاثیر تبلیغات سوء باشگاه ها، اماکن ورزشی و سالن های ارایشی، مزون ها  به سمت مصرف این دارو به عنوان یک داروی لاغری قرار گرفته اند، غافل از عوارض سوءی که داروی ریتالین(Ritalin) می تواند برای آنها به همراه داشته باشد. همچنین برخی دانش آموزان و دانشجویان نیز به غلط برای بیشتر بیدار ماندن در شب امتحان و داشتن تمرکز بر مطالب به سمت استفاده از داروی ریتالین (Ritalin) رو آورده اند که قطعا نیازمند فرهنگ سازی و آگاه سازی هر دو قشر مذکور هستیم تا شاهد اتفاقات ناگواری مانند مرگ آنی در میان آنان نباشیم. متاسفانه امروزه یکی از موارد سوء مصرف قرص ریتالین(Ritalin) تجویزی است که برخی برای افرادی که قصد ترک جسمانی اعتیاد را دارند، می نمایند.

 

متاسفانه در جامعه در بین افراد معتاد که قصد ترک اعتیاد خود به ویژه تریاک و مواد مخدر حاوی مرفین را دارند، بد جا افتاده است که در زمان ترک به منظور کاهش دردهای مفصلی و عضلانی خود علی الخصوص درد زانو (که در بین معتادان به آن سیم کشی گفته می شود) به سمت مصرف ریتالین (Ritalin) رو می آورند و از این دارو استفاده می نمایند. هنوز تحقیقات صورت گرفته توسط محققان وابستگی جسمی فرد مصرف کننده به ماده ریتالین (Ritalin)در زمان تَرک انواع مواد مخدر را گزارش نکرده اند، اما متاسفانه نتایج تحقیقات حاکی از آن بوده که استفاده از ریتالین(Ritalin) در زمان ترک مواد مخدر موجب وابستگی روانی در فرد شده و سبب افزایش مصرف در فرد می گردند که اصطلاحا به آن پدیده تحمل (Tolerance) گفته می شود.

ریتالین

قرص ریتالین(Ritalin)، قرص شب امتحان

متاسفانه اخیرا در کشورمان ایران طی سال های گذشته افراد به سمت مصرف خودسرانه این دارو گام برداشته اند و بدون آنکه از عوارض و آثار مُخرب مصرف داروی ریتارین(Ritalin) اطلاعی داشته باشند، به سمت استفاده از آن گام برداشته اند. بسیاری از منابع خبری گزارش داده اند که افراد بجای خوردن چای و قهوه به مصرف قرص ریتارین(Ritalin) رفته اند به این امید که ساعت های متمادی بیدار مانده و بتوانند درس بخوانند و یا تمرکز خود را به شکلی غیرعادی در مدت زمان زیادی حفظ نمایند. در حقیقت قرص ریتالین(Ritalin) با نام قرص شب امتحان هم در بین مردم شناخته شده است. از ریتالین(Ritalin) در زمان امتحانات استفاده فراوانی می شود. متاسفانه برخی دانشجویان و یا دانش آموزان با شنیدن برخی اطلاعات غلط در زمینه مصرف داروی ریتالین(Ritalin) به استفاده از این دارو در زمان امتحانات مبادرت می کنند. تبلیغات کاذب در زمینه مصرف این دارو به دانشجویان و دانش آموزان سبب شده آنها به غلط فکر کنند، تمرکز آنها افزایش می یابد و حافظه آن‌ها تقویت گردیده و حافظه آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و تاثیرات مخربی را بر روی ذهن آنها باقی می گذارد.

محققان اصلی ترین رویکرد جهت کنترل و یا جلوگیری از مصرف قرص مهمترین روش کنترل و جلوگیری ریتالین(Ritalin) را آگاه سازی، اطلاع رسانی، آموزش و نیز فرهنگ سازی به خانواده ها، جامعه تعلیم و تربیت و پویندگان راه علم عنوان کرده اند.

ریتالین (Ritalin) و ممنوعیت دارویی

با انجام تحقیقات و آزمایشات دقیق مشخص شده است که از ریتالین(Ritalin) می توان در درمان کودکان بیش فعال استفاده کرد. این در حالی است که بسیاری از محصلان دبیرستانی و دانشگاهی با داشتن اطلاعات غلط در زمینه استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) به منظور بیشتر بیدار ماندن در شب امتحان و داشتن تمرکز برای خواندن آنچه می بایست در طول فرایند یاددهی-یادگیری می آموختند، به سمت استفاده خودسر از آن در ایام امتحانات مبادرت می ورزند. متیل فنیدات (Methylphenidate) که با نام تجاری ریتالین (Ritalin)  نیز در جامعه جا افتاده است، در زمره مشتقات گروه آمفتامین‌ها به شمار می رود و به منظور درمان بیش فعالی، نشانه‌های نارکولپسی و برای بعضی افراد مبتلابه افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از ریتالین(Ritalin) در درمان مواردی همچون؛ خواب آلودگی مزمن (Narcolepsy) در میان میانسالان و کهنسالان استفاده می شود. استفاده از ریتالین(Ritalin) در برخی موارد منع شده است که در ادامه بدانها اشاره می نماییم؛

1.      برای افراد دارای اضطراب بسیار زیاد

2.     برای افراد دارای فشار عصبی

3.     برای افراد دارای دارای عصبانیت همراه با بی‌قراری

4.     برای افراد دارای حساسیت مفرط نسبت به دارو

5.     برای افراد دارای فشار خون بالا

6.     برای افراد دارای گلوکوم

7.     برای افراد دارای افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج

8.     برای افراد دارای تیک‌های حرکتی

9.     برای کودکان زیر ۶ سال استفاده از ریتالین (Ritalin) ممنوع می باشد.

در بسیاری از موارد مصرف کنندگان ریتالین(Ritalin) بر این باور هستند  که این دارو خطری به همراه ندارد. بدین سبب به سمت مصرف بدون تجویز پزشک رو می آورند، این در حالی است که استفاده خودسر ریتالین (Ritalin) می تواند به اندازه استفاده از مواد مخدر مانند کوکایین و آمفتامین ضربه زننده و خطرآفرین باشد، پزشکان و روانپزشکان متعددی بارها به طور شفاف عنوان کرده اند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی مانند؛ ریتالین و اکستازی، از ترک کردن مواد مخدر مانند تریاک و حشیش و سایر مواد مخدر بسیار بسیار سخت تر است.  لذا پزشکان همواره حتی در تجویزهای محاز دوز پایین این دارو را برای بیماران خود تجویز می کنند تا بدن آنها به استفاده از داروی ریتالین (Ritalin)عادت نکرده و عوارض سوء برای بیمار به همراه نداشته باشد. شایان تتوجه است مصرف دوز بالای این دارو می تواند برای افراد بسیار خطرآفرین باشد و در مواردی حتی منجر به فوت و مرگ فرد مصرف کننده شود. لذا حتما با پزشکان در زمینه میزان و نحوه استفاده از این دارو مشورت نمایید.

ریتالین

محققان در زمینه عوارض ریتالین(Ritalin)  چه می گویند؟

اساتید دانشگاه های پزشکی به عنوان دسته ای از محققان کارامد که در حال انجام بررسی و آزمایشات در زمینه عوارض و اثرات استفاده از داروی ریتالین (Ritalin) هستند معتقدند، مصرف داروی ریتالین(Ritalin) و اثرات سوء آن به دلیل آنکه ریتالین(Ritalin) از دسته آمفتامین‌ها به شمار می رود و جز تحریک کننده های سیستم عصبی است می تواند در افراد بسیار ناگوار باشد.

گرچه از ریتالین(Ritalin) در درمان برخی بیماری ها می توان به صورت مجاز استفاده کرد، اما در صورت عدم تجویز پزشک و استفاده خودسر این دارو ممکن است کارآیی سیستم مغز و اعصاب مرکزی فرد دچار آسیب جدی شود به گونه ای که عملکرد آن کاهش یابد. همچنین در مورد افرادی که به غلط با تصور اینکه مصرف داروی ریتالین (Ritalin) می توانند سبب کاهش زمان خواب و افزایش تمرکز در آنها شود پزشکان و محققان یادآور شده اند که این افراد که اغلب دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان را در برمی گیرد باید بدانند که نباید کل محتوای یک ترم را یک شبه مطالعه نمایند و قطعا خوابیدن از نیازهای ضروری بدن است همانطور که خواندن می تواند در زمانی برنامه ریزی شده انجام پذیرد افراد باید برنامه ای هم برای خواب خود داشته باشند. هنگام مطالعات مطالعات با میزان زیاد مغز به پردازش اطلاعات ورودی می پردازد، در صورتی که فرد زمان مناسب برای استراحت به مغز را برای خود در نظر نگیرد قطعا این پردازش به غلط و به نحو نامطلوبی صورت خواهد گرفت و بالعکس. محققان درباره این مساله که مصرف این دارو در شب امتحان خواب را کم می کند گفته اند؛ ریتالین (Ritalin) برای درمان بیش فعالی در کودکان عمدتا تجویز می شود و در بزرگسالان سبب بیدار ماندن یا افزایش یادگیری آنان نمی شود، بلکه متاسفانه می تواند با عوارض جبران ناپذیری مانند ایجاد پرخاشگری و یا ایجاد خلل در سیستم اعصاب مرکزی فرد همراه باشد که بسیار زیان آور خواهد بود. متخصصین داروسازی بالینی نیز در زمینه در دسترس بودن این دارو انتقاداتی داشته اند و عنوان کرده اند که داروی ریتالین(Ritalin) نباید بدون نسخه فروخته شود، تا این امر موجب شود افرادی که قصد استفاده خودسر این دارو را دارند به آن دسترسی نداشته باشند.

مقامات دولتی مانند سرپرست دفتر مرکزی مشاوره وزارت بهداشت در زمینه کنترل مصرف این دارو در بین محصلان عنوان کرده اند که؛ خوشبختانه دانشجویان رشته های پزشکی به علت آنکه از عوارض استفاده این دارو آگاهند کمتر به سمت استفاده از آن می روند، اما در هر صورت یکی از وظایف مشاورین در محیط مدرسه و مراکز و موسسات آموزشی مانند دانشگاه ها این است که یادگیرندگان علم را با این قرص و آثار و عوارض آن آشنا سازند و یا در مجلات و رسانه های دانش آموزی و دانشجویی در این زمینه اطلاع رسانی به موقعی داشته باشند.

اطلاعاتی درباره ریتالین(Ritalin)

قطعا همانطور که در بالا اشاره شد مصرف مداوم داروی ریتالین (Ritalin) سبب وابستگی فرد مصرف کننده خواهد شد و در واقع برای شما اعتیاد به همراه آورد. چنانچه قصد دارید به پزشک مراجعه کرده و از این دارو استفاده نمایید اگر در پیشینه خود سابقه استفاده از الکل و یا مواد مخدر را دارید حتما پزشک خود را در این زمینه در جریان بگذارید. پس مصرف ان را تنظیم نمایید.  همچنین چنانچه جزو افراد مبتلا به مواردی مانند؛ تیک های عصبی، اضطراب، گلوکوما، سابقه شخصی یا خانوادگی تیک های عصبی یا سندرم تورت، اضطراب، تنش و آشفتگی شدید تنش و آشفتگی شدید هستید، استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) برای شما ممنوع می باشد. اگر شما دچار فشار خون بالا، بیماری و یا نقص قلبی هستید چنانچه به استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) بپردازید مصرف این دارو ممکن است باعث  بروز سکته مغزی، حمله قلبی و حتی مرگ ناگهانی  در شما گردد، لذا قبل از مصرف حتما با پزشک خود درباره نحوه و میزان مصرف دارو صحبت و مشاوره های لازم را دریافت نمائید. تداخلات دارویی همواره یکی از مسائل مهم در زمینه ایجاد عوارض نامطلوب در افراد است لذا چنانچه فردی هستید که طی 14 روز قبل، از داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز (مانند؛ ایزوکربوکسازید، لینزولید و غیره) استفاده داشته اید، استفاده از داروی ریتالین (Ritalin) برای شما ممنوع و بسیار خطرناک است. چرا که ممکن است با ایجاد تداخلات دارویی شدید سلامت شما را دچار خطر کند. اگر دچار بیماری هایی مانند بای پولار (دوقطبی) هستید که در مدتی از سال افسردگی و نیم دیگر سال شیدایی را تجربه می کنید، یا دچار بیماری های روانی و یا افسردگی شدید هستید و یا سابقه آنها را داشته اید حتما در استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) احتیاط لازم را به خرج دهید.

زیرا ریتالین (Ritalin) ممکن است باعث ایجاد اختلالات روانی (افکار و رفتار های غیر معمول) جدید یا بدتر در افراد گردد. چنانچه سابقه بستری در بخش های اعصاب و روان یا بخش های روانی را داشته اند حتما خود و یا همراه تان پزشک معالج را در جریان این امر قرار دهید تا روند درمانی مناسبی برای شما انتخاب گردد. در صورتی که از داروی ریتالین(Ritalin) استفاده کردید و دچار موارد زیر شدید سریعا به بیمارستان و پزشک معالج خود جهت پیشگیری و درمان مراجعه نمایید:

1.     مشکلات گردش خون (اگر با مواردی مانند؛ درد یا تغییر رنگ انگشتان دست یا پا و یا بی حسی مواجه شدید)

2.     در صورتی که علایم بیماری قلبی  را قبلا داشته ید؛ اگر با درد قفسه سینه مواجه شدید،  یا احساس از حال رفتن داشتید،  و یا با تنگی نفس مواجه شدید

3.     علایم اختلال روانی؛ (دوقطبی) پارانویا، پرخاشگری، مشکلات رفتاری جدید، شنیدن و یا دیدن چیزهایی که واقعی نیستند

4.      و علایم مشکلات گردش خون ؛ زخم های غیر معمول در انگشتان دست یا پا) سریعا به پزشک معالج خود مراجعه نمائید.

ریتالین

دانستنی های پیش از مصرف ریتالین(Ritalin)

در صورت مواجهه با موارد زیر سریعا پزشک معالج خود را در جریان بگذارید؛

1)     بیماری یا نقص مادرزادی قلب

2)     فشار خون بالا

3)     سابقه خانوادگی در بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی

چنانچه دچار موارد زیر هستید برای آگاهی و کسب اطمینان از اینکه مصرف داروی ریتالین (Ritalin) در شما عوارضی را ایجاد نخواهد کرد به پزشک خود اطلاع رسانی نمایید:

 

افسردگی، بیماری روانی، اختلال دوقطبی (بای پولار)، روانپریشی، داشتن افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
تیک های عصبی یا سندرم تورت
مشکلات گردش خون در دست ها یا پاها
تشنج یا صرع
مشکلات مرتبط با مری، معده یا روده ها
نوار مغزی غیر طبیعی
سابقه سوءمصرف دارو یا الکل
ریتالین(Ritalin) در هر دو جنس زن و مرد مورد استفاده قرار می گیرد. جهت استفاده از داروی ریتالین(Ritalin) در زنان باردار هنوز مشخص نشده است که این دارو می تواند برای جنین آسیب رسان و صدمه زننده باشد. با این حال چنانچه قصد بارداری دارید و یا باردار هستید و احساس نیاز به استفاده از این دارو را دارید حتما پزشک خود را در جریان این امر قرار دهید. همچنین چنانچه زایمان کرده اید و قصد دارید نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه نمائید  در این زمینه نیز که آیا ریتالین (Ritalin) از طریق شیر مادر می تواند وارد بدن نوزاد شود و برای وی مضر باشد یا خیر تحقیقات اندکی انجام شده و تاکنون نتیجه قطع به یقینی ثبت نشده است لذا بهتر است به عنوان یک مادر دلسوز و فهیم حتما قبل از شیردهی به فرزند دلبندتان چنانچه در دوران شیردهی از ریتالین(Ritalin) استفاده می نمایید پزشک خود را مطلع نمایید تا مشاوره های لازم را دریافت نمایید. شایان ذکر است در اکثر کشورهای دنیا مصرف ریتالین(Ritalin) در کودکان زیر 6 سال ممنوع می باشد.

نحوه مصرف ریتالین(Ritalin)

چنانچه پزشک برای شما مصرف ریتالین(Ritalin) را تجویز نموده شما با اطمینان خاطر می توانید به مصرف آن بپردازید و سعی کنید دقیقا مطابق با نسخه تجویزی پزشک تان این دارو را استفاده نمایید. قبل از مصرف ریتالین(Ritalin) حتما دستورالعمل مصرف ریتالین(Ritalin) را با دقت بخوانید. ریتالین(Ritalin) را در بیشتر یا کمتر از میزانی که پزشک تان تجویز کرده و یا درزمانی طولانی تر از آنچه پزشک تان برایتان مقرر کرده، استفاده نکنید.

همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که ریتالین وابستگی با خود به همراه می آورد. لذا از قرار دادن ریتالین(Ritalin) در دسترس و یا در اختیار قرار دادن و توصیه کردن آن به سایر افراد مخصوصا افرادی که سابقه سوءمصرف دارو یا الکل دارند اجتناب نمایید. ریتالین(Ritalin) را در مکانی امن نگهداری کرده و از این مساله آگاه باشید که خرید و فروش ریتالین (Ritalin)خلاف قانون بوده و دارای پیگرد قانونی است. ریتالین(Ritalin) های تاریخ مصرف گذشته را ابتدا مُنهدم سپس دور بیندازید. به علت آنکه مصرف ریتالین(Ritalin) سبب خواب آلودگی در افراد می گردد مصرف آن را صبح هنگام داشته باشید و زمانیکه از ریتالین(Ritalin) استفاده کرده اید از انجام رانندگی و نشستن پشت فرمان ماشین شدیدا خودداری نمایید. زیرا ریتالین(Ritalin) فکر و واکنش های بدن مصرف کننده را تحت الشعاع قرار داده و می تواند آن را مختل سازد. برای انجام رانندگی یا انجام اموری که نیازمند هوشیاری و دقت است زمانیکه از ریتالین(Ritalin) استفاده کرده اید دقت نمایید.

بهتر است این دارو را 30 الی 45 دقیقه بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. کپسول ریتالین(Ritalin) با یا بدون غذا قابل استفاده اند و نیازی نیست قبل از مصرف معده فرد مصرف کننده پر باشد.  حتما در زمان مصرف به دستورالعمل های راهنما بر رو و یا جلد این دارو توجه لازم را مبذول نمایید. حتما قرص ریتالین(Ritalin) را به صورت کامل بلعیده و از نصف کردن، شکستن، جویدن یا خرد کردن آن اجتناب کنید. به علت آنکه شکستن این قرص ها باعث آزاد شدن بیش از مقدار معین دارو در مدت زمان مشخص می گردد و این امر می توان عوارضی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. برای آنکه ریتالین(Ritalin) را آسان ببلعید کپسول ریتالین را باز کنید، آن را در یک قاشق پر از پودینگ بریزید. این مخلوط را فورا ببلعید و سعی کنید اصلا آن را نجوید. این دارو بهتر است در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداشته شود. بعد از مدت زمان معینی از زمان مصرف حتما به پزشک خود جهت دریافت تجویزتویه های اتی مراجعه نمایید. چنانچه قبلا عمل جراحی انجام داده اید و یا قصد انجام عمل جراحی جدیدی را دارید حتما  جراح و پزشک معالج خود را از این امر آگاه سازید. شاید پزشک شما ترجیح دهد قبل، ضمن و یا بعد از انجام اعمال جراحی تا مدتی مصرف این دارو را برای شما متوقف نماید.

ریتالین

ریتالین(Ritalin) از داروهای ممنوعه در سفر با هواپیما

ریتالین(Ritalin) به سه شکل خوراکی (به شکل قرص و گاهی با انواع نوشیدنی ها)، تزریقی و نیز استنشاقی (از راه بینی فرد) مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دارو در سفر با هواپیما غیردر بسیاری از کشورها همراه داشتن این دارو طی سفر با هواپیما جرم محسوب می شود و داشتن آن غیرمجاز است و می تواند شما را روانه زندان کند. در بسیاری از کشورها همراه داشتن داروهای کدئین دار جرم نیست اما در برخی دیگر مجازات های سنگینی را به همراه خواهد داشت.نوشته شده توسط مسترآموز

 

1.      https://www.webmd.com/drugs/2/drug-9475/ritalin-oral/details

2.     https://www.drugs.com/ritalin.html

3.    https://www.rxlist.com/ritalin-drug.htm

4.    https://www.healthline.com/health/adhd/ritalin-effects-on-body#1

5.    https://www.healthline.com/health/adhd/adderall-vs-ritalin

6.    https://www.psycom.net/ritalin-methylphenidate

7.    https://www.medicalnewstoday.com/articles/325333.php

8.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071175/

9.     https://drugfree.org/drug/ritalin/

10.  https://www.adhspedia.de/wiki/Ritalin

11.  https://www.drugfreeworld.org/drugfacts/ritalin/the-vicious-effects-of-prescription-stimulants.html

12. https://www.nytimes.com/topic/subject/ritalin-drug

13.http://www.cesar.umd.edu/cesar/drugs/ritalin.asp

14. https://m.youtube.com/watch?v=EfSSxwHAHe0

15.https://www.additudemag.com/medication/ritalin/

16. https://www.theguardian.com/world/2000/oct/31/qanda

17.http://theconversation.com/ritalin-at-75-what-does-the-future-hold-121591

18.https://reference.medscape.com/drug/ritalin-sr-methylphenidate-342999

19. https://www.focus.de/gesundheit/ratgeber/wie-kokain-geschnupft-oder-intravenoes-gespritzt-ritalin-vom-medikament-gegen-hyperaktivitaet-zur-gesellschaftsdroge_id_9496181.html

20. https://www.linguee.com/english-german/translation/ritalin.html

21. https://www.zeit.de/studium/uni-leben/2013-03/ritalin-medikament-studenten

22.https://www.talktofrank.com/drug/methylphenidate

23.http://blocked.goodrx.com/

24. https://www.annabelle.ch/leben/gesundheit/ritalin-ein-selbstversuch-48547

25.https://www.netdoktor.de/medikamente/ritalin/

26.https://americanaddictioncenters.org/ritalin

27. https://www.pharma.us.novartis.com/sites/www.pharma.us.novartis.com/files/ritalin_ritalin-sr.pdf

28.https://www.nwzonline.de/campus/wilhelmshaven-lernen-studienerfolg-mit-wunderpille-ritalin_a_50,6,1155115107.html

29.https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/ritalin

https://www.medicines.org.uk/emc/product/1035/smpc

نظر خودتان را ارسال کنید