ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

مخترع برق کیست؟ انرژی و سوخت پاک

چگونه برخی توماس آلوا ادیسون را مخترع برق می پندارند، و بعضی  نیکولا تسلا  و یا مایکل فارادی را مخترع برق می دانند؟ مخترع برق کدام است؟ آیا تاثیر اختراع و تولید برق به دست مخترع برق، مانند تاثیر آذرخش، صنع پروردگار، دراماتیک است؟ و اگر توماس ادیسون لامپ را ، گونه ای از جریان الکتریسیته را،  اختراع نمی کرد، ما در شب های بی ماه و بی فانوس چه می کردیم؟

مخترع برق: ادیسون؟

در این جهان پر شتاب، ما از نبوغ مخترع برق یا الکتریسیته، به شیوه های متفاوت، به طور مستقیم یا متناوب، و قوی یا ضعیف استفاده می کنیم. انسان در میان سیستم روشنایی، تلویزیون، یخچال، رایانه، سیستم حمل و نقل، سیستم گرمایش، مخابرات و محاسبات  و بیش تر لوازم و تجهیزات برقی، صنایع برقی، و تجهیزات پزشکی-درمانی برقی در پیرامونش زندگی می کند. به آن ها وابسته است. ما در انبوه اختراعات نوآوران و مخترعان گم شده ایم. و آینده را پیدا کرده ایم. مخترع برق، مهم ترین مخترع، در میان مخترعان است. نوآوری مانند توماس ادیسون می گوید: نوآوری یک درصد الهام است، و 99 درصد پشتکار و تلاش.

ادیسون مخترع برق

اما ادیسون نابغه و تلاش گر، با دو هزار و پانصد اختراعی که در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان  ثبت کرد، گویا مخترع برق نبود. اما او نوعی از لامپ روشنایی را ساخت.

او شب های سرد و تاریک ما را گرم و روشن کرد.  ابداع، و یا بهینه سازی طرح های ناکام و به فرجام نرسیده

مخترعان قبلی؟ آقای ادیسون. مخترع برق بودن. فرقی نمی کند. بگذار بگویند هر چه که می خواهند. من زیر همین نور ماه خانگی که تو برایم به ارمغان آورده ای، می نویسم. می خوانم. و به تو غبطه می خورم.  و تو را تحسین می کنم. مخترع برق هم که نباشی، من در شب های تنهایی، به نور تو می نویسم، و با نور تو به گفتگویم. اما باور های تو: خدای طبیعت، و یا طبیعت خدایی؟ سخت نگیر توماس، و بگذار بگویم، خدای طبیعت.

تسلا مخترع برق؟، نوزاد او، و نطق او

نیکولا تسلا ، به نوعی مخترع برق بود. جریان متناوب برق را او ابداع کرد. برای نخستین بار. وی همچنین، پروژه تولید برق در نیاگارا، آبشار نیاگارا را طراحی کرد. تسلا قهرمان نبرد جریان ها ست. ادیسون خسته از اختراعات بی شمار، در این نبرد بازی را به او واگذار کرد. ادیسون باور داشت که استاندارد انتقال توان الکتریکی، جریان مستقیم برق است. و تسلا معتقد به جریان متناوب بود.

ترانسفورماتور، نوزاد نبرد جریان مستقیم برق، ادیسون، و جریان متناوب، تسلا بود. در نخستین نطق این تازه به دنیا آمده، از رحم بلوغ و پشتکار و نبوغ این مخترع برق، چه بود؟ می گفت: من زاده این نبرد، و زاییده از نبوغ

تسلا هستم. ترانسفورماتور، یعنی تحقق یافتن امکان تبدیل ولتاژهای متفاوت، به هم است. این شاهکار مهندسی تسلا، مخترع برق بود. شاید خوب شد که وی مهارت در بخش فنی و در ساخت تجهیزات و ابزار مکانیکی، استعداد مادرش “دوکا تسلا” را به ارث برد تا بخش ادبی آن را، برای حفظ شعرهای حماسی صربستان. تسلا ملیت آمریکایی داشت. اما صربستان زاده شد. حتی یونانیان باستان می دانستند که مالش بعضی اجسام به هم، حتی جرقه و صدای جرقه تولید می کند. اما به آن التفات نکردند. زیرا زمان آمدن مخترع برق هنوز فرا نرسیده بود.

مخترع برق

تسلا مخترع برق؟، نوزاد او، و نطق او

اما روایت دیگری هم در مورد مخترع برق هست. در اوایل قرن نوزده نیز، در بخش تولید الکتریسیته نام فارادی می تابد. مایکل فارادی. او در سال 1821، نخستین موتور الکتریکی یا همان الکترو موتور را ساخت. در موتور الکتریکی، گردش مکانیکی در اثر عبور جریان الکتریکی ایجاد می شود. او می خواست جریان الکتریکی تولید کند. پس فرایند را برعکس کرد. ایجاد جریان الکتریکی در اثر گردش مکانیکی.

در حقیقت همه افتخار به او می رسد. مایکل فارادی را مخترع برق می دانند. فارادی نخستین ژنراتور جهان را هم ساخت. ژنراتور مایکل فارادی، مبنای ساخت ژنراتورهای پر قدرت و پیچیده عصر حاضر است. ژنراتورهایی که برق را در جهان تولید و تامین می کنند. و به همین دلیل او را مخترع برق می دانند.

تسلا

تاریخچه پیدایش برق

طالس، فیلسوف و دانشمند یونانی، مخترع برق نبود. اما حدود ششصد سال قبل از میلاد فهمید که مالش، کهربا را به ماده مغناطیسی تبدیل می کند. اما ماده مگنتیت بدون مالش هم، مغناطیس دارد. الکتریسیته تا اواخر قرن شانزدهم، تنها ذهن ها را کنجکاو و شاید متحیر می کرده است. هنوز زمان آن نرسیده بود تا مخترع برق بیاید.

اما تحقیق و مطالعه دقیق در مورد برق و مغناطیس، اگر نه همه، مانند بیش تر علوم، در انگلستان آغاز شد. ویلیام گیلبرت دانشمند اهل انگلستان. جایی که مخترع برق، مایکل فارادی نیز بدان جا تعلق دارد.

تاریخچه پیدایش برق

پس از گیلبرت، به توماس براون می رسیم. او هم مخترع برق نبود. اما برای نخستین بار درجهان، واژه الکتریسیته و برق را در کتابش نگاشت و چاپ کرد. و پس از چند دانشمند دیگر، به مایکل فارادی می رسیم. او بنیانگذار فناوری موتور الکتریکی در جهان است. بسیاری او را مخترع برق می دانند.

در ادامه برای شناخت نام مخترع برق و کار او، رویکرد برق و مهندسی برق را در قرن نوزدهم می کاویم. توماس ادیسون، گراهام بل، اتو بلائی، گالیله، چارلز آلگرنون پارسونز، نیکولا تسلا و دیگران، در محافل علمی و نزد مردم، رویکرد را تغییر دادند. تغییر رویکرد از یک نوع کنجکاوی در حوزه کهربا و مغناطیس، به تلاش برای دانستن و به تجربه در آوردن مفهوم و مکانیزم برق. برای درک مفهوم پیرامونی، در میانه قرن نوزدهم، ویلیام اوارت گلدستون از مایکل فارادی، مخترع برق، پرسید: الکتریسیته چرا ارزشمند است. مایکل فارادی در پاسخ گفت: شما یک روز مالیات نبوغ مخترع برق را می پردازید.

نیروگاه برق

مخترع برق و علت اختراع برق

مخترع برق، هر که باشد، در مکانیزم ساده، و هم پیچیده نسبت “نیاز” و “اختراع”، دست به نوآوری زده است. این مکانیزم، علت اختراع برق است.

مخترع برق و مخترعان در این حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای انسان، اختراع کرده اند و آن ها را به ثبت رسانده اند.

توماس ادیسون، مخترع برق نیست. اما شب های تاریک دیروز را به شب های روشن امروز تبدیل کرد. رادیو پیش از آن که به اشتباه به ثبت مخترع دیگری رسیده باشد، با درایت نیکولا تسلا و با هدف سهل کردن امکان ارتباط

جمعی اختراع شد. کارشناسان اما بر این باورند که آنچه ما اکنون به عنوان برق می شناسیم، حاصل نبوغ مایکل فارادی است. کارشناسان و متخصصان او را مخترع برق می دانند.

مایکل فارادی را مخترع برق می دانند. فارادی در پاسخ به نیاز همگانی به برخورداری از امکانات، این بخش از آمال و آرزوهای رو به رشد بشر را تحقق بخشید. آن قسمت از برق، که ژنراتورها در نیروگاه ها تولید می کنند، و با خطوط انتقال تا خانه شما می آید. همان که وسایل برقی منزل شما را روشن و فعال می کند. همان که موتورهای الکتریکی را به کار می اندازد.

از فارادی، مخترع برق که بگذریم، نیکولا تسلا هم افزون بر بنیان نهادن جریان متناوب برق، در برابر جریان مستقیم برق،  هم چنین بنیان‌گذار فناوری‌ هایی است که به اختراع  انتقال بی‌سیم اطلاعات، رایانه، ریموت کنترل، لامپ‌های فلورسنت و نئون، تلفن‌ همراه هوشمند، اشعه ایکس و لیزر منجر شدند. در حوزه برق نیز، جریان برق متناوبی که در خانه داریم،  با همت او به دست آمده است. نیکولا تسلا در سال های پایانی قرن نوزده، سیستم “کویل” را اختراع کرد. تولید جریان الکتریکی با ولتاژ بالا و آمپر پایین از مزیت های این اختراع بود. این سیستم هم اکنون نیز برای ساخت تلویزیون و و وسایل الکترونیکی و نیز انتقال انرژی بدون استفاده از سیم، کاربرد دارد.

نیکولا تسلا نخستین نیروگاه برق آبی جهان را، نیز، در آبشار نیاگارا ساخت.

از این نظر، او نخستین مخترع در بخش تولید برق از نیروگاه برق آبی در جهان بود. ساخت این نیروگاه سه سال زمان برد. واحد اندازه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی نیز، پس از درگذشت تسلا به نام او “تسلا”،ضرب خورد. موتور اتومبیل‌های الکتریکی نیز به سبب نقش او در اختراع موتور الکتریکی، موتور تسلا نام گرفت. در این بخش او مخترع برق است.

نیروگاه برق جهانی

مخترع برق، تسلا و پدیده خودرو های برقی

ممکن است که مخترع برق و دیگر مخترعان در این حوزه، پیش بینی کرده باشند که روزی از برق برای سیستم راه اندازی خودروها استفاده می شود. اکنون، خودروهای با سوخت فسیلی، کم کم جای خود را به خودروهای با سوخت پاک، یعنی برق و انرژی خورشیدی می دهند. شرکت خودرو سازی تسلا، در میان برند های خودرو سازان برقی در جهان، پیشتاز و جلودار است.

دست آورد مهم مخترع برق،  امروز در سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی، بیش از هر دست آورد دیگری، نمایان است. “مارک تارینینگ” و “ابرهارد”در آمریکا  در سال ۲۰۰۳، شرکت تسلا را  تاسیس کردند. این شرکت، نخستین تولیدکننده ماشین الکتریکی است. مارک تارینینگ و ابرهارد، در سخنانی، هدف از تاسیس

این شرکت را، ساخت خودروهای برقی اسپرت و لوکس عنوان کردند. هم اکنون، شرکت خودرو سازی تسلا،

هم چنان در تولید ماشین های برقی، پیشگام است.

مخترع برق، تسلا و پدیده خودرو های برقی

مخترع برق، با اختراع برق، سبب شده است تا امروز با بهره گیری از برق، و با مهندسی، به تدریج سوخت های فسیلی و آلوده کننده را کنار بگذاریم، و در تولید خود روها از سوخت پاک، مانند برق استفاده کنیم. برای رسیدن به این مهم، شرکت تسلا در سال ۲۰۰۸، نخستین خودرو برقی شرکت را تولید و در بازار جهانی عرضه کرد.

مخترع برق و حفظ محیط زیست

نوآوری مخترع برق، در زمان ابداع آن کارساز بوده است. با گرم تر شدن هوای کره زمین، هم و غم دانشمندان و کارشناسان محیط زیست، بهره گیری از مکانیسمی است، که بتواند به حفظ محیط زیست کمک و از افزایش دمای کره زمین جلوگیری کند. اکنون نیز به سبب پاک بودن انرژی برق، مهندسان برق و دانشمندان محیط زیست، در پی راه های جایگزین کردن این سوخت، با سوخت های آلاینده، در هر شکل و اندازه هستند.

مخترع برق می دانست یا نه، امروز حاصل نبوغ ناب او، در جلوگیری از گرم تر شدن دمای کره زمین، و کاهش آلاینده های اثر گذار بر لایه اوزون، با متدهای متفاوت در جریان است. ماشین‌های بنزین سوز به تدریج کنار می روند. مسیر هموار شده است، و جهان، به روی خودروهای برقی لبخند می زند. محیط زیست نیز بی تاب برچیده شدن خودروهای آلاینده است. ما نیز همگام با محیط زیست، قدم نو رسیده از مادر مخترع برق را تبریک بگوییم.

جلوگیری از انتشار گازهای زیان‌آور، هزینه کم تر تعمیر، رانندگی بی صدا، افزایش ایمنی، راندمان و ماندگاری بیش تر از دیگر مزیت های خودرو های برقی است.

بیش تر قطعه های خودروهای بنزین سوز، مصرفی هستند، و باید تعمیر یا تعویض شوند. اما  سیستم خودروهای برقی با آن ها متفاوت‌ است.  قطعه ها، عمر بیش‌تر دارند، و دیرتر فرسوده می شوند.

برق در طبیعت وجود دارد و قابل اختراع نیست. اما به سبب عظمت کار کاشف، اهمیت ساخت ابزار های بهره گیرنده از برق، کاربرد روز افزون برق در زندگی بشر، و شمار روز افزون لوازم و تجهیزات برخوردار از این سوخت پاک، واژه مخترع را به کار برده ایم.

نیاز روز افزون به برق: مخترع برق و دست آوردها

مخترع برق، برق، این پدیده شگفت انگیز را، برای کاربرد و مصرف انسانی، مهار کرده، و با ابداع تجهیزات، از آن برای خدمت به انسان بهره گرفته است. اکنون کارشناسان و مهندسان برق، کار ویژه اصلی مهندسی برق را، تبدیل یك سیگنال به سیگنال دیگر می دانند. سیگنالی به شكل موج ولتاژ، یا به شكل موج جریان، و یا تركیب دیجیتالی یك بخش از اطلاعات.

اکنون زوایای پیدا و پنهان نبوغ مخترع برق، در آفرینش جلوه های گوناگون بسته و وابسته به برق، در این عصر و آینده، بر همگان آشکار است. اکنون مهندسان رشته الكترونیك، به عنوان بخشی از رشته برق، و یا پر کاربرد ترین شاخه برق، در ساخت قطعه و مدارهای کاربردی آن، و نیز در بخش طراحی مدار فعالیت می کنند.

مهندسی برق شاخه مخابرات نیز در عصر کنونی، عرصه ای است برای جذب علاقه مندان و دانشجویان، و نیز پرورش کارشناسان و متخصصان در زمینه های فرستنده، مرحله میانی، گیرنده و گسترش شبکه. در این عصر، آنتن و موضوع تخصصی نحوه ارسال و دریافت، خط انتقال و محاسبات آن، ارتباط بین مجموعه كاربرها، و ابزار سویچینگ، نیاز ضروری است.

مخترع برق در بخش مهندسی برق در شاخه قدرت هم چنان به مهندسان در بخش تولید نیروی الكتریكی به روش های مختلف انگیزه می دهد.  همچنین انتقال و توزیع نیروی الکتریکی در شاخه قدرت تعریف می شود. اکنون مخترع برق به هدف اش نزدیک تر شده است. او به حتم آینده ای را در ذهن اش ترسیم می کرده است. آینده ای که در آن نیروهای متخصص، در بخش های تولید، انتقال و توزیع نیروی برق کار کنند، و برای مردم، بیش از گذشته، رفاه و امنیت بیاورند.

نقش مخترع برق در این زمینه ها اساسی و بنیادین است. اکنون مهندسان برق، شاخه كنترل، به روز ترین و آخرین فن آوری های علمی را در جهان تولید می کنند، و از آن ها بهره می برند. این بخش از مهندسی، در فضا پیما، و هدایت موشك و هواپیما، نقش كلیدی دارد.

شما میتوانید از مقاله نظامی گنجوی استفاده نمایید.

دیدگاه های این مطلب

نظر خودتان را ارسال کنید