ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

صفر تا صد روش خواندن برگه های آزمایش

زمانی در گذشته های دور بیماران انتظار معجزه و جادو از پزشکان داشتند ، سال ها گذشت و پزشکان با مشاهده نشانه های ظاهری، رنگ و روی بیمار، بوی تنفس و نبضش به تشخیص بیماری ها روی آوردند و با پیشرفت علم دانشمندان دریافتند با بررسی ترکیبات خون فرد و روش خواندن برگه آزمایش می توانند به تشخیص های درست تری برسند پس در روزگار ما همه می دانند جادویی درکار نیست، همه چیز در برگه آزمایش شماست!

روش خواندن برگه آزمایش  را یاد بگیریم

زمانی در گذشته های دور بیماران انتظار معجزه و جادو از پزشکان داشتند ، سال ها گذشت و پزشکان برای تشخیص بیماری ها به مشاهده نشانه های ظاهری، رنگ و رو ، بوی تنفس و نبض بیمار روی آوردند . با پیشرفت علم،  دانشمندان دریافتند با بررسی ترکیبات خون فرد و روش خواندن برگه آزمایش می توانند به تشخیص های درست تری برسند و در روزگار ما همه می دانند جادویی درکار نیست، همه چیز در برگه آزمایش شماست! پس بیایید روش خواندن برگه آزمایش  را یاد بگیریم.

آزمایش شمارش خون کامل: روش خواندن برگه آزمایش

یک آزمایش شمارش خون کامل «Complete Blood Count» که بصورت مخفف «CBC» خوانده و نوشته  می شود، برای آشنایی با روش خواندن برگه آزمایش کافی است بدانیم دو  بخش دارد که بطور حتم یک قسمتش را دیده اید : خانم یا آقایی که روپوش سپید پوشیده از رگ دست بین مفصل ساعد و آرنح شما، مقداری خون وریدی می گیرد و در لوله ها و لام های آزمایشگاهی می ریزد و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد و بخش شگفت انگیزی که ندیده اید درون آزمایشگاه رخ می دهد . در آنجا سلول های خونی را از نظر تعداد ، سایز و شکل ظاهری آنها بررسی و مقدار هموگلوبین و هماتوکریت ، هورمون ها ، چربی و دیگر ترکیبات خونی را به وسیله دستگاه ها و ابزار های دقیق اندازه می گیرند. تا پزشک شما روش خواندن برگه آزمایش را به کار گرفته و از وضعیت تندرستی شما آگاه شود .

برگه آزمایش

هدف اصلی آزمایش شمارش کامل خون (CBC) 

درآزمایش«CBC» با شمارش سلول‌های خون فرد مواردی همچون گلبول قرمز خون «Red blood cells»، هموگلوبین«Hemoglobin»، هماتوکریت«Hematocrit»،گلبول سفید خون «white blood cells» وپلاکت‌ها «Platelets» مورد سنجه قرار گرفته تا با روش خواندن برگه آزمایش از نتایج آنها برای تشخیص و درمان گروه  گسترده ای از بیماری‌ها استفاده ‌شود.

پزشک تا روش خواندن برگه آزمایش  را نداند و یا از این نتایج اطلاع نداشته نباشد نمی تواند برای درمان شما تصمیم بگیرد از سوی دیگر تجویز اشتباه دارو به دلایل آثار جانبی برخی دارو ها ممکن است برای بیمار خطرناک باشد که این موضوع مسئولیت پزشک را دو چندان می سازد . بنابراین خواندن جواب برگه آزمایش برای یک پزشک مهم ترین منبع اطلاعات برای تشخیص بیماری و انتخاب روش درمان مناسب برای یک بیمار است.

آزمایش خون

 پزشک شما با خواندن برگه آزمایش و اطلاع از مقدارگلوکز خون، کلسیم و سطح الکترولیت های بدن بیمار متوجه می شود که  قلب، کلیه و کبد او درست کار می کنند یا مشکل دارند. او با روش خواندن برگه آزمایش  آشناست و سطح  چربی ها (کلسترول خوب (HDL) و بد (LDL) و تری گلیسیرید ) و افزایش یا کاهش آنها و هرگونه ناهنجاری در خون را و بدن در می یابد. زیرا  مشاهده هر گونه بی نظمی در برگه آزمایش می تواند نشان دهنده این باشد که چه نوع اختلال در بدن وجود دارد و  انتخاب چه روش درمانی برای بازگرداندن شرایط بدن به شرایط تندرستی می تواند برای بیمار مفید باشد. خواندن برگه آزمایش خون  به پزشک در بررسی احتمال بیماری های قلبی کمک می کند. بنابراین اگر روش خواندن برگه آزمایش وجود نداشت،  امروزه تشخیص سلامت مادر وجنین در دروان بارداری یا بیماری هایی چون مانند سرطان ، HIV / AIDS ، دیابت ، کم خونی (uh-NEE-me-eh) و بیماری عروق کرونر قلب، مشکلات مغز استخوان و… به راحتی امکان پذیر نبود.

تعیین میزان قند خون  در روش خواندن برگه آزمایش CBC

یا قند خون منبع تأمین انرژی برای موجودات زنده است و در روش خواندن برگه آزمایش آزمایش« Fasting Blood Sugar» با نشان اختصاری «FBS » به معنای اندازه گیری مقدار گلوکز موجود در خون  در شرایط ناشتا و پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا می باشد. حداقل قند خون افراد بزرگسال بین ۶۵ تا ۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و حداکثر آن بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است . قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ نشانگر پیش دیابت می باشد . یعنی اینکه  فرد مستعد دیابت «Predisbetes» در ۱۰ سال آینده زندگی است. در صورت عدد گلوکز بیش از ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی لیتر ابتلا به دیابت مسجل شده و نیاز به تجویز دارو وجود دارد  .  اگر قند خون افراد بالغ کمتر از ۶۰ و یا بیشتر از ۴۰۰ باشد بسیار نگران‌کننده است وهمچنن اگر قند خون نوزاد کمتر از ۳۰ و بیشتر از ۳۰۰ باشد نیز خطرناک است.

برگه آزمایش

يكي از آزمايشات لازم براي تشخيص بيماري ديابت، آزمايش قند خون دو ساعته2hrs p.p« Glucose» است. در واقع نخست آزمايش قند خون ناشتا (FBS) پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتايي انجام مي‌شود و سپس در آزمايشگاه طبق دستور پزشك معالج به فرد گلوکز مي‌دهند يا از وی درخواست مي‌شود تا صبحانه معمول خود را ميل كند و بعد از دو ساعت دوباره آزمايش دهد. در مجموعه آزمایش های مربوط به قند خون آزمایش دیگری به نام هموگلوبین ای وان سی « HbA1C» وجود دارد که میزان گلوگزهمراه با هموگلوبین موجود در خون  و میانگین قند خون بیمار در ۳ ماه گذشته نشان می دهد. و عدد مطلوب در افراد غیر دیابتی  ۵.۶ ، در افرادمستعد بعه دیابت «Predisbetes» ۵.۷تا۶.۴ و در افراد دیابتی ۶.۵ می باشد .

تعیین سطح چربی ها ی خون در روش خواندن برگه آزمایش

چربی‌ خون مهم‌ترین عامل گرفتگی رگ‌‌های قلب و عروق بوده و موجب  عوارض بدی  همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، گردش خون ضعیف و بیماری های کلیه برای بدن می شود. آزمایش های سنجش چربی خون در روش خواندن برگه آزمایش به عنوان پنل چربی(Lipid Panel) و با علائم « TGs »برای تری گلیسیرید، «Cholesterol»  برای کلسترول کلی ، «HDL »برای  کلسترول خوب ، « LDL» برای کلسترول بد شناخته می شوند و پزشک با خواندن برگه آزمایش خون  در مورد نحوه ی درمان و سبک زندگی و رژیم غذایی بیمار تصمیم بهتری بگیرد.

آزمایش خون

مداخله پزشکی در چه هنگامی انجام می شود ؟

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود براساس روش خواندن برگه آزمایش در پنل چربی(Lipid Panel) چنانچه  اندازه تری گلیسیرید« TGs » بالاتر ۲۰۰ و  برای کلسترول «Cholesterol» بالاتراز ۲۴۰ باشد  ، مداخله پزشکی و تعیین شیوه درمان ضروری است.

نقش گلبول های سفید  در روش خواندن برگه آزمایش

در روش خواندن برگه آزمایش شمارش گلبول های سفید«white blood cells» با نام اختصاری « WBC» مشخص می گردد. میزان طبیعی گلبول های سفید   از۵ تا ۱۰ هزار در هر میلی‌لیتر خون در (بزرگسالان و کودکان بزرگ تر  از ۲ سال )می باشد.

چنانچه پزشک در خواندن برگه آزمایش خون با مقدار گلبول های سفید کمتر از ۲۵۰۰ مواجه گشت  به تشخیص و درمان بیماری‌هایی همچون نارسایی مغز استخوان، مسمومیت دارویی عفونت بسیار زیاد، سوءتغذیه، خودایمنی، ایدزمی پردازد . مشکلاتی چون نارسایی‌های مغز استخوان (بعد از شیمی‌درمانی،‌ رادیوتراپی و…) مقدار گلبول های سفید راکاهش می‌‌دهد .

همچنین عفونت، التهاب، تخریب بافت بدن و یا لوسمی یا سرطان خون است. ضربه و جراحت، استرس و تب مقدار گلبول های سفید  را با  بیشتر از ۳۰۰۰۰ افزایش می دهد که این افزایش  لکوسیتوز نامیده می شود  .

پزشک با روش خواندن برگه آزمایش  درمی باید که با کمبود گلبول های سفید خون،  بدن شما توانایی مقابله با باکتری ها را نداشته و احتمال ابتلا به بسیاری از انواع عفونت ها وجود دارد. به عنوان مثال سطح بالاتر از معمول گلبول های سفید درخون به وجود نوعی از عفونت یا التهاب در جایی از بدن هشدار می دهد اما ممکن است مشکل از عفونت نباشد . ممکن است ویروس ، استرس ، فعالیت شدید بدنی و حتا بارداری و زایمان هم مقدار گلبول های سفید در خون  افزایش ‌دهند. همچنین ابتلا به بیماری ایمنی بدن موجب شده که گلبول های سفید -به عنوان نگهبانان بدن – به اشتباه سلول های بدن را موجودی بیگانه و مهاجم تشخیص داده و به انها یورش ببرند!

پلاکت خون

نقش گلبول‌های قرمز در روش خواندن برگه آزمایش

گلبول‌های (سلول های) قرمز «Red blood cells»، در برگه ی آزمایش  با عنوان مخفف «RBC» مشخص می شود و استاندارد طبیعی آنها گلبول قرمز در برای مردان بین ۵ تا ۶ میلیون و برای زنان بین ۴ تا ۵ میلیون در هر میکرولیتر خون می باشد.   هموگلوبین «Hemoglobin» هم موجب سرخی رنگ در خون شده و هم به گلبول های قرمز در وظیفه جابه جایی اکسیژن و دی‌اکسید کربن از ریه ها به سلول های بدن یاری می رساند. در روش خواندن برگه آزمایش تعداد کمتر گلبول های قرمزدر خون  نشانگر کم‌خونی و تعداد بیش از اندازه از نیاز بدن به اکسیژن بیشتراست و  هشدار وجود بیماری قلبی یا ریوی را به همراه دارد. فشار حاصله از تمرینات ورزشی سنگین در بعضی ورزشکاران و همچنین زندگی در ارتفاع به خاطر کمبود اکسیژن در هوا باعث افزایش RBC خون می شود.

 

نقش هماتوکریت در خواندن جواب برگه آزمایش 

هماتوکریت«Hematocrit» (درصد هموگلوبین و گلبول قرمز در خون) با نشان اختصاری «HC» که در بردارنده عنصر آهن نیز می باشد. استاندارد طبیعی هماتوکریت در روش خواندن برگه آزمایش : ۴۲ تا ۵۲ درصد برای مردان و ۳۷ تا ۴۷ درصد برای زنان با احتساب قسمت قرمز رسوب خون در لوله آزمایش نسبت به کل ارتفاع خون (هموگلوبین خون در شرایط طبیعی یک سوم مقدار هماتوکریت می باشد.)است که چنانچه  درصد آن بیشتر از ۶۰ یا پایین‌تر از ۱۵ باشد نشان دهنده  قرارگرفتن فرد در منطقه خطر و نیاز به مداخله پزشکی می باشد.

کاهش هماتوکریت (-۱۵درصد) در خون ممکن است ناشی از پرکاری تیرویید، سیروزکبدی، نارسایی مغز استخوان وسرطان (Multiple myeloma )باشد.

افزایش هماتوکریت (+۶۰درصد) در خون به این معناست گلبول قرمز بیشتر ازاندازه در خون وجود دارد که ممکن است بخاطر مشکلاتی همچون از دست رفتن بیش از اندازه آب بدن ، سوختگی، اسهال شدید، بیماری‌های انسدادی ریوی باشد.

روش خواندن برگه آزمایش

 از دیگر علایم اختصاری نحوه خواندن برگه آزمایش در این مجموعه ، «HCV»حجم متوسط گلبول های قرمز، «HCH»متوسط هموگلوبین درگلبول های قرمز ، «R.D.W»ضریب تغییرات اندازه گیری گلبول های قرمز ، « PLT»شمارش پلاکت ها ، « PTE»درصد پلاکت ها، «MPV»حجم متوسط پلاکت ها ،                                       « MCH »متوسط وزن هموگلوبین، حجم متوسط هموگلوبین در هر گلبول قرمز، «MCHC» نشانگر میزان غلظت میانگین هموگلوبین در گلبول ، « MCV» میانگین حجم گلبول‌های قرمز ،  « M/E » نسبت سلول های گلبول سفید به قرمز می باشند.

نقش هموگلوبین در روش خواندن برگه آزمایش

هموگلوبین«Hemoglobin» به عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده گلبول‌ قرمز با نشان مخفف                            « Hgb یا Hg » شناخته می شود.  هموگلوبین یک پروتئین است که وظیفه اش رساندن اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های بدن انتقال دی‌اکسیدکربن به ریه‌ها می باشد . استاندارد طبیعی عدد هموگلوبین در خواندن جواب برگه آزمایش  بین ۱۴ تا ۱۷ گرم برای مردان ، ۱۲ تا ۱۵ گرم  برای زنان  و در کودکان ۱۱ تا ۱۳ گرم در هر دسی‌لیتر (g/dl)  می باشد.

عواملی همچون بارداری ،کم‌خونی، خون‌ریزی شدید، سرطان، بیماری‌های کلیه و بزرگی طحال،  سوءتغذیه، بیماری لوپوس، موجب پایین آمدن عدد هموگلوبین به زیر ۵ شده و زندگی در ارتفاع،  مشکلات ریوی، سوختگی شدید، نارسایی مزمن ریه و از دست دادن زیاد آب (دهیدراسیون‌) مقدار این ماده حیاتی را به بیش از  ۲۰ افزایش می‌دهند. همچنین پزشکان در روش خواندن برگه آزمایش تاثیر عوارض جانبی داروها در کاهش یا افزایش هموگلوبین را  درنظر می گیرند .به عنوان مثال مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، آسپیرین و ایندومتاسین و همچنین داروهای ضد سرطان هموگلوبین را کاهش می دهد یا مصرف جنتامایسین و متیل‌دوپا موجب افزایش هموگلوبین می شوند.

در روش خواندن برگه آزمایش اندازه گیری میزان غلظت متوسط همو گلوبین « Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration » با نشان اختصاری « MCHC» با  میزان طبیعی ۳۱ تا ۳۷ که بیانگر غلظت متوسط هموگلوبین در سلول قرمز بوده و عدد آن برای تشخیص کم‌خونی قابل توجه است .

شمارش پلاکت(Platelet) در روش خواندن برگه آزمایشCBC

پلاکت‌ها «Plt» بخشی از عناصر تشکیل دهنده سلول‌های خون هستند و تعداد و اندازه ی آنها بر سلامتی انسان موثر است. میزان طبیعی پلاکت های خون بین ۱۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار در هر میلی لیتر  خون(MCL) برای بزرگسالان سالم است. متوسط حجم پلاکت ها  بین ۷.۵ تا ۱۱.۵ فمتولیتر می باشد . بنابر این سنجش حجمی پلاکت ها با عنوان اختصاری«MPV» با هدف به دست آوردن حجم متوسط پلاکت در تعداد گلبول های قرمز خون  ومشخص شدن  تعداد پلاکت ها را در هر میکرولیتر خون انجام می گیرد.  پلاکت‌ها آنزیم‌هایی دارند که موجب انعقاد خون و جلوگیری  ازخروج گلبول های‌قرمز از درون رگ ها می‌شوند. در روش خواندن برگه آزمایش، در روش محاسبه «MPV» پلاکت های پایین (زیر ۵۰‌ هزار) نشان دهنده ی کمبود آهن و ممکن است منجر به احساس خستگی تمام وقت ، وقوع خونریزی طولانی، کبودی های غیر قابل توضیح و خونریزی شدید قاعدگی گردد.  از سوی دیگر پلاکت‌های بالاتر از اندازه ی طبیعی (بیشتر از یک میلیون) به پزشک می گوید علت یا عارضه ای همچون کمبود ویتامین D ، سرطان، کم خونی، اختلالات التهابی (ماتند آرتریت روماتوئید یا بیماری التهاب روده) ، عفونت ها باعث شده تا مغز استخوان تعداد بیشتری پلاکت بسازد و افزایش این پلاکت ها خون را لخته ساخته و در نتیجه بیمار در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارد.

پلاکت

آزمایش ادرار UA-UC بر اساس روش خواندن برگه آزمایش

ادرار حاصل از برون داد فرآیندی است که فیلتر های تصفیه کننده کلیه ها پس از پاکیزه سازی خون انجام داده و پس از آنکه جدا سازی خون از مواد زاید ناشی از سوخت و ساز سلول‌ها ، این مواد را به درون حالب ترشح شده و به مثانه انتقال می یابند تا سرانجام بصورت مایعی رنگی یا بی رنگ از طریق مجرای مربوطه تخلیه شود. بررسی محتویات ادرار برای تشخیص وضعیت سلامتی  ، از راه تفسیر این آزمایش و بر اساس روش خواندن برگه آزمایش،  انجام می‌شود

آزمایش ادرار« UA» از راه بررسی فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی برای تشخیص عفونت‌های دستگاه ادرار (کلیه‌ها، حالب و مثانه)، تعیین وجود قند در بیماران دیابتی، وجود سنگ کلیه،  فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های کلیوی و کبدی خاص قابل انجام است.

بر اساس روش خواندن برگه آزمایش در زیر عنوان Urine Analysis تحلیل آزمایش ادرار را با هم بررسی می کنیم :

رنگ «Color » :

در آزمایش ادرار رنگ آن با توجه به شرایط گوناگون همچون میزان مایع موجود در بدن، رنگدانه‌های مایع ادرار ، غذایی که فرد خورده و همچنین بعضی بیماری‌ها همانند دیابت و عفونت تغییر می‌کند.رنگ ادرار حالت طبیعی زرد «Yellow» و در طیف های زرد کم رنگ تا پررنگ  (pale yellow)یا کهربایی (amber)مشاهده می شود. در روش خواندن برگه آزمایش رنگ های گوناکون ادرار ممکن است به دلایل مختلف  و صورت های زیر دیده شوند :

صورتی کم‌رنگ (less commonly pink) در صورت اینکه فرد لبو یا چغندر خورده باشد، قرمز (red) به علت وجود خون در ادرار،  نارنجی (Orange) وجود ویتامین   B اضافی در ادرار یا مصرف برخی از داروها ، رنگ نارنجی تیره تا قهوه‌ای نشانه ی بیماری‌های کبدی چون زردی ،  قهوه‌ای (brown) کم شدن شدید آب بدن .

اگر درون ادرار ترکیبات خون(هموگلوبین) وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه ی اختلال در عملکرد کلیه، عفونت، بیماری کلیه یا حتی سرطان باشد.

آزمایش ادرار

ظاهر ادرار « Appearance »  :

ظاهر ادرار طبیعی شفاف «Clear»است؛ اما ممکن است در روش خواندن برگه آزمایش به دلیل رسوب فسفات ها یا اورات ها، گلبول های سفید یا قرمز و  باکتری ها رنگ آن غیر شفاف یا کدر « Turbid» شود .

وزن مخصوص «specific gravity»:

وزن خصوص در  آزمایش ادرار  بیانگر مقدار غلظت مواد محلول در ادرار و نتیجه ی اندازه‌گیری اجزای مختلف ادرار شامل مواد دفعی و املاح است که در روش خواندن برگه آزمایش به طور طبیعی برای ادرار اتفاقی  ۰۰۳/۱  تا ۰۳۵/۱  و برای ادرار ۲۴ ساعته در حدود  ۰۱۵/۱تا ۰۲۵/۱ می باشد. وزن مخصوص بالا نشان‌دهنده ادراری غلیظ شده است.  کمبود مایع در بدن (هنگام روزه‌داری یا تعریق زیاد) ، بیماری دیابت و… سبب افزایش و بیماری‌های کلیوی، تب، استفراغ و اسهال ، موجب کاهش وزن مخصوص می شوند.

 

اسیدی یا باز بودن ادرار «PH»:

PH نشان دهنده‌ی میزان اسیدیته یا اسیدی یا باز بودن ادرار ، با pH معمول بین ۴.۶ تا ۸ می‌باشد PH ادرار بخاطر وجود یون هیدروژن و میزان دفع املاح تعیین می‌شود. بر اساس روش خواندن برگه آزمایش قلیایی شدن ادرار فرد را در خطر  سنگ‌ سازی قرار می دهد . استفراغ، آلکالوز تنفسی، عفونت مجاری ادرار PH ادرار را بالا می‌برد و دیابت، اسهال، گرسنگی طولانی‌مدت و خواب PH ادرار را پایین آورده وآن را اسیدی می‌کند.

پروتئین «Protein»:

وجود پروتئین در ادرار نشانه ای از  مشکلات کلیه ها است. البته در شرایطی همچون ورزش  و تب نیز دفع پروتئین در ادرار افزایش می . در روش خواندن برگه آزمایش میزان دفع پروتئین در ادرار با علامت‌های «+»، «++» و «+++» مشخص می‌شود. نتیجه مطلوب پروتئین  در برگه ی آزمایش منفی یا Negativeمی باشد البته مشاهده ۸۰-۵۰ میلی‌گرم در طول ۲۴ ساعت یا کمتر از ۲۵۰ میلی‌گرم در ۲۴ ساعت پس از ورزش شدید به عنوان حالت بی خطر در نظر گرفته می شود اما آسیب‌های کلیوی، عفونت ادراری، فشارخون بالا، دیابت، بیماری لوپوس گلومر ولونفریت (بیماری کلیوی) و سرطان دفع پروتئین در ادرار را بالا برده و نیاز به مداخله پزشکی را برای جلوگیری از آسیب های بیشتر دوچندان می سازد.

گلوکوزوری « Glucose»:

در شرایط طبیعی نباید در ادرار گلوکوز دیده شود زیرا نشانه ی افزایش بیش از اندازه قند خون در روش خواندن برگه آزمایش (بالاتر از ۱۸۰ mg/dl) و دفع قند اضافه از طریق ادرار است که موجب نارسایی کلیوی در افراد دیابتی می‌شود. علت پر ادراری افراد دیابتی بالا رفتن مداوم قند خون و فشار به کلیه برای دفع آن از طریق ادرار می باشد . افزون بر دیابت ، بعضی از انواع مشکلات کلیوی ، غدد فوق کلیوی، کبدی،  مغزی، بعضی از مسمومیت‌ها ، تزریق سرم های قندی ومصرف یکباره و زیاد کربوهیدرات ها ممکن است موجب دفع گلوکوز در ادرار گردد.

کتون « Keton-AcetonL»:

بر اساس روش خواندن برگه آزمایش به طور طبیعی هیچ کتونی نباید در ادرار دیده شود. کتون‌ها از  شکستن چربی‌ها و سوخت ناقص آنها در بدن به وجود می‌آیند . دیابت کنترل نشده، برنامه غذایی فاقد کربوهیدرات، گرسنگی شدید ، آنورکسیا و نوشیدن الکل ، مصرف بیش از اندازه  آسپیرین، تهوع ادامه دار و بلند ‌مدت و بیماری‌های تب‌دار در کودکان موجب ترشح کتون در ادرار می شوند .

خون «Blood»:

پزشک در صورت مشاهده خون در ادرار بر اساس روش خواندن برگه آزمایش می باید در خصوص علت آن بررسی نماید زیرا گلبول های قرمز در شرایط فیزیولوژیک (ورزش سنگین، تب و عادت ماهانه) و یا پاتولوژیک (التهاب حاد مثانه، تروما، زخم ها، عفونت ها، سرطان های کلیه یا مثانه، ضربه به کلیه ، انفارکتوس و گلومرولونفریت) در ادرار پدیدار می شوند.

هموگلوبین « Hemoglobin» :

خون در ادرار ممکن است بر اثر بیماری‌های مختلفی به وجود بیاید . بر اساس روش خواندن برگه آزمایش وجود گلبول قرمز خون (RBC) در ادرار می‌تواند در اثر عفونت کلیه، التهاب کلیه، سنگ کلیه، تومور کلیوی و مثانه و ضربه به کلیه یا آسیب مجاری ادراری بوجود آید.

« Bilirubin & Urobilinogen»:

بر اساس روش خواندن برگه آزمایش در شرایط سلامت بدن ، مقدار بیلی روبین« Bilirubin » در ادرار  بسیار کم است. در بیماری‌هایی نظیر سیروز کبدی، تومور و یا آبسه کبد، انسداد داخل کبدی و هپاتیت، کبد توانایی نگه داری و دفع بیلی روبین را به داخل صفرا ندارد و بنابراین این ماده وارد خون شده و از آنجایی که محلول در آب می‌باشد از طریق کلیه‌ها وارد ادرار می‌شود .

برگه آزمایش ادرار

نیترات« Nitrit»:

بر اساس روش خواندن برگه آزمایش وجود نیتریت در ادرار نشانه وجود  باکتری‌ها در ادرار است. بررسی نیتریت در ادرار غالبا برای بیماران مشکوک به عفونت مجاری ادراری انجام می‏شود.

گلبول های سفید« WBC» وگلبول های قرمز« RBC »:

گلبول‌های خونی به طور طبیعی در ادرار وجود ندارند. پزشک برای تشخیص دلیل خون در ادرار (هماچوری) باید احتمال بیماری‌های مختلف را بررسی نماید. بر اساس روش خواندن برگه آزمایش وجود گلبول‌ سفید هم نشان‌دهنده عفونت ادراری است.

باکتری «Bacteria»:

بطور طبیعی باکتری نباید در ادرار  دیده شود. بر اساس روش خواندن برگه آزمایش حضور مقدار بالای باکتری در ادرار گاه بخاطر عفونت مجرای ادراری رخ می دهد. البته اگر در ادرار باکتری دیده شود اما فرد بی‌علامت باشد به درمان نیاز پیدا نمی‌کند.

امیدواریم از این مقاله آموزش سلامتی و نحوه خواندن برگه آزمایش و غذاهای سرد مزاج سایت مسترآموز نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاه های این مطلب

نظر خودتان را ارسال کنید