ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

حشره ساس را بشناسید همراه با علائم آن در منزل

ساس چیست؟

ساس نوعی حشره است که معمولاً شب ها از خون انسان تغذیه میکند. نیش آن می تواند منجر به اثرات روانی و علائم آلرژیک شود. همچنین می تواند منجر به تغییرات پوستی از نقاط کوچک قرمز گرفته تا تاول های برجسته شود. علائم ممکن است بین چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد و خارش عموماً وجود دارد. برخی از افراد ممکن است حس خستگی یا تب داشته باشند. به طور معمول، نواحی از بدن تحت تأثیر قرار می گیرند و اغلب سه نیش در یک ردیف اتفاق می افتد. نیش ساس ها برای انتقال بیماری عفونی شناخته نمی شوند. در واقع آنها ناقل بیماری ها نیستند. ویژگی بارز ساس این است که به گرما جذب می شود و اولین مکان مخفی برای آن تشک ها و تختخواب ها هستند.

ساس چیست

علایم ساس در منزل

یک روش دقیق تر برای تشخیص آلودگی، جستجوی علائم فیزیکی ساس هااست. هنگام تمیز کردن، تعویض ملافه یا دور ماندن از خانه، به دنبال این موارد باشید:

  • لکه های کهنه و پوسیده یا مایل به قرمز ناشی از له شدن ساس ها روی ملافه ها یا تشک ها.
  • لکه های تیره، که دفع ساس ها است. ملافه های خود را برای لکه های خونی که ممکن است آنها پشت سر خودشان باقی گذاشته باشند بررسی کنید.
  • تخم ها و پوسته های تخم، که(تقریباً 1 میلی متر) کوچک هستند و پوست های زرد کمرنگ که برای پوره ها یا ساس های تازه متولد شده است که در هنگام بزرگتر شدن می ریزند.
  • ساس های زنده

اگر آلودگی به اندازه کافی شدید باشد، امکان دارد متوجه بوی مشخصی شوید که با جوراب های ورزشی کپک زده یا تمشک های فاسد مقایسه شده است. اگرچه برخی معترض هستند که این بیشتر شبیه به بوی گشنیز است.

اگرچه بوی ذکر شده غیر معمول است، اما برای سگ ها بسیار مشهود است. اکنون بسیاری از خدمات تشخیص سگ وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند که بفهمید، آیا مکان شما آلوده به ساس است یا خیر.

علائم ساس

به یاد داشته باشید وقتی به دنبال آنها هستید، بهتر است یک ساس واقعی را برای اثبات آلودگی ها پیدا کنید. علائم فوق مفید هستند،اما زمانیکه شما درباره ی ساس ها مضطرب می شوید؛ براحتی وسواس می شوید و هر آلودگی عمومی را نشانه ای از آنها فرض می کنید.

جایی که ساس ها پنهان می شوند!

ساس ها هنگامی که تغذیه نمی کنند،در مکان های مختلف پنهان می شوند مثلا اطراف تختخواب، آنها را همچنین می توان در نزدیکی لوله ها، درزها و برچسب های تشک و فنر تختخواب و در ترک های روی قاب تختخواب و صندوقچه پیدا کرد.

اگر اتاق به شدت آلوده و بهم ریخته باشد، ممکن است ساس ها را در این مکان ها پیدا کنید:

  • در درزهای صندلی و مبل های راحتی، بین بالشتک های مبل، در چین های پرده ها
  • در اتصالات بین کشوها
  • در ظروف و وسایل برقی
  • در زیر کاغذ دیواری و آویزهای دیواری شل
  • در محل اتصال دیوار و سقف
  • آنها نیز در اطراف محیط یک اتاق پنهان خواهند شد. کناره های پایه های کمد و فرش نیز باید بررسی شود.

ساس ها بسیار باورنکردنی هستند و می توانند به اندازه کارت اعتباری نازک باشند. این امر پیدا کردن و کنترل آنها را دشوار می کند. شما می تواند از این راهنما استفاده کنید تا یاد بگیرید که بیشتر اوقات ساس ها کجا یافت می شوند.

ساس

با استفاده از یک چراغ قوه و یک جسم صاف و لبه مسطح مانند کارت اعتباری، تختخواب ها، تشک ها و مناطق دیگر را که گمان می کنید ساس داشته باشند، بررسی کنید. به عنوان نشانه آلودگی به دنبال ساس های واقعی، تخم، مدفوع یا پوست انداخته شده باشید. حتماً در قسمت ترک ها، شکاف ها و چین های پارچه و مبلمان دقت کنید. همچنین ممکن است در طول این بازرسی بخواهیداز دستکشهای محافظ استفاده کنید.

ساس از کجا میاد؟

ساس ها به عنوان بهترین مسافران شهرت دارند. آنها معمولا با هر چیزی برخورد می کنند. به این گونه که از چمدان به مبل می رسند و بر آن می نشینند. آنها  به دلیل غریزه اشان یعنی دنبال کردن انسان در جستجوی وعده های غذایی که همان خون انسان است، بدنام هستند. خیلی مشخص نیست که کجا و کی جابجا می شوند؛ لزوماً شیوه حمل و نقل دلخواه خود را ندارند. بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از مردم از اینکه “چطور ساس ها مسری هستند؟” متعجب می شوند. آنها به راحتی جابجا می شونداما مسری نیستند.

اگرچه آنها واقعاً ناقل بیماری و مسری نیستند، ولی این انگل های مزاحم به راحتی روی وسایل شخصی و خانگی حمل می شوند و صبر می کنند تا زمان مناسب برسد و در جایی که ممکن است، پنهان شوند. آنها روی لباس و وسایل مسافرتی قرار می گیرند و قصد دارند تا جایی که ممکن است، به افرادی که در جایی استراحت می کنند؛ نزدیک شوند. به طور معمول، در حدود هشت پا از میزبان خود فاصله می گیرند.

اگرچه شما از لحاظ فنی ساس ها را “نمی گیرید”، اما به راحتی در مکان هایی که بسیار شلوغ هستند، گرفتن آنها از سمت دیگر افراد خیلی آسان است. هنگام بازدید از مکانهایی که مسافران بیشتری دارند، مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها، از مهمترین مواردی هستند که شما باید از خودتان محافظت کنید. آنها روی لباس و کیف ها سفر می کنند، بنابراین قبل از بازگشت به خانه خود حتماً وسایل را بازرسی کرده تا طمینان حاصل کنید که ساس ها در آنها نمی باشند.

ساس ها چه شکلی به نظر می رسند؟

ساس ها حشراتی کوچک با بدن هایی بیضی شکل هستند که شش پا و دو شاخک دارند. رنگ آنها بسته به سن و همچنین اینکه آیا اخیراً تغذیه کرده اند یا نه متفاوت و متنوع خواهد بود.

عکس های آنها را به خوبی مشاهده کنید تا به شکل، اندازه و تغییر رنگ آن ها بهتر پی ببرید. پوره ها یا همان(ساس های جوان) نیمه شفاف هستند. هنگامی که تغذیه می کنند، پر از خون می شوند. شکم آنها به رنگ قهوه ای تیره در می آید و گاهی اوقات خون در شکم آنها قابل مشاهده است. این خون باعث ایجاد نقش های لکه دار در سطح بدن آنها می شود. ساس های بالغ نیز در صورتیکه تغذیه نکنند به رنگ قهوه ای روشن خواهند بود، با شکمی مسطح و بیضی شکل.ولی در صورت تغذیه کردن به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره در خواهند آمد و شکمی گرد و ورم کرده خواهند داشت.

ساس در منزل

سایز واقعی ساس

اندازه بدن ساس  نیز در طول عمر آنها متفاوت است. انواع پوره ها یا همان نوجوان ها از اندازه یک تخم ساس (0.09 اینچ ، 2.5 میلی متر) تا اندازه ساس های بالغ در (0.18 اینچ ، 4.5 میلی متر) متغیر است. در کل، 0.1 اینچ کمی بیش از ضخامت یک چهارم است.اندازه ی بالغ ها تقریباً به اندازه یک بذر سیب است.

سایز تخم های ساس

تخم های گرد و کوچک ساس (در حدود 0.1 اینچ ، 2.5 میلی متر) طول دارند و به نظر می رسد، سفید یا نیمه شفاف، شبیه دانه ای از برنج سفید پخته نشده است. اگر آنها را لمس کنید چسبنده بوده و معمولاً در کنار هم قرار می گیرند. همچنین می توانید پوسته های تخم های ریخته شده را پس از بروز نقص در نوزاد آنها پیدا کنید. اما از آنجا که این موارد بسیار کوچک هستند و می توانند به بقایای عمومی شباهت داشته باشند؛ باید به دنبال ساس های فعال و تخم ها نیز باشید.

به طور متوسط یک ساس ماده بالغ 1-5 تخم در روز می گذارد. تقریباً در هر سطح لایه داری قرار می گیرند. به طور معمول در شکافها یا سطوح زبر به خصوص درزهای تشک شما یافت می شوند. آنها ظرف حدود یک هفته تخم می گذارند.

در طول عمر خود ، یک ساس ماده قادر است  تا 500 تخم گذارد. این تخم گذاری سریع و این واقعیت که آنها در پنهان شدن بسیار خوب هستند، باعث می شود تا جمعیت آنها سریع گسترش یافته و رشد کنند. شما می توانید خیلی سریع با استفاده از آفت کش های بی ضرر آنها را قبل از بیرون آمدن از تخم ها از بین ببرید.

شناسایی ساس

پاهای جلوی آنها به جلو خم می شود. ساس ها حشره هستند و بنابراین دارای شش پا، که در هر طرف بدنشان سه پاقرار گرفته است. پاهای آنها در جلوی بدن خود شکسته شده است، در حالی که شکم بزرگ آنها در پشت ست سوم پاهایشان است. آنها همچنین دارای شاخک های بزرگی هستند که مستقیماً در طرفین سرشان، جلوتر از فرورفتگی قسمت جلوی پاهایشان قرار گرفته اند.

ساس های مرده چه شکلی هستند؟

ساس های مرده بعداز مرگ کوچک شده و از سمت پاهایشان به طرف داخل بدنشان پیچ میخورند و جمع می شوند. البته گاهی اوقات سر آنها به سمت وسط بدنشان پیچ میخورد.

در کشتار حرارتی، آنها اغلب به سمت داخل بدنشان جمع می شوند.اگر در حال از بین بردن آنها با سموم دفع آفات یا سایر محصولات هستید، آنها می توانند در تلاش برای جلوگیری از مرگ پوست بیاندازند.

ساس

علل سرعت شیوع ساس ها

ساس ها می توانند با سفر کردن از طریق چمدان، لباس، ملافه، صندوق و مبلمان از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند. آنها در هرجایی که تعداد مهمانان شبانه زیادی دارند،مانند دانشگاه ها و بیمارستان ها بیشتر شیوع پیدا می کنند.

خزیدن: آنها پرواز نمی کنند. آنها می توانند با سرعت بسیار زیاد و با شش پا بخزند. با طی کردن سه تا چهار فوت در هر دقیقه در بیشتر سطوح، به سرعت بین طبقات و اتاق ها جابجا می شوند و می توانند قبل از دیده شدن، به یک مکان مخفی بروند.

تولیدمثل: آنها بعد از تغذیه کردن برای هضم و جفت گیری به محلهای پنهان خود برمی گردند. اگر شرایط مناسب باشد، تخم می تواند در یک ساس بالغ به اندازه یک ماه و نیم رشد کند. همچنین هر ساس می تواند از چهار ماه تا بیش از یک سال در یک مکان زندگی کند.

آنهاروی تغذیه و تولید مثل شان تمرکز می کنند و در نتیجه با سرعت رعد و برق به حریم شما تجاوز می کنند و تکثیر می شوند.

ساس

روش های از بین بردن ساس ها

روش های مختلفی برای مقابله با ساس وجود دارد که چند نمونه را در زیر برای شما آورده ایم. کاهش درهم و برهمی:تمام وسایل شخصی (اسباب بازی های نرم، پتو، وسایل الکترونیک) و هر چیزی را که به طور دائم در اتاق استفاده نمی شود، حذف کنید.

لباس و ملحفه آلوده شسته شوند: لباسهای آلوده و ملافه ها را نمی توان با حشره کش درمان کرد. آنها باید در آب گرم شسته شوند (حداقل 120 درجه فارنهایت).

فریم های تختخواب جداشونده:از بین بردن قاب های تختخواب در مناطق آلوده.

کشوها را از روی میز و کمد جدا نکنید زیرا ساس ها دوست دارند در این مناطق پنهان شوند. کمدها را از دیوارها فاصله دهید، با یک برس سخت تمامی منافذ را از وجود آنها پاک کنید. سپس سم پاشی را آغاز کنید و بعد همه را جارو بکشید و در نهایت کیسه ی جاروبرقی را در فضای باز و خارج از خانه خالی کنید.

بستن منافذ با چسب های مخصوص: تمامی منافذ باز و درزها و شکاف های خانه را با چسب هاس مخصوص ببندید.

دعای ساس

دعایی به اسم دعای ساس وجود ندارد. بعضی از مراجع گفته اند که برای از بین رفتن حشرات موذی می توانید از سوره ی بقره کمک بگیرد و با خواندن آن از شر حشرات خلاص شوید.

امیدواریم از این مقاله سلامت و بهداشت مسترآموز استفاده برده باشید.شما میتوانید از مقاله ماگ چیست استفاده کنید.

دیدگاه های این مطلب

نظر خودتان را ارسال کنید