ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

مکان و زمان نمایشگاه بهاره در شهر تهران و حومه

یک ماه مانده به نوروز، هر ساله نمایشگاه­های بهاره از طرف دولت برگزار می­شود. در این نمایشگاه­ها تنوع بالای کالا با تخفیف و قیمت مناسب برای عموم عرضه می­شود. این نمایشگاه­ها با هدف کمک به خانواده­های کم بضاعت و حمایت از کالای داخلی فراهم شده است. اگرچه گاهی در این نمایشگاه­ها شاهد فروش اجناس چینی و خارجی هستیم و گاهی قیمت­ها اختلاف چندانی با بازار ندارد.

نمایشگاه بهاره

با فرا رسیدن روزهای آخر اسفند ماه و نزدیک شدن به ایام نوروز، هر ساله نمایشگاه­ هایی تحت عنوان نمایشگاه بهاره در تهران و بعضی شهرها و مراکز استان­ کشور از طرف دولت برگزار می­شود. در آن زمان طبق عادت و سنت ها، مردم به خرید اجناس نو می پردازند. حدودا یک ماه قبل از تحویل سال همیشه شاهد شلوغی مردم در خیابان­ ها و مراکز خرید هستیم. همچنین مغازه ها برای کسب سود بیشتر در این زمان اجناس جدید و متنوع به بازار عرضه می کنند. در کل، هر ساله در این بازه زمانی، بازار جنب و جوش و شور خاصی دارد، مغازه ها فعال و دست مردم پر از اجناس خریداری شده است. هر خانواده ای با توجه به توانایی مالی خود خرید می کند در حالی که برخی از آن ها به دلیل مسائل گرانی و شرایط سخت اقتصادی توانایی خرید آن ها کمتر است. این دسته از خانواده های کم بضاعت جامعه، درصد قابل توجهی از جمعیت را تشکیل می دهند. به این دلیل از طرف دولت برای کمک به این دسته افراد هر ساله نمایشگاه بهاره در مناطق مختلف برگزار می شود. در این نمایشگاه­ ها، سعی بر این است که اغلب اجناس مورد نیاز مردم، با قیمت کمتر از قیمت بازار در معرض فروش قرار بگیرد. اگر چه تنها هدف برگزاری نمایشگاه بهاره رفع نیاز مردم نیست و برای رونق و بهبود اقتصاد داخلی کشور بازدید را برای عموم فراهم کرده است که از این طریق کالاهای داخلی به فروش برسد و فرصتی برای تولید کنندگان داخلی باشد که کار آن ها رشد کند. در ادامه مفصل راجع به کیفیت، مزایا و مشکلات موجود در برپایی نمایشگاه بهاره صحبت خواهیم کرد.

نمایشگاه های بهاره

محصولات عرضه شده در نمایشگاه بهاره

در این نمایشگاه بهاره سعی شده است که یک بازار کامل و شامل برگزار شود که بتواند همه مایحتاج خانواده ها را تامین کند. غرفه های نمایشگاه ها را تولیدکنندگان کیف، کفش و لباس، صنایع چرم، آجیل و خشکبار و … و همچنین فروشنگان کالاهای خوراکی مانند برنج، تخم مرغ، حبوبات، میوه و گوشت و … در دست می­گیرند.  محصولات و کالاهایی که در آن روزها بیشتر فروش می رود شامل وسایل سفره هفت سین، آجیل و میوه، لباس، وسایل تزیینی داخل خانه می باشد. گوشت به دلیل کمبود در اواخر سال و بالا بودن تقاضای آن، از دسته کالاهای مهم و پر فروش به حساب می آید. به همین دلیل بیشتر تمرکز کالاها در نمایشگاه بهاره روی کالاهای فوق است. خریدن هدایا از جمله جواهر و زیور آلات برای همسر، یا هر وسیله ساده به عنوان یادبود برای پدر و مادر نیز در این ایام مرسوم است. این اجناس طبق قوانین نمایشگاه بهاره نباید خارجی باشند مگر اینکه کالایی باشد که در داخل تولید نشود. آن دسته اصناف و تولیدکنندگان صنایع دستی و بافتنی که در بازار موفق به فروش زیاد کالاهای خود نیستند، در این نمایشگاه این فرصت را دارند که محصولات خود را عرضه کنند.

مزایای برگزاری نمایشگاه بهاره برای مصرف کنندگان

از مزایای بازدید و استفاده از نمایشگاه بهاره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بالای اجناس و پوشش دادن دامنه وسیعی از نیازمندی های سالانه خانواده ها
  • خرید اجناس به قیمت عمده و تولیدی و پایین تر از نرخ بازار
  • کالاهای عرضه شده تولید داخلی بوده و خرید آن ها به اقتصاد کشور و هم وطنان کمک می کند
  • به دلیل متمرکز بودن فروشگاه ها، تمام خرید ها یکجا انجام شده و در وقت، هزینه و انرژی صرفه­جویی می شود به طوری که مردم برای خرید یک قلم کالا دیگر نیازی نیست به جاهای دور شهر بروند
  • زمان شروع نمایشگاه نزدیک عید بوده و بیشتر مردم به خرید کردن پوشاک و وسایل نو و همچنین خوراکی های روزهای عید می پردازند
  • در شهرهای بزرگی مانند تهران، در نقاط مختلف، این برنامه اجرا می شود که هر کس بتواند به نزدیک ترین محل برگزاری نمایشگاه بهاره سریع و راحت دسترسی پیدا کند

حمایت از تولید کنندگان و کالاهای داخلی

با وجود این که هدف نمایشگاه بهاره، افزایش فروش محصولات داخلی و رونق اقتصادی است، برخی افراد سودجو، با وارد کردن اجناس چینی و قاچاقی، که محصولاتی بی­کیفیت بوده و قیمت کمتری نسبت به اجناس داخلی دارد، نظر مشتریان را بیشتر به خود جلب می­کنند. البته در صورت شناسایی، با این فروشندگان طبق قانون برخورد کرده و از کسب و کار آن ­ها جلوگیری می­شود. ولی با این حال مشاهده شده که در نمایشگاه بهاره همواره اجناس چینی با قیمت پایین به فروش می رسد که با استقبال زیادی از سوی خانواده ها مواجه است. در سال های گذشته شرط اجاره کردن و ثبت نام غرفه نمایشگاه بهاره در دو مکان نمایشگاه بهاره حکیمیه و نمایشگاه بهاره پارک ارم در تهران، داشتن جوازکسب و مجوز اتحادیه بود اما در جاهای دیگر چنین شرطی قید نشده است. در سال جاری ظاهرا تصمیم بر این است که روی این موضوع بسیار تاکید شود و در صورت مشاهده فروش هرگونه جنس خارجی مجاز یا غیر مجاز، محصولات آن طرف ضبط شده و بازداشت او را به دنبال خواهد داشت.

نمایشگاه بهاره تهران

مشکلات موجود و عدم تحقق اهداف نمایشگاه بهاره

از سری مشکلاتی که در نمایشگاه بهاره وجود دارد این است که ظاهرا دولت با فروشندگان در جهت رفاه مردم همکاری لازم انجام نمی دهد. نمایشگاه بهاره در ازای اجاره غرفه ها هزینه های بالایی از کاسبان می گیرد و در نتیجه برای پایین نگه داشتن قیمت، بدیهی است که اجناس با کیفیت پایین تری ارائه می­شود. از طرف دیگر غرفه های نمایشگاه بهاره در اختیار اصناف، مغازه داران و تولید کنندگان داخلی قرار نمی گیرد چرا که در ایام عید در محل های تجاری خود مشغول کسب و کار هستند. پس این غرفه ها را خورده فروشان به دست می گیرند. آن ها با وارد کردن کالاهای خارجی و مرزی یا اجناس غیر استانداردی که به صورت زیر­زمینی و بدون مجوز تولید شده اند را با قیمت بالا عرضه کرده (حتی اگر قیمت کالای خارجی کمتر از کالای داخلی باشد، به دلیل داشتن کیفیت پایین، قیمت آن ها بالا محسوب می شود) و سود زیادی از فروش آن ها می برند. اقدام دولت در برپایی نمایشگاه بهاره برای خدمت به مردم به خصوص خانواده های بی بضاعت عمل شایسته ای است ولی باید در جهت رفع این مشکلات نیز به فکر چاره باشند چون در صورت ادامه یافتن این روند فروش، هیچ یک از اهداف تشکیل نمایشگاه بهاره محقق نخواهد شد. مردم با خرید جنس چینی از کیفیت خوب برخوردار نمی شوند و هیچ سودی برای اقتصاد کشور و تولیدکنندگان داخلی نخواهد داشت. در جهت رفع این مشکل و رونق ندادن به فروش کالای خارجی، مردم وظیفه دارند خود از خرید این کالاها ممانعت کنند، که فروشندگان فرصت طلب صرفا برای افزایش سود خود و سو استفاده از ضعف مالی مردم، طمع نکنند.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث نارضایتی خریداران شده این است که قیمت بعضی کالاها با قیمت آن ها در فروشگاه های سطح شهر تفاوت چندانی ندارد. عموما در نمایشگاه بهاره تخفیف 5 الی 30 درصدی برای اجناس در نظر می گیرند. ولی برای بعضی کالاها که سود آن ها طبق قانون اصناف کم و درحد 8 الی 10 درصد تعیین شده است نمی تواند تخفیف زیادی شامل آن شود چرا که در آن صورت برای فروشنده ای که پول اجاره غرفه نمایشگاه بهاره هم باید پرداخت کند، سودی باقی نمی ماند. با این حال مردم در صورت مشاهده هر گونه گران فروشی در نمایشگاه بهاره می توانند به سازمان تعزیرات حکومتی محل زندگی خود اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شده و به مسأله رسیدگی شود.

از سوی دیگر گاهی کاسبان و مغازه داران سطح شهر جلوی نمایشگاه بهاره (و البته مکان ها و نمایشگاه های مشابه) به نشانه اعتراض تجمع می کنند. این مشکل در شهر های کوچک بیشتر دیده می شود. در واقع مغازه داران در روز هایی که بیشترین فروش و سود را انتظار دارند، بازار آن ها به دلیل برگزاری نمایشگاه بهاره رکود می کند. آن ها چون می دانند که در روزهای نزدیک عید به اندازه یا بیشتر از تمام فروش خود در طول سال سود می برند. به همین دلیل در سال های گذشته شاهد اعتراضاتی در شهرهای پارسیان و بندر لنگه بودیم. امیدواریم با برنامه ریزی درست تر و دادن غرفه های نمایشگاه بهاره به افراد با صلاحیت و تنظیم زمان برگزاری این برنامه به طوری که در کار فروشگاه های سطح شهر خلل وارد نکند، در جهت گسترش و بهبود این نوع بازار ها و نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه بهاره گام برداشته شود.

نمایشگاه بهاره شهر ری

محل و زمان برگزاری نمایشگاه بهاره در سال 1398

مکان و زمان نمایشگاه های بهاره در سال جاری به شرح زیر است:

نمایشگاه بهاره در تاریخ 14 تا 21 اسفند ماه و در ساعت های  9 صبح تا 21 شب همه روزه، به استثنای روزهای تعطیل که ساعت 13 تا 21 برای بازدید و استفاده عموم بر پا خواهد بود.

مکان برگزاری سه نمایشگاه در داخل شهر تهران قطعی شده ( سه مورد اول بندهای زیر) و دو مکان یعنی نمایشگاه بهاره حکیمیه و نمایشگاه بهاره ارم هنوز به صورت رسمی اعلام و تایید نشده اند.

  1. مصلی تهران، خیابان شهید دکتر بهشتی، روبروی خیابان میرعماد
  2. بوستان بزرگ ولایت، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان
  3. فرهنگسرای خاوران، خیابان خاوران، سه راه هاشم آباد
  4. مجتمع تفریحی پارک ارم، اتوبان کرج، انتهای اتوبان شهید باکری
  5. مجتمع سازمان گوشت، حکیمیه تهرانپارس، خیابان استخر

مکان برگزاری نمایشگاه بهاره در شهرستان های دیگر استان تهران به صورت دقیق مشخص نیست و بر مبنای محل برگزاری آن ها در سال های گذشته به شرح زیر می باشد:

–  شهریار: میدان معلم
رباط کریم: خیابان ملکی ، پرند، جنب پایانه
شمیرانات: اردوگاه شهید باهنر
–  دماوند: گیلاوند ، ورزشگاه ولی عصر
–  فیروزکوه: سه راه شهرک ولیعصر، سوله هلال احمر
–  پاکدشت: بازار روز شهرداری
–  شهر قدس: جنب ترمینال
–  اسلامشهر: خیابان صیاد شیرازی
–  ری: بلوار سلمان فارسی، خیابان شهدای ایرانیت
–  ورامین، قرچک و پیشوا: جنب ترمینال قدیم ورامین
–  ملارد: بلوار اصلی – جنب شهرداری
–  بهارستان: جاده ساوه -محوطه تربیت بدنی
–  پیشوا: جنب امام زاده جعفر (ع)

برای رفتن به نمایشگاه مصلی تهران، مردم می توانند از بی ار تی های رسالت استفاده کنند یا با استفاده از خط 1 مترو در ایستگاه مصلی یا ایستگاه شهید بهشتی توقف کنند. برای رسیدن به نمایشگاه بهاره پارک ارم می توان از مترو ارم سبز استفاده کرد. همچنین برای رفتن به نمایشگاه بوستان ولایت از مترو نواب و از آن جا با تاکسی یا اتوبوس به مقصد رسید.

دسترسی مترو به نمایشگاه بهاره

شرایط اجاره و ثبت نام غرفه نمایشگاه بهاره

افرادی که تمایل دارند در نمایشگاه های بهاره تهران شرکت کنند، بنابر روند سال های پیش در دادن غرفه ها، می توانند از طریق اتحادیه های اصناف اقدام کنند. البته مدیریت این برنامه ها به دست اتاق اصناف است که اطلاعات آن در زیر آورده شده است:

آدرس:  خیابان شریعتی ، بعد از سه راه ملک ، پ ۴۵۶- اتاق اصناف تهران

تلفن: 02185543000

پست الکترونیک: info@otaghasnaftehran.ir

لازم به ذکر است که تنها افرادی که جوازکسب و مجوز اتحادیه دارند می توانند در نمایشگاه بهاره حکیمیه و نمایشگاه بهاره پارک ارم غرفه بگیرند و سایر افراد می توانند در نمایشگاه بهاره دیگر مناطق ثبت نام کنند.

امیدواریم از این مقاله مسترآموز اطلاعات کافی را برداشت کرده باشید.شما میتوانید از مقاله تیپاکس و پانسیون چیست استفاده نمایید.

نظر خودتان را ارسال کنید