ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

نکاتی چند در مورد انتخاب رشته آزمون سراسری

نکاتی چند در انتخاب رشته آزمون سراسری
1- تفاوت انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری:
در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما قبل از اینکه در آزمون شرکت کنیم انتخاب رشته میکنیم برخلاف انتخاب رشته دانشگاه سراسری .ما در حین انتخاب رشته از وضعیت آزمون و نتیجه آن مطلعیم. این امر کمک فراوانی به ما درهنگام انتخاب رشته سراسری می کند. چون می توانیم با مقایسه کردن بادانش آموزان سال گذشته،متوجه شویم که دانش آموزانی که وضعیت مشابهی از لحاظ رتبه، نسبت به ما داشته اند، چه رشته هایی را قبول شده اندو بهتر میتوانیم آنرا تخمین بزنیم.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما میتوانیم فقط شش انتخاب انجام دهیم در صورتی که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری ما حق یک صد انتخاب را داریم.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ارزش انتخاب ها یکسان نیست وبیشترانتخاب اول مهم است.امادر رشته سراسری ، ارزش انتخاب ها یکسان است. به طور مثال شما رشته ای را از اولویت بیستم به اولویت دوم انتقال دهید. شانس قبولی شما افزایش نمیابد.

2- انتخاب رشته در کنکور سراسری منطقی، اصولی و عادلانه است. ویژگی مهم انتخاب رشته در کنکور سراسری، آسان و متعادل بودن آن است. آسان بودن آن در این است که می توانید 100 رشته محل را انتخاب و مرتب بنویسید.انتخاب 100 رشته در کنکور سراسری، باعث میشود از حدس و گمان فاصله بگیریم.زیرا که تقدم و تأخر در نوشتن رشته محل، در شانس شما تاثیری ندارد. مزیت انتخاب رشته سراسری در این است که میتوانید انتخاب خودرا براساس علاقه و ترجیح  انجام دهید.انتخاب اولویت  30 شما میبایست از هر جهت از انتخاب 31 بهتر باشد.

3- یک نکته مهم وجود دارد وآن این است که زمانی که برای مثال شما فیزیک دانشگاه تهران را اولویت بالاتری نسبت به برق دانشگاه تهران قرارداده اید. اگر فیزیک قبول نشوید یقینا برق دانشگاه تهران هم قبول نخواهید شد.

4- رشته های نیمه متمرکز
گزینش رشته های دانشگاه سراسری به 2 نوع متمرکز و نیمه متمرکز تقسیم میشود.نوعی گزینش هست که ملاکش نمره علمی است گزینش متمرکز است.نیمه متمرکزعلاوه برنمره علمی به مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نیاز دارد.که بیشتر رشته های گروه هنر و رشته تربیت بدنی، از این دسته اند. رشته های نیمه متمرکز در هر اولویتی میتوانند انتخاب شوند.

اگر در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شدید در بقیه انتخاب ها دیگر گزینش نمیشوید.اما اگر داوطلبی ابتدا در یک رشته ی نیمه متمرکز انتخاب شود، نام او در قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما کامپیوتر دوباره جست وجو میکند.احتمال قبولی در یک رشته متمرکز وجود دارد. در این حالت هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب را در رشته های متمرکز مینویسند و میتواند دردانشگاه ثبت نام کند.داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام بقیه مراحل (مصاحبه، معاینه، امتحان عملی یا علمی) فراخوانده میشوند.چنانچه در این مرحله پذیرفته شوند میبایست از متمرکز انصراف داده و وارد نیمه متمرکز شوند چون اولویت بالاتری داشته.اما اگر در نیمه متمرکز قبول نشوند ودر بقیه مراحل نیز شرکت نکند میتواند در متمرکز به کار خودادامه دهد.بنابراین اگر میخواهید در رشته های نیمه متمرکز قبول شویدد باید اولویت اول باشد.
هر داوطلب می تواند درهر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب کند.

– 10رشته نیمه متمرکز از دوره های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، غیر انتفاعی و پیام نور میتواند انتخاب کند.
– دو رشته ی نیمه متمرکز از رشته ی تحصیلی مشترک بین چند گروه مانند داوطلبی که از گروه ریاضی در گروه هنر هم ثبت نام کرده.می تواند دو رشته ی نیمه متمرکز از رشته ی هنر انتخاب کرده و در رشته های بورسیه یا خاص که بایددر اولویت یک تا نه قرار بگیردجای دهد البته به جز معرفی شدگان دانشگاه امام حسین (روزانه و شبانه) و دانشگاه افسری امام علی(ع) می توانند کدرشته را در اولویت یک تا سی قراردهد.کسانی که در پاسخ نامه آزمون علاقه مندی خود را برای گزینش در این رشته ها اعلام کرده اندو اسامی انها اعلام شده توانایی انتخاب این رشته هارادارند.

5- شما میتوانید 20 رشته ایده آل , 50 رشته متعادل و30 رشته کف قابل قبول را انتخاب کنید.
شما شانس قبولی کمی در رشته های ایده آل داریدامادررشته های متعادل شما شانس قبولی بیشتری دارید چون در رنج رتبه شماست.رشته های کف قابل قبول رشته هایی هستند که ترجیح میدهید برای ادامه تحصیل انتخاب کنید تا پشت کنکور بمانید.سعی کنید تمام توان خودرا روی رشته های متعادل بگذارید تا ایده ال و رشته های کف.

6- فراموش نکنید شما میتوانید 100 رشته قبول انتخاب کنید پس روی رشته های اولویت متوسط هم فکرکنید.

7-سعی کنید دفترچه شماره 2 را هم مطالعه کنید و فقط به رشته های کامپیوتر اکتفانکنید.زیرا رشته های جدید در دفترچه موجودند.

8- در طول این مدت به اطلاعیه های سازمان سنجش هم توجه داشته باشید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید