ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

بهترین زمان برای برنامه ریزی کنکور

برای موفقیت در هر کاری برنامه ریزی لازم و اجباری است. برای موفقیت در کنکور چطور ؟ برنامه ریزی درسی برای کنکور از مهم ترین عناصری است که باید در سال کنکور در تک تک لحظاتمان داشته باشیم و با اتکا برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور و اطلاع از نحوه مطالعه صحیح کنکور ، بتوانیم از بیش از 90 درصد رقبا جلو بیفتیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با برنامه ریزی درسی برای کنکور ، بهترین زمان برای برنامه ریزی کنکور، برنامه ریزی ساعتی برای کنکور ، برنامه ریزی روزانه برای کنکور ، برنامه ریزی ماهانه برای کنکور و برنامه ریزی مبحثی آشنا شویم و یاد بگیریم چطور با برنامه ریزی صحیح برای کنکور بیشتر مشکلاتمان را حل کنیم.

” برنامه ریزی صحیح یعنی احترام به وقت “
حال با وجود این مشکلات باید چه کنیم؟ چگونه برای خود برنامه ریزی روزانه صحیح برای کنکور داشته باشیم. ابتدا برای پاسخ به این سوال از خودتان یک سوال می پرسیم ! چه زمانی است که نسبت به یک روز خاص و کم در خواندن هایتان و عقب ماندگی هایتان از برنامه ریزی مبحثی تان بیشتر از سایر اوقات مطلع هستید؟ پاسخ در یک کلمه نهفته است. شب قبل از همان روز!

بهترین زمان برای برنامه ریزی کنکور

در واقع در برنامه ریزی درسی برای کنکور شما هیچ زمانی بهتر از شب قبل از هرروزی نمی توانید نسبت به ضعف ها و مشکلات خود آگاهی داشته باشید.

اگر امروز بد درس خوانده اید، اگر ساعت مطالعه تان ناکافی بوده است، اگر مهمان برایتان آمده است و اگر به هردلیلی نتوانسته اید آنطور که از خودتان انتظار داشته اید درس بخوانید در هیچ زمانی بهتر از ساعات پایانی همان روز نمی توانید برای خود برنامه ریزی درسی صحیح برای فردایتان انجام دهید.

کار سختی هم قرار نیست بکنید که تصور کنید وقت بسیاری را از دست خواهید داد. برایتان یک نمونه می آوریم که مطلب اندکی ملموس تر شود:
فکر کنید دانش آموزی طبق برنامه ریزی مبحثی برای کنکور تجربی باید 4 درس از زیست سال سوم دبیرستان را در طول دو هفته بخوانید. پیش فرض را براین گرفته اید که قرار است هفته ای 2 فصل درس بخوانید. روزهای یک شنبه و سه شنبه را برای این کار درنظر گرفته اید.

امروز ساعات پایانی یک شنبه است و قرار است برای فردای خود برنامه ریزی روزانه کنید ولی متاسفانه نتوانسته اید امروز آن یک درس از زیست شناسی را که مشخص کرده بودید کامل بخوانید یا تست هایش را نتوانسته اید بزنید. از آنجایی که در مراحل برنامه ریزی درسی برای کنکور فکر نمی کنیم بخواهید این کار را برای چندماه بعد بگذارید درنتیجه میخواهید بلافاصله این عقب ماندگی را جبران کنید. پس هیچ زمانی بهتر از فردا یا پس فردا نیست.

بدین شکل که در برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور چون امروز را به هردلیلی مطابق انتظارتان درس نخوانده اید پس باید فردا و پس فردا این اشکالتان را رفع کنید در نتیجه باید مقدار بیشتری درس بخوانید یا حتی می توانید زمان خود را مدیریت کنید بدین نحو که اگر یک روز توانسته اید درسی را زودتر از زمانی که برایش در نظر گرفته اید تمام کنید می توانید اشکالات خود را در دروسی که نتوانسته اید در روزهای قبل تمام کنید رفع نمایید.

پس نتیجه می گیریم برنامه ریزی روزانه برای کنکور زمانی صحیح است که با علم به وضعیت لحظه ای مان صورت پذیرد و هیچ زمانی به اندازه ساعات انتهایی هرروز از شرایط لحظه ای خود آگاه نیستیم. فراموش نشود که برنامه ریزی های روزانه برای کنکور باید در خدمت برنامه ریزی های مبحثی باشد بصورتی که برنامه ریزی روزانه برای کنکور همان قطعات کوچک شده برنامه مبحثی مان باشد. در ادامه همانطور که توانستیم به ارتباط بین برنامه ریزی روزانه برای کنکور و برنامه ریزی مبحثی پی ببریم می توانیم به ارتباط بین برنامه ریزی درسی هفتگی برای کنکور و برنامه ریزی درسی ماهانه برای کنکور با برنامه ریزی مبحثی نیز پی ببریم.

حال توانسته ایم اندکی از بار استرسی که برروی مان است برداریم. بیشتر اوقات استرسی که برای کنکور داریم ناشی از نداشتن یک برنامه ریزی صحیح برای کنکور است. بی برنامگی موجب درجا زدن و پیشرفت نکردن است و هردانش آموزی که ببیند در طولانی مدت نتیجه نمی گیرد ناخودآگاه اسیر استرس می شود.

الان اصول کلی برنامه ریزی صحیح برای کنکور را آموختیم. حال بد نیست تعدادی از فوت و فن های برنامه ریزی برای کنکور را گوشزد کنیم:

1- اگر دانش آموز هستید با توجه به زمانی که دارید در برنامه ریزی روزانه برای کنکور حداکثر 2 درس اختصاصی و یک درس عمومی قرار دهید. فراموش نکنید کیفیت مطالعه قطعا از کمیت مهم تر است.

2- اگر فارغ التحصیل هستید به راحتی می توانید در برنامه ریزی روزانه برای کنکور 2 درس اختصاصی و یک درس عمومی مطالعه کنید. ترجیحا به جای آنکه تعداد دروستان را اضافه کنید زمان بیشتری را برای هردرس قرار دهید تا کیفیت بالاتر رود یا می توانید تست دروس اختصاصی هم همان روز بزنید البته به شرطی که فاصله کافی بین درس و تست گذاشته شود.

3- درس عربی جزو دروسی است که در برنامه ریزی درسی برای کنکور باید آهسته و پیوسته خوانده شود تا به مرور زمان اسکلت آن درون ذهنتان شکل گیرد. ترجیحا از همان روزهای ابتدایی که درس خواندن برای کنکور را شروع می کنید شبی نیم ساعت الی حداکثر 1 ساعت قواعد عربی را مطالعه کنید. اگر در برنامه ریزی درسی برای کنکور این کار را هرشب انجام دهید بعد از 3ماه به چنان توانایی ای در قواعد می رسید که به راحتی می توانید تمامی سوالات قواعد و حتی ترجمه را ( با روش حذف گزینه ) پاسخ دهید.

4- خب آیا با برنامه ریزی ساعتی برای کنکور آشنایی دارید ؟ در برنامه ریزی ساعتی برای کنکور عمومی ها را زمانی بخوانید که از لحاظ آمادگی در سطح پایین تری نسبت به ساعات دیگر هستید. زیرا مطالعه دروس عمومی برای ما زحمت کمتری نسبت به دروس اختصاصی دارند پس در برنامه ریزی ساعتی برای کنکور می توان ساعاتی که آماده تریم دروس اختصاصی بخوانیم و ساعاتی پایانی درس خواندن روزانه مان را به مطالعه دروس عمومی بپردازیم.

5- جالب است اگر بدانید بهتر است که هرچقدر به کنکور نزدیک می شویم باید در برنامه ریزی درسی برای کنکور زمان بیشتری برای دروس عمومی قرار دهیم . زیرا ضریب فراریت دروس عمومی بسیار بالاتر از دروس اختصاصی است. درمقابل هرچقدر زودتر مطالعه دروس اختصاصی را آغاز کنیم ضریب ماندگاری آن دروس در ذهنمان بالاتر می رود البته بشرطی که مرور صحیح داشته باشیم.

6- وقتی برنامه ریزی روزانه برای کنکور را شب قبلش انجام می دهیم درواقع می توانیم حتی از پیشرفت خود در روزهای قبل استفاده کرده و با قرار دادن سرفصل های کمتر در روز آینده اصطلاحا به خود جایزه دهیم!

7- فراموش نکنیم همیشه باید در برنامه ریزی های روزانه برای کنکور و برنامه ریزی مبحثی بدبینانه ترین حالت ممکن را پیش فرض بگیریم. اینگونه اگر هراتفاق بدی افتاد از قبل پیش بینی کرده بودیم و اگر هم مشکلی پیش نیامد همیشه جلوتر از برنامه خود بوده ایم.

8- در برنامه ریزی درسی برای کنکور همیشه پیشرفت در ساعات مطالعه را در دستور کار خود قرار دهید زیرا هرچقدر هم که کیفیت درس خواندن شما بالا باشد و برنامه ریزی مدوم داشته باشید درصورت نداشتن ساعت مطالعه کافی نمی توانید به هدف خود برسید.

9- اینکه از چه تاریخی شروع می کنید یا برنامه ریزی درسی برای کنکور می کنید مهم نیست، مهم این است که از زمان باقیمانده خود به چه نحوی استفاده می کنیم. پس به جای اینکه زمان خود را جهت حذف کردن مطالب از دست بدهیم بهتر است از هرزمان و از هرجایی که فکر می کنیم شروع کنیم. با خیال راحت حداقل تا یک ماه قبل از کنکور وقت داریم که با برنامه ریزی درسی برای کنکور مباحث جدید را مطالعه کنیم.

امیدوارم تا اینجا توانسته باشیم با مقاله بهترین زمان برای برنامه ریزی کنکور اصولی که در مشاوره بنظرمان مهم می آید را ذکر کرده باشیم. هرچند این مقاله قطعا خالی از اشتباه نیست و قطعا می توان استثنائاتی پیدا کرد که از آن برای برنامه ریزی درسی برای کنکور با اصول بالا استفاده کنیم ولی هدفمان از نوشتن این مقاله انتقال اطلاعات اندکمان به دانش آموزانی بود که از مزایای داشتن مشاور بهره مند نیستند ولی قطعا شایسته بهترین ها هستند…

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مدیریت زمان در کنکور و مقاله تمرکز برای کنکور را مطالعه کنید.

نظر خودتان را ارسال کنید