ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

چگونگی مطالعه ی کنکور

برای رسیدن به این مهم  این راه پیش رو دارید.یکی اینکه حافظه بلندمدتتان را اینقدر قوی کنید که تمامی مطالب موبه مو در ذهنتان بماند! که عملا این کار نشدنی و غیرممکن است و تمام دانش آموزان ما که به آن جامه عمل پوشانده اند رتبه های درخشان ما در کنکور سراسری را کسب کرده اند. .خب بگذارید دیگر حاشیه نرویم و اصل مطلب چگونگی مطالعه ی کنکور را به شما بگوییم.

سلام امروز با بخش دوم چگونگی مطالعه ی کنکور با شما همراهیم. .خب شما نیاز دارید که اطلاعات خود را ثبت کنید تا زمانی که برای دوره بعدی اقدام می کنید نیاز نباشد به همان میزانی که دفعه اول زمان صرف کرده اید،وقت بگذارید و درس بخوانید.چون همانطور که می دانید دوره بعدی شما زمانی است که باید صرف افزایش تسلط خود روی مفاهیم و تست زنی کنید. اما سوال اساسی اینجا مطرح می شود که چگونه اطلاعات خود را ثبت کنید. باید با چگونگی مطالعه ی کنکور آشنا شوید.

آیا منظور ما همان خلاصه نویسی است؟

آیا خلاصه نویسی برای ثبت اطلاعات شما کافی است؟

آیا می توان با خلاصه نویسی خیال خود را برای دوره دوم راحت کنید؟

خب برای پاسخ به این سوالات بیایید ابتدا بگوییم تعریفی که دانش آموزان از خلاصه نویسی دارند چگونه است؟ معمولا دانش آموزان تصور می کنند خلاصه نویسی یعنی پس از خواندن درس، نکات مهم و کلیدی را روی برگه ای بنویسیم و آن را برای هفته های قبل از کنکور مرور کنیم و نکات را از حفظ کنیم!… آیا این تعریف درستی است؟ پاسخ این سوالات با صلابت تمام “نه” است. بیایید علت را با هم پیدا کنیم.

چگونگی مطالعه ی کنکور

زمانی که شما سه مرحله متوالی برای درس خواندن را گذراندید تمارین کتاب را حل کردید و ذهنتان را به شکل هرچه تمام تر درگیر مباحث درس آن روز کردید به درجه ای از توانایی رسیده اید که می توانید قسمت هایی از درس را به عنوان نکته های مهم مشخص کرده و آن را به عنوان خلاصه نکات جمع آوری کنید. خب تا اینجا که شد همان خلاصه نویسی مرسوم. ولی آیا اصلا به مراحل این خلاصه نویسی دقت کردید؟شما زمانی خلاصه نویسی می کنید که ذهنتان در اوج آمادگی قرار دارد و توانایی شناخت نکته ها و قسمت های مهم درس را دارد.

زمانی که شما این نکات مهم را می نویسید ذهنتان آنقدر توانایی دارد که بتوانید این نکات را تجزیه و تحلیل کنید و بطور کلی درکش برای شما راحت است. ولی آیا مثلا دوماه بعد که برای دوره اولتان باز می‌گردید به اندازه روز اول آمادگی دارید؟ مسلما پاسخ خیر است.در نتیجه چون تمامی این نکات برایتان تازگی دارد تصور می کنید که عجب کار جالبی کرده اید و این مجموعه نکات را یادداشت کرده اید! تمامی نکات را حفظ می کنید و به ندرت به سراغ علت و خاستگاه این نکات می روید.در نتیجه شما در بهترین حالت می توانید با حفظ کردن این نکات می توانید تست هایی را بزنید که عینا پاسخی مشابه با این نکات دارند و درصورت ایجاد تغییراتی کوچک در صورت تست هرگز قادر به پاسخ گویی نخواهید شد.

تازه جالب این است که هفته قبل از کنکور با هزاران نکته ای مواجه می شوید که در طول سال تحصیلی آن را به کوله بار ارزشمند خود افزوده اید و باید تمام آن ها را برای آزمون چهارساعته کنکور که برای هر سوال به طور میانگین 60 ثانیه وقت دارید حفظ کنید!

نه می خواهیم شمارا بترسانیم نه الکی قصد داریم عادت چندساله تان را برهم بزنیم ولی قبول کنید همانطور که با نوشتن این مقاله در سدد یادگیری شما هستیم با قدرت تمام نیز سعی در دور کردن عادات غلط از شما را داریم و با چگونگی مطالعه ی کنکور آشنا شوید.

پس یک اشتباه ساده در فهم اصل خلاصه نویسی باعث می شود که شما نه تنها وقتتان را برای این کار هدر دهید بلکه هرگز تا روز کنکور متوجه نشوید که هیچوقت نمی توانید به آمادگی روز اولی که درس را خواندید برسید! این موضوع را به کرات در دانش آموزان مشاهده می کنیم. دانش آموزان که زمان خوبی را برای درس خواندن اختصاص می دهند و بادقت به تجزیه و تحلیل متن کتاب می پردازند منتها تنها به این دلیل که تفاوت آمادگی کامل و آمادگی کاذب منجرشده از خواندن نکات را درنظر نمی گیرند تا روز کنکور و یا حتی تا آمدن نتایج اولیه متوجه اشتباه خود نمی شوند.

خب تا اینجای کار متوجه شدیم که خلاصه نویسی به شکلی که مختصر و مفید باشد و صرفا هدف یادداشت نکات مهم درس باشد تاثیری در پایداری آمادگی شما نخواهد داشت و حتی ممکن است نتیجه معکوس بدهد.حال میخواهیم روش جدیدی را به شما آموزش بدهیم. لطفا دقت کافی داشته باشید چون از اینجای مطلب به بعد تاثیر زیادی در موفقیت شما در کنکور خواهد داشت.

مطمئنا تا بحال برایتان پیش آمده که قسمتی از درسی را بخوانید و متوجه منظور مولف نشوید.یا احساس کنید مولف به قدر کافی برایتان توضیح نداده است یا به هر دلیلی احساس کنید مولف نتوانسته به اندازه لازم برای توضیح مطلب کوشا باشد.عده ای در مواجهه با این مشکل از روی آن مطلب رد شده و ادامه مطلب را می خوانند.این کار که بشدت اشتباه است و اصلا توصیه نمی شود.

اما بیشتر دانش آموزان در مواجه با چنین مشکلاتی بر روی مطلب تعمق می کنند و زمان کافی صرف می کنند تا مطلب را بطور کامل حلاجی کرده و درنهایت متوجه منظور نویسنده یا بهتر است بگویم متوجه مفهوم آن مطلب می شوند.روند کار برای هر دانش آموزی ممکن است به نحو خاصی باشد و قصد آموزش این نوع کارها را نداریم ولی معمولا بدین شکل است که دانشجویان پس از اندکی تامل برروی مطلب، از مفهومی پایه ای و اساسی شروع می کنند و با استدلالات متوالی به مفهوم مطلبی که متوجه آن نشده بودند می رسند.

حال اینجا سوالی اساسی پیش می آید.آیا پروسه ای که برای رسیدن به مفهوم چنین مطالبی را که روزی طی کردیم برای همیشه در یادمان خواهد ماند؟ آیا در پروسه دوره بعدی مان باید از صفر برای رسیدن به عمق چنین مفاهیمی زمان صرف کنیم؟ اصلا چرا نویسنده کتاب نیامده مفهوم چنین مطالبی را خودش قدم به قدم توضیح دهد؟ یا چرا گاها مطالب دیگر که آسان تر است را بیشتر توضیح داده ولی مطالبی که سخت تر است را کمتر توضیح داده است؟

در پاسخ سوال اول و دوم باید گفت اولا چنین مسیرهایی برای رسیدن به مفاهیم بخش هایی از کتاب همچون سایر مفاهیمی که ما میخوانیم،چون در ابتدای امر به حافظه کوتاه مدتمان سپرده شده است و درصورت رهایی به راحتی از حافظه مان پاک شده یا کمرنگ می شود پس هیچ تضمینی نیست که دریادمان بماند و برای دوره بعدی مان مجبور نباشیم از ابتدا این مسیر را طی نکنیم. دوما طی چنین مسیری برای درک مفاهیم مختلف در بازه زمانی دوره های آخرمان مخصوصا یک ماه قبل از کنکور زمان زیادی را از ما می گیرد و اصلا اقتصادی و قابل توصیه نیست.

حال بیایید پاسخ سوال سوم و چهارم و همچنین پاسخ راهی مناسب برای تثبیت آمادگی 60درصدی اولیه مان را با هم و یکجا بدهیم.

مولف کتاب درسی و بهتر است بگوییم کتاب کمک آموزشی (چون که احتمالا سروکار شما بیشتر با این گونه کتاب ها خواهد بود) مطالب زیادی را برای توضیح دارند.اما باید در قالب یک کتاب مثلا 200صفحه ای تمامی این مطالب را توضیح دهند. بنابراین مولف از روی درک و نظر خویش، قسمتی از مطالب را که به نظرش سخت تر و غامض تر به نظر می آید بیشتر توضیح می دهد و آنجایی که آسان تر است کمتر توضیح می دهد و صدالبته که ممکن است نظر شما به هیچ وجه با نظر مولف کتاب و یا حتی دوست دیگرتان که همان کتاب کمک آموزشی را تهیه کرده و از توضیح آن مبحث فرضی کاملا راضی است،یکی نباشد.

خب به هر ترتیبی که است شما چنین مطالبی را که توضیحش در کتاب کمتر آمده و شما نیاز به توضیح بیشتری داشتید خودتان خواندید و متوجه

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.