ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

برنامه ریزی درسی برای کنکور

برنامه ریزی درسی برای کنکور

برنامه ریزی درسی برای کنکور تنها یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به موفقیت است. اگر بخواهیم تلاشمان را برای کنکور از دو دیدگاه بنگریم به این 2 مقوله می رسیم: کیفیت و کمیت. بیشتر بچه ها کمیت را تامین می کنند یعنی در برنامه ریزی درسی برای کنکور زمان کافی صرف می کنند و ساعات مطالعه شان را به حد قابل قبولی می رسانند در حدی که به اعداد قابل ملاحظه ای در حد 8 الی 11 ساعت در روز می رسند.

ولی کیفیت مطالعه را چیزی غیر از روش مطالعه صحیح تضمین نمی کند. اما آیا همینکه در برنامه ریزی درسی برای کنکور ساعت مطالعه خوب داشته باشیم و کیفیت مطالعه را به استاندارد خوبی برسانیم موفقیت خود را تضمین کرده ایم؟

سوالات متداول در مورد برنامه ریزی درسی برای کنکور

چگونه برنامه ریزی درسی برای کنکور داشته باشم؟
چرا نمی توانم به سرفصل های آزمون آزمایشی برسم؟
برنامه ریزی درسی من برای کنکور ایراد دارد؟
می شود برای من برنامه ریزی درسی کنکور کنید؟
در برنامه ریزی درسی صحیح نسبت عمومی به اختصاصی باید چگونه باشد؟
چرا با وجود برنامه ریزی درسی برای کنکور همیشه وقت کم می آورم؟
آیا باید در جدول برنامه ریزی هفتگی برای کنکور هردرسی را حتما چندبار بخوانم؟
آیا باید جدول برنامه ریزی روزانه برای کنکور داشت یا جدول برنامه ریزی هفتگی کافیست؟
چگونه می توان یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور داشت؟ و …

امروزه مشکل دانش آموزان برای کنکور دیگر وقت گذاشتن نیست.بسیاری از دانش آموزان با امیال و آرزوهای فراوان پا در مسیر این مسابقه ماراتن می گذارند و پس از یک سال تلاش متمادی به دلایل مختلفی که تنها یکی از انها فقدان برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور است نمی توانند نتیجه ای درخور تلاششان کسب نمایند.

علل عدم موفقیت را نمی توان تنها در یک جمله یا یک مقاله خلاصه کرد ولی قصد داریم در این مقاله یکی از علل اصلی عدم موفقیت را که نداشتن برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور است زیر بوته نقد ببریم.

چرا برنامه ریزی برای کنکور مهم است

برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور تنها یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به موفقیت است. اگر بخواهیم تلاشمان را برای کنکور از دو دیدگاه بنگریم به این 2 مقوله می رسیم: کیفیت و کمیت. بیشتر بچه ها کمیت را تامین می کنند یعنی در برنامه ریزی درسی برای کنکور زمان کافی صرف می کنند و ساعات مطالعه شان را به حد قابل قبولی می رسانند در حدی که به اعداد قابل ملاحظه ای در حد 8 الی 11 ساعت در روز می رسند. ولی کیفیت مطالعه را چیزی غیر از روش مطالعه صحیح تضمین نمی کند.

اما آیا همینکه در برنامه ریزی درسی برای کنکور ساعت مطالعه خوب داشته باشیم و کیفیت مطالعه را به استاندارد خوبی برسانیم موفقیت خود را تضمین کرده ایم؟پاسخ منفی است.

در اصل وقتی می توان کمیت را به استاندارد مناسبی رساند که هدف مناسبی در ورای این کمیت باشد. در برنامه ریزی درسی برای کنکور تا وقتی که ما ندانیم هر درسی را چقدر و تا کی قرار است ادامه دهیم نتوانسته ایم قسمت کمیت را به استاندارد مناسبی برسانیم. اما این هدف گذاری ها و این درس خواندن ها در قالبی به اسم برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور معنی پیدا می کنند.

 

خب تا اینجا مزایای برنامه ریزی درسی برای کنکور مشخص شد و فهمیدیم که بدون برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور حتی اگر ساعت مطالعه مان را بالا ببریم و کیفیت مطالعه را حتمی کنیم در طولانی مدت نمی توانیم نتیجه مطلوب کسب کنیم. واقعیت این است که کنکور یک پروسه حداقل 9ماهه است و باید در طول این مدت با یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور و درس خواندن زمانمان را مدیریت کنیم. اما چگونه می توان یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور داشت و چه ارکانی برای یک برنامه ریزی صحیح لازم است.
در این مقاله قصد داریم اصول کلی برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور و درس خواندن را شرح دهیم. شکی در این نیست که برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور و درس خواندن بدون شناخت کامل دانش آموز امکان ناپذیر است اما در اکثر مواقع برنامه ریزی صحیح مشتمل از اصولی است که ثابت و علمی می باشند.

” برنامه ریزی دقیق و منظم ، پیمودن نیمی از راه است “

اصول اولیه برنامه ریزی درسی برای کنکور

اولین اصل در برنامه ریزی درسی برای کنکور این است که باید منطقی و قابل دسترسی باشد. اگر برنامه ریزی درسی برای کنکور خارج از توان دانش آموز باشد نه تنها کمکی به ادامه مسیرش نمی کند بلکه به تدریج انگیزه و تلاش را از دانش آموز می گیرد و مانع پیشرفت او می شود.

حال مشکل جدیدی پیدا شد. چگونه می توان برنامه ریزی درسی صحیح و منطقی و قابل دسترس را برای دانش اموز نوشت؟ این کار اولا نیاز به یک دوره آزمایشی دارد. زیرا باید حداقل به مدت 2هفته دانش آموز به مطالعه بپردازد تا سرعت مطالعه او در دروس مختلف به دست آید. با این کار گام اول را در برنامه ریزی برداشته ایم.
قدم بعدی داشتن یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور گذاشتن اهداف میان مدت برای رسیدن به سرفصل هایی از دروس و البته با کمک اطلاعاتی است که از نتایج سرعت مطالعه دانش اموز در دوهفته آزمایشی به دست آوردیم.

بدین صورت که باید برنامه ریزی درسی برای کنکور خودمان را با برنامه ریزی درسی استاندارد مقایسه کنیم. برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور برنامه ریزی درسی ای است که از تقسیم کل مباحث هرفصل بر زمانی که تا کنکور داریم به دست می آید. بهتر است از زمانی که تا کنکور داریم 1ماه کسر کنیم زیرا 1ماه قبل از کنکور دیگر وقت مطالعه دروس جدید نیست و زمان جمع بندی و مرور است.

( کل مباحث باقی مانده )/( زمان باقی مانده تا کنکور ) = برنامه ریزی استاندارد

پس تا اینجای کار ما برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور را داریم و از روی مقایسه سرعت مطالعه مان در دوهفته ای که گذشت و برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور می توانیم تخمین بزنیم که آیا می توانیم تا 1ماه قبل از کنکور سرفصل هایی که نخواندیم را مطالعه نماییم یا نه؟
اگر در درسی سرعت مطالعه مان بالاتر از برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور بود باید همین روند را حفظ کنیم زیرا کنکور غیر قابل پیش بینی است و نمی توانیم از سرعت پیشرفتمان در هفته نتیجه بگیریم که در طول سال هم بدین شکل خواهیم بود.

بنابراین اگر می خواهیم برنامه ریزی درسی مناسب برای کنکور داشته باشیم باید برای جلوگیری از پیامدهای ناگهانی در دوران کنکور از جمله مریضی های ناگهانی یا هرگونه پیشامد دیگر، منطقی است که باوجود داشتن سرعت بالا در یک درس از زمان آن درس کم نکنیم و با همان سرعت ادامه دهیم.
در دروسی که سرعت ما با برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور تقریبا یکسان باشد فعلا احساس خطر نمی کنیم ولی باید مدام در نظر داشته باشیم که آیا سرعت درس خواندنمان مثل سابق است یا خیر. در برنامه ریزی درسی برای کنکور پیشرفت واژه ایست که در دوران کنکور باید در تمامی زمینه ها به آن برسیم.

سرعت مطالعه نیز یکی از این موارد است. دقت داشته باشیم که در برنامه ریزی درسی برای کنکور منظور از سرعت مطالعه زمانی نیست که برای خواندن یک فصل صرف می کنیم بلکه زمانی است که برای تسلط به مباحث یک سرفصل صرف می کنیم. یعنی شامل مطالعه، حل تمرین، تست زنی و مطالعه مجدد برای رفع اشکال.

اما در برنامه ریزی درسی برای کنکور دروسی که سرعت مطالعه مان کمتر از حد استاندارد است حتما ایرادی در مطالعه ما نهفته است. تعدادی از علل این ایرادات را در زیر بررسی می کنیم:
از آن درس خوشمان نمی آید. در نتیجه دائما در طول درس خواندن حواسمان پرت می شود.
مبحثی که در طول دو هفته آزمایشی خوانده اید مورد علاقه مان نبوده است. یا یعنی دقیقا مباحثی را خوانده ایم که دشوارتر بوده و درجه سختی بالاتری دارند.
شرایط مطالعه در دوره خواندن آزمایشی فراهم نبوده و نتوانستیم در حد پتانسیل مان نقش ایفا کنیم.
مورد 2 و 3 به مرور زمان و با برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور یا تغییر شرایط مطالعه یا فصول مختلف کتاب حل می شوند ولی مورد 1 را باید با دقت بیشتری بررسی کرد. دلیل عدم علاقه ما به هردرسی باید دقیقا توسط مشاورتان مشخص شود زیرا در برنامه ریزی درسی برای کنکور حذف دروس به هیچ وجه حل کردن مسئله نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است.

یکی از دلایل اصلی عدم علاقه به برخی دروس عدم آشنایی با روش های مطالعه صحیح دروس است. یکی از راه های ممکن برای کاهش این عامل میتواند استفاده از تناسب ضرایب و ساعات مطالعه باشدکه به ان اشاره شد.

 

نظر خودتان را ارسال کنید