ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

روش مطالعه شیمی در کنکور

تحلیل شیمی در کنکور های اخیر ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ:

روش مطالعه شیمی در کنکور

روش مطالعه شیمی در کنکور

متاسفانه یا خوشبختانه در بررسی سوالات شیمی سال های اخیر باسبک جدیدی از سوالات مواجه می شویم که باب طبع اکثریت نیست….دربررسی آن می بینیم که سبک سوالات چند مورد یا کدام موارد درست یا غلط کاملا جدید است به گونه ای که در کنکور سراسری سال های 93 وپایین تر با آن مواجهه نشده ایم واما….

درس شیمی در کنکور سراسری ریاضی و تجربی ۳۵ تست را شامل می شود . این درس از درس های  حفظی و محاسباتی در کنکور سراسری می باشد . در سال های قبل سوالات محاسباتی در در درس شیمی بیشتر شده و تست های مفهومی نیز افزایش یافته اند.
نکته ی مهم در حل این تیپ سوالات که شدیدا مورد توجه است بررسی واو به واو کتاب درسی شیمی است و نکاتی حفظی که کمتر مورد توجه اند ….دراین تیپ نیز به چشم می خورد که موارد محاسباتی نیز وارد می شود که اکثرا چالشی برای حل سوال ایجاد نمی کند وآن چه دانش آموز را از ادامه ی حل سوال بازمی دارد اکثرا نکاتی ریز وحفظی خط کتاب درسی است پس پیشنهاد ما :

1.کنکوری ها از کتاب درسی شیمی غافل نشوید وخط به خط آن حتی مقدمه ی فصول را بخوانید
2.درمورد های محاسباتی روش اصلی را به کار برده و به جواب برسید.
3.برای صرفه جویی در زمان آن هایی را که چالشی ترن برای آخر نگه دارید .
4.برای مدیریت زمان آن چاره ای جز تمرین کردن نیست به این معنا آزمون های مبحثی که حاوی سبک جدید سوالات هستند را بارها تمرین کنید تا به تسلط برسید(موج آزمون شیمی نشر الگو)
5.درتست های شیمی نکات جدید والبته دام های آموزشی را در یک جا یادداشت کرده و مکرر مرور کنید چون حتما دوباره بااین موارد روبه رو می شوید.

این ها نکاتی برای روش مطالعه شیمی در کنکور می باشند.

ﻋﺎﺩﻝ اﻟﻤﺎﺳﻲ رتبه 9 کنکور
ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺷﻬﻴﺪ بهشتی

 

روش مطالعه شیمی در کنکور

این درس محبوب بعضیا و مغضوب بعضیاست. اونایی که شیمی رو می فهمند، بدون شک عاشقش میشن و عشق به شیمی حتی اونا رو از پزشکی منصرف می کنه و می بره سراغ داروسازی یا خود رشته شیمی. از نظر بعضی، این درس فوق العاده ترین علم در دنیا محسوب میشه و از نظر بعضیا یه درس مزخرفه که فقط استثنا داره و غلظت و الکترون. پس نکته در عشق یا تنفر نسبت به این درس، در فهم اونه.

هر کسی از ظن خود شد یار من ……. از درون من نجست اسرار من. اونی که ذات شیمی رو می فهمه کار چندان سختی با این درس نخواهد داشت و اونی که نمی فهمه کلی مشکل داره.
بعد از این مقدمه بریم سراغ حل معمای چگونگی خوندن شیمی و روش مطالعه شیمی در کنکور. بالا درباره مفهومی خوندن شیمی توضیح دادم ولی باید بگم شیمی حفظی هم هست. مثلاً جدول تناوبی با اون همه عنصر و با اون همه ویژگی فهمیدنی نیست و باید انقدر تکرار بشه که حفظ بشید. خیلیا جدول تناوبی رو حفظ می کنند که با قاطعیت می گم کار غلطیه. باید در دل حل مسئله، جدول رو ملکه ذهنت کنی. وقتی 20 تا تست از روند تناوبی هالوژن ها حل کنی تا یکی بگه “ف” تو می گی فلوئور، کلر، برم، ید.
همین اول باید بگم که شیمی به سه بخش تقسیم میشه: حفظی، مفهومی-تکراری، مسئله. بخشهای حفظی فقط حفظ کردن و دقت در ارتباط دادن حفظیات به هم و در نهایت یکپارچه سازی حفظیات رو می طلبه. بخش مفهومی-تکراری، نیازمند تحلیل و تکرار در مهارت پیدا کردن در پیاده سازی مفهومه. مسائل هم که تکلیفشون مشخصه. باید تکنیک تشخیص مجهول و روش رسیدن به مجهول رو پیدا کنی. این که چرا می گم تکنیک تشخیص مجهول؟ به خاطر اینه که تو مسائل شیمی بچه ها سر در گمن که بالاخره این مسئله PH رو می خواد؟ وزن رو می خواد؟ مول رو می خواد؟ درصد خلوص رو می خواد؟ بالاخره چی رو می خواد؟ کلید حل 90 درصد مسائل شیمی درک مفهوم مول هست و هر کسی این رو بفهمه، تمامی مسائل شیمی رو می تونه تجزیه تحلیل و حل بکنه.

کسانی که عاشق این درس هستند و این درس رو درک می کنند، باید این کار رو انجام بدن تا شیمی رو صد بزنند.
داخل کتاب باید، سه نوع عبارت رو بغل جملات یا پاراگراف علامت گذاری کنند و البته با سه رنگ مختلف. “ح” برای حفظی بودن اون خط یا پاراگراف. عبارت “مت” برای مفهومی-تکراری ها. عبارت “مس” رو برای مسئله ها. این افراد چون مسلط به درس شیمی هستند، دیگه نیازی نیست اول یک دور فصل رو بخونند و بعد این عبارت ها رو علامت گذاری کنند. این افراد از همون اول می تونند با این علامتگذاری جلو برن.

نکته بعدی این که شروع کنند به حفظ کردن حفظی ها و حل کردن چند تا مسئله. بعد برن سراغ تست زنی. از طریق تستها به نکات بیشتری پی می برند و باید این نکات رو توی کتاب یادداشت کنند و ترجیحاً در بخشهای مربوطه. نکات حفظی جدا، نکات مفهومی جدا. به نکات مسئله کاری نداشته باشید. برای نکات مسئله باید یک دفتر جداگانه داشته باشید. این روند رو ادامه بدید تا تمام تستها و کتب تموم بشن.

از اینجا به بعد وارد فاز جدیدی می شید. حالا باید هر درس رو به تفکیک بخونید. مثلاً تو فصل اول باید ابتدا حفظی ها رو بخونید با نکات یادداشت شده و بعد مفهومی- تکراری ها رو و در نهایت مسئله حل کنید. همه چی رو از صفر شروع نکنید که یه دونه حفظی بخونید و یه دونه مفهومی و یه دونه مسئله حل کنید. مجزا کار کنید. این تکنیک به شما کمک می کنه تا تو خود آزمون هم مغزتون تفکیکی کار کنه و اول حفظی ها رو بزنید و بعد مفهومی ها رو و در آخر مسائل رو.

روش خواندن مطالب حفظی شیمی

هر سال تست هایی از مطالب حفظی کتاب های شیمی در کنکور سراسری مطرح می شود . برای پاسخ دادن به این تست ها باید به متن کتاب درسی مسلط شوید و مطالب کتاب شیمی را خوب بخوانید. در بازار نیز کتابچه های کوچکی برای مطالب صرفاً حفظی موجود است که بسیار مفید خواهد بود و می‌توانید در زمان‌های مرده خود، در زنگ های تفریح و در مسیر رفت و آمد این مطالب را بخوانید. یک کتابی که کوچک است و همه این کتاب رو به اسم کتاب لقمه می شناسند کتاب حفظیات شیمی از انتشارات مهروماه هست. درواقع این کتاب برای مطالب حفظی شیمی چاپ شده و شما میتونید در هر جایی که هستید این کتاب رو مطالعه کنید.

روش خواندن مطالب مفهومی شیمی

از مطالب مفهومی درس شیمی و شکل‌های کتاب درسی تست های متنوع و زیادی در کنکور طرح می‌شود. خواندن عمیق مباحث کتاب را در دستور کار خود قرار دهید. برای مطالب مفهومی خلاصه نویسی و یادداشت برداری و همچنین نوشتن نکات در حاشیه صفحات کتاب های درسی بسیار مفید خواهد بود. از شکل های کتاب درسی نیز تست طرح می شود که نیازمند مطالعه مو به مو و مفهومی این اشکال و ارتباط دادن آن ها با پاراگراف های مرتبط به شکل ها است. کتاب های کمک آموزشی برای فهماندن مطالب مفهومی بسیار کمک کننده خواهند بود. زدن تست های تالیفی متنوع نیز شما را با شکل های مختلف طرح سوال از این نوع مطالب آشنا خواهد کرد.

هیچ سوال شیمی خارج از کتاب درسی شما نمی باشد. پس از غرق شدن در جزوات حجیم خودداری کنید و وقتتونو روی مطالب اضافی شیمی نگذارید.

روش خواندن مسائل شیمی :

تست های محاسباتی در سال های قبل افزایش پیدا کارده که واقعا بعضی از آن ها تست های بسیار سنگین و وقت گیر هستند. سینتیک، ترمودینامیک، استوکیومتری مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و… جزو مباحث محاسباتی درس شیمی برای کنکور هستند.

تعداد سؤال‌هایی که نیاز به محاسبه‌های عددی و استوکیومتری دارند، حدود ۳۰ درصد کل سؤال‌های شیمی را شامل می‌شوند. بسیاری از مسائل عددی در شیمی مثل مسائل ترمودینامیک شیمی، سینتیک و تعادل‌ها، مسائل ساده‌ای هستند و اصلا آن ها را کنار نگذارید. بهتر است با کمی وقت گذاشتن و حل مسائل بیشتر، به این گونه مسائل تسلط پیدا کنید. به طور کل باید اینقدر تمرین کنید که با دیدن یک تست روش حل آن بلافاصله در ذهنتان بیاید.تمرین و تکرار زیاد تست های مختلف از جمله تست های کنکور های سال های

گذشته و تست های تالیفی مفید است که در این زمینه کتاب های زیادی از انتشارات مختلف چاپ شده . در این زمینه میتوانیم کتاب لقمه مسائل شیمی رو به شما معرفی کنیم.

خلاصه نویسی و حاشیه نویسی نکات از جمله روش‌های مطالعه شیمی برای کنکور است. برای مطالب حفظی حتماً خلاصه نویسی کنید تا در دوران جمع بندی و در زمان های مرور دروس از این خلاصه‌ها بهره کافی را ببرید.
می توانید مقاله ی نحوه ی مطالعه ی آرایه ادبی را هم مطالعه کنید.

نظر خودتان را ارسال کنید