ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

تعریف لینوکس+هفت تفاوت هاست ویندوز با هاست لینوکس

هاست لینوکس چیست؟

هاست ویندوز با کیفیت تر است یا هاست لینوکس؟

چه تعداد نوع هاست لینوکس وجود دارد؟

این ها سوالاتی که ممکن است ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده باشد. دیگه نگران نباشید، چرا که ما قصد داریم در این مقاله از مستر آموز را به توضیح کامل هاست لینوکس و مقایسه هاست لینوکس و ویندوز تخصیص دهیم. مستر آموز شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می کند. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هاست لینوکس چیست؟

نحوه کارکرد هاست لینوکس

سرورهای لینوکسی سرور هایی هستند که روی آن ها سیستم عامل لینوکس نصب شده و هاست هایی که روی این سرورها قرار دارند نیز هاست لینوکس نامیده می شوند. سیستم عامل لینوکس در واقعیت یک تکنولوژی با متن باز است که توسعه دهندگان می توانند به هر شکلی که  متمایل اند تغییراتی را در هسته سیستم  عامل ایجاد کنند یکی از بیشترین دلایل پر طرفدار بودن سیستم عامل لینوکس داشتن متن باز در این سیستم عامل است.

متن باز (open-source)

متن باز را می توان به صورت جامع این طور تعریف کرد که اگر افراد بتوانند هر چیزی را بدون محدودیت و کاملا آزاد تغییرات در آن ایجاد کنند. نرم افزار ها و برنامه هایی که به شکل متن باز نوشته می شوند، طراحی آن ها به گونه ای است که دسترسی به کد های آن راحت می باشد و افراد می توانند بر اساس نیاز خود در آن تغییرات ایجاد نمایند.

سرور های لینوکسی با سیستم عامل هایی مثل ویندوز یا مک برای اپل در تعدادی از موارد با هم همانند هستند ولی لینوکس (Linux) امکانات خاص تر ارائه می هد که با سرویس های ذکر شده متمایز است. این تفاوت ها را به صورت جامع در ادامه مطرح خواهیم کرد. همراه  مستر آموز باشید.

موضوعاتی که در ادامه این مطلب مورد بحث قرار می دهیم:

پیشینه پیدایش سیستم عامل لینوکس

10 توزیع ویژه سیستم عامل لینوکس

مقایسه هاست لینوکس و ویندوز

پیشینه پیدایش سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس، هسته‌ای که نخستین بار در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز پایه گذاری و منتشر شد. وی برای کامپیوترهای شخصی خود سیستم عامل متن باز راه اندازی کرد. لینوس توروالدر تلاش های زیادی برای تبدیل کردن رویاهای خودد به واقعیت انجام داد که در آخر به موفقیت رسید که این هسته سیستم عامل را لینوکس معرفی کرد. بعد ها قابلیت نصب روی سرور در سیستم عامل لینوکس ارتقا یافت که در پی آن هاست های لینوکس به وجود آمدن. سرعت رشد و توسعه لینوکس در طی این سال ها باعث شد که افراد در میان هاست های موجود در بازار، هاست های لینوکسی جزء اصلی ترین انتخاب خود قرار دهند. هم اکنون جمعیت بسیار کلانی از افراد در سرتاسر جهان از هاست لینوکس متن باز برای به انجام رساندن مقاصد خود استفاده می نمایند.

تاریخچه

نکته قابل تامل

طراحی لینوکس به سیستم عامل یونیکس همسانی بسیاری دارد. اما ویژگی های بی همتا لینوکس (Linux) شده تا از یونیکس سبقت بگیرد. یونیکس در واقع سیستم عاملی چندکاره است که از آن روی سرورها و ابرکامپیوترها استفاده می شود. اما این سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی کارایی چندانی ندارد. یکی از ویژگی های عالی سیستم عامل لینوکس این است که کارکرد آن به هیچ دستگاه مشخصی منتهی نمی شود. با نصب سیستم عامل لینوکس بر روی سرور تمامی افرادی که از آن سرور استفاده می کنند، به راحتی از امکانات بسیار زیاد سیستم عامل بهره می ببرند. شما می توانید هاست لینوکس (Linux) را تهیه و به بهترین شکل از امکانات آن لذت ببرید.

اگر تصمیم گرفتید که از سرویس لینوکسی استفاده کنید، باید یکی از انواع توزیع آن را مورد نظر داشته باشید. این توزیع ها در اصل سیستم عامل هایی هستند که بر پایه کرنل لینوکس فعالیت می کنند. در واقع این توزیع ها را می توان نسخه های مختلف سیستم عامل لینوکس (Linux) دانست که هر کدام ویژگی های بی  نظیر خود را دارند. در نتیجه شما می توانید بر طبق نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب نمود.

 

10 توزیع ویژه سیستم عامل لینوکس

بهترین سیستم عامل های لینوکس

Debian

Fedora

Ubuntu

Mandriva

openSUSE

Arch Linux

Linux Mint

PCLinuxOS

Puppy Linux

Sabayon/Gentoo

هر یک از توزیع های ذکر شده را می توان در هاست لینوکس به کار برد اما اینکه کدام یک از این موارد را باید استفاده شود وابسته به  نظر کارشناسان سرور دارد. کارشناس مربوطه با توجه به برنامه ریزی کاری خود یکی از این توزیع ها را انتخاب می کند

در هاست لینوکس می توان از هر یک از این توزیع ها استفاده نمود. تصمیم گیری درباره اینکه از کدام یک از آنها روی یک سرور استفاده شود به نظر کارشناس سرور بستگی دارد. همانطور که گفته شد هر یک از این توزیع ها ویژگی های مختص به خود را دارند. به همین دلیل باید در هنگام انتخاب هاست لینوکس، نوع توزیع آن را نیز در نظر گرفت. در ادامه در مستر آموز محبوب ترین توزیع ها را به شکلی جامع توضیح و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هاست لینوکس دبیان Debian

از پر طرفدار ترین و با قدمت ترین سیستم عامل لینوکس توزیع دبیان می باشد. ثبات، کیفیت بالا و پشتیبانی قوی از بارز ترین ویژگی های این توزیع است که همانند توزیع های قبلی دارای متن باز می باشد و افراد می توانند تغییرات دلخواه خود را اعمال نمایند.

هاست لینوکس فدورا Fedora

در سال 2003 توزیع فدورا که یکی از انواع توزیع در سیستم لینوکس می باشد در اختیار عموم قرار گرفت.این توزیع مورد استفاده بسیاری از کاربران این سیستم عامل به جهت چند منظوره بودن آن قرار گرفت. مدیران این توزیع هر 6 ماه یکبار نسخه خود را به روزرسانی کرده و قابلیت های جدیدی را به آن اضافه می کنند.هم اکنون سیستم عامل لینوکس فدورا روی رایانه شخصی، رایانش ابری و سرور ها میتوان مورد استفاده قرار داد

هاست لینوکس اوبوندو Ubuntu

اوبوندو Ubuntu را می توان پر طرفدار ترین سیستم عامل لینوکس ببین کاربران دانست. اوبوندو جایگاه اول را در سال 2004 در میان توزیع های مختلف آن هم در کوتاه ترین مدت به دست آورد.پشتیبانی بسیار قدرتمند از اکثر زبان های زنده دنیا از جمله فارسی را می توان ویژگی بارز این توزیع دانست. کار با این سیستم عامل راحت بوده و حتی کاربرانی که آشنایی چندانی با روند کار ندارند نیز می توانند خیلی سریع خود را با محیط آن وقف دهند.

هاست لینوکس    CentOS

توزیع سنت او اس جزء پرطرفدار ترین توزیع سیستم عامل لینوکس است که در سال 2004 به بازار ارائه شد که طولی نکشید که جزء پرکاربرد توزیع های تبدیل شد . در حال حاضر اکثر شرکت های میزبانی وب مورد استفاده قرار می دهند.

 

مقایسه هاست لینوکس و ویندوز

در سیستم عامل ها بیشترین استفاده متعلق به لینوکس و ویندوز در کل جهان است.هاست لینوکس محبوب تر از ویندوز به نظر میرسد چرا که مزیت های آن در مقایسه با سایر هاست ها بسیار بیشتر است. در ادامه معرفی 7 ویژگی های هاست لینوکس و مقایسه آن با هاست ویندوز خواهیم پرداخت.

مقایسه لینوکس و ویندوز

  1. سیستم عامل هاست لینوکس و ویندوز

همان گونه که در ابتدای این مقاله گفته شد، روی هر سرور یک سیستم عامل نصب شده و هاست های آن سرور بر مبنای این سیستم عامل می توانند عمل کنند. هاست لینوکس از سیستم عامل متن باز لینوکس استفاده می کند و سرورهای ویندوزی نیز از سیستم عامل ویندوز بهره میگیرند.

در لینوکس با توجه به این که متن باز می باشد افراد می توانند آزادانه تغییرات خود را اعمال کنند اما سیستم  عامل ویندوز قابلیت توسعه نداشته و محدود میباشد و تنها میتوان آن را از کمپانی مایکروسافت تهیه نمایید. دیگر تفاوت این دو قیمت آن هاست که لینوکس را می توانید به صورت رایگان تهیه نمایید ولی برای ویندوز باید از کمپانی مایکروسافت لایسنس تهیه نمایید.

  1. وب سرور هاست لینوکس و ویندوز

برای ایجاد یک وب سایت در عصر حاضر از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده می شود. زبان هایی همچون Java، PHP، Python، Javascript، Asp.net و +C جزء پر استفاده ترین زبان های موجود هستند. این نکته قابل توجه می باشد که هر وب سرور میتواند از زبان های برنامه ریزی مشخصی پشتیبانی کند .به همین جهت زبان مورد استفاده در وب سرور می تواند در موفقیت کارکرده آن وب سرور تعیین نقش کند. وب سرور هاست لینوکس آپاچی (Apache) است که از زبان های برنامه نویسی رایجی مثل PHP پشتیبانی می کند. اما در طرف دیگر هاست ویندوز تنها از وب سرور مخصوص خود یعنی IIS پشتیبانی می کند. وب سرور ویندوز از زبان های برنامه نویسی ASP و ASP.NET استفاده می کند. پس کاربران باید زبان برنامه نویسی سایت خود را مبنای انتخاب نوع هاست قرار دهند.

 

  1. نقش پایگاه داده در هاستینگ

بخش اصلی هاست پایگاه داده آن می باشد. پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند که هر پایگاه داده مختص یک وب سرور می باشد.باید مورد نظر داشته باشید که  هر وب سرور از چه زبانی پشتیبانی می کند و وابسته به آن وب سرور خود را انتخاب نمایید. هم اکنون پایگاه داده MySQL متعلق به هاست لینوکس و پایگاه داده SQLServer متعلق به هاست ویندوز می باشد.

پایگاه داده

4.کنترل پنل ها یا واسط گرافیگی

در بخش دیگر نیز باید به این مورد اشاره نماییم کنترل پنل نام دیگر واسط گرافیکی میباشد.کاربران برای استفاده از هاستی همانند هاست لینوکس و هاست ویندوز نیازی به نصب سیستم عامل آن سرویس بر روی سیستم های خود ندارند، زیرا سیستم عامل ها بر روی سرور شما نصب میشوند و کاربران میتوانند سایت خود را به کمک رابط های گرافیکی مدیریت کنند.کار با آنها برای تمامی کاربران ساده میباشد.اما کنترل پنل های مشهور همانند دایرکت ادمین و سی پنل در هاست لینوکس میباشند که مورد استفاده قرار میگیرند ولی در هاست ویندوز از کنترل پنل هایی همانند zpanel و plesk استفاده میشود که با هاست لینوکس تفاوت دارد.

5.سیستم های مدیریت محتوا در لینوکس

هاست لینوکس در زمینه سیستم های مدیریت محتوا موقعیت بهتری دارد زیرا زبان برنامه نویسی آن PHP می باشد. به همین خاطر می تواند پشتیبانی خوبی از سیستم های مدیریت محتوا داشته باشد اما هاست ویندوز از سیستم های محتوایی مثل جوملا، وردپرس، دورپال و بسیاری موارد دیگر نمی تواند پشتیبانی کند.

به بیان دیگر میتوان گفت وب سایت هایی که از هاست لینوکس استفاده می کنند سیستم های مدیریت محتوای آن ها بر پایه ی وردپرس، جوملا و دیتالایف و … می باشد و وب سایت هایی که از هاست ویندوز استفاده میکنند بر مبنای زبان های APS می باشد.

  1. نقش سرعت و بهینه بودن در خرید هاست

سخت افزار های مورد استفاده در سرورها تاثیر زیادی در بحث سرعت سایت دارند. هاست لینوکس یا هاست ویندوز در زمینه سرعت نمی توان با هم مقایسه کرد. اما لینوکس با توجه به این که ابزار های مناسب برای بهینه سازی دارد می توان هاست لینوکس سریع تر از هاست ویندوز می باشد

در موفقیت یک سایت سرعت نقش مهمی دارد. به همین جهت گوگل اخیرا الگوریتم کبوتر ارائه کرده. در این الگوریتم هر چقدر سرعت سایت شما بیشتر باشد جایگاه بهتری در گوگل خواهید داشت. با این توضیح می توان نتیجه گرفت که هر چقدر سرور هایی که روی آن هاست شما  قرار گرفته است به بازدید کنندگان سایت نزدیک تر باشد سایت سرعت بیشتری دارد.

  1. مقایسه امنیت لینوکس و ویندوز

در اینجا موضوعی که وجود دارد هاست لینوکس و ویندوز در زمینه امنیت، پایداری و پشتیبانی تفاوت چندانی با یک دیگر ندارد. تنها تفاوتی که در امنیت این سیستم عامل ها وجود دارد وابسته به شرکتی است که از آن هاست تهیه می نماید.

نظر خودتان را ارسال کنید