ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

بررسی رشته مامایی

رشته مامایی را می توان از جمله رشته های پر مشقت اما مقدس نامید که از دیرباز تاکنون از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هست.اما از رشته مامایی چه می دانید؟ با ما همراه باشید تا در مورد این رشته بیشتر مطلع شوید.

بررسی رشته مامایی

دوره کارشناسی مامایی یکی از دوره های آموزش عالی گروه پزشکی است که هدف آن تربیت کارشناسان متعهد در زمینه آموزش و خدمات مامایی است بطوریکه با کارآئی و مهارت لازم بتوانند به عرضه خدمات گسترده بهداشتی و مامایی در جهت تامین سلامت مادران و کودکان جامعه اسلامی ایران بپردازند.

رشته مامایی مباحثی نظیر جنین شناسی،بارداری و زایمان و بیماری‌ های زنان، نوزادان و مراقبت‌های مربوطه، بهداشت، تشخیص زودرس بیماری های دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار ،تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده و بیماری‌های داخلی و جراحی مربوط به مامایی را در بر می گیرد که روز به روز شاهد پیرفت این علم در دنیا هستیم.

اگر قصد تحصیل در رشته مامایی را دارید لازم است بدانید که این رشته در مقاطع کاردانی‌ و کارشناسی‌ گرایش خاصی ندارد و به طور عمومی ارائه می گردد.طول دوره تحصیل در رشته مامایی در مقطع کارشناسی 4 سال است و این رشته در این مقطع در مجموع 130 واحد درسی را دربرمی گیرد که 20 واحد درسی آن مربوط به دروس عمومی، 20 واحد درسی مربوط به دروس علوم پایه، 72 واحد درسی مربوط به دروس تخصصی الزامی، 2 واحد درسی مربوط به دروس تخصصی اختیاری و 16 واحد درسی هم به دروس کارآموزی درعرصه اختصاص دارد.

همانطور که گفتیم رشته مامایی در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود اما فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هایی نظیر {تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی – ژورنالیسم پزشکی – برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی – تاریخ علوم پزشکی – اکولوژی انسانی – آموزش بهداشت – آموزش پزشکی – رشته رفاه اجتماعی – رشته ژنتیک انسانی – رشته زیست فناوری پزشکی – رشته نانوتکنولوژی پزشکی – مدیریت خدمات بهداشت درمانی – رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی – رشته فیزیولوژی – رشته فناوری اطلاعات سلامت – رشته علوم تغذیه – رشته علوم تشریحی – رشته علوم بهداشتی در تغذیه – رشته سلامت سالمندی – رشته آمار زیستی – مشاوره در مامایی – رشته انفورماتیک پزشکی – رشته اقتصاد بهداشت – رشته ارزیابی فناوری سلامت – رشته اپیدمیولوژی – رشته مهندسی پزشکی – رشته مامایی} ادامه تحصیل دهند.

پرستار ماما به فردی اطلاق می‌شود که بعد از دریافت دانشنامه معادل و یا لیسانس پرستاری حداقل دوره یکساله آموزش مامایی را در مؤسسات آموزش رسمی در داخل و یا خارج از کشور طی نموده باشد و به تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسیده باشد.

تعداد کل واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مامایی شامل 32 واحد درسی است که 16 واحد درسی به دروس اختصاصی اجباری، 10 واحد درسی به دروس اختصاصی اختیاری و 6 واحد هم به پایان نامه اختصاص دارد.ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کردستان ،اهواز، شهید بهشتی، تبریز، شیراز ، تهران ، مشهد، گیلان و دانشگاه علوم پزشکی ایران از جمله دانشگاه های پذیرنده دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته مامایی هستند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مامایی هم می توانند در مقطع دکتری در رشته هایی چون {بیولوژی تولید مثل، بهداشت باروری ،سالمند شناسی، فیزیولوژی ،انفورماتیک پزشکی ، سلامت در بلایا و فوریت ها ، سلامت و رفاه اجتماعی ، اپیدمیولوژی، مددکاری اجتماعی، گفتار درمانی} ادامه تحصیل دهند.

برای مطالعه ی بیشتر می توانید مقاله ی بررسی رشته مدیریت بازرگانی را بخوانید.

نظر خودتان را ارسال کنید