Direct X چيست؟
Direct X چيست؟
در این مطلب قصد داریم که مفهوم Direct x را برای شما دوستان توضیح دهیم:
Direct X8.1 درویندوز ایکس پی و ورژنهاي بالاتر ساپورت می شود كه قابليتهاي صوتي و تصويري كامپيوتر را افزايش مي دهد. Direct X دسترسي به قابليتهاي دستگاه هايي مانند مانيتور و كارت صدا را براي نرم افزار ها فراهم مي كند تا از قابليتهاي سه بعدي تصوير و صداي فراگير و جلوه هاي صوتي آنها استفاده شود.
Direct X نرم افزار ها را قادر مي سازد تا از قابليتهاي سخت افزار كامپيوتر شما اطلاع پيدا كرده و مقادیر ثابت را با آنها تطبیق میدهد. با استفاده از این اثر به برنامه هاي صوتي و تصويري اين قدرت را مي دهد تا روي هر كامپيوتري كه ويندوز نصب شده و سخت افزار آن سازگار با Direct X باشد فايل هاي صوتي و تصويري را با بيشترين كارايي و كيفيت عالی به اجرا بگذارد.
Direct X يك سري از برنامه هاي سطح پايين است كه Application Programming Interfaces يا (APIs) را در خود دارد و دسترسي به ويژگي هاي با كارايي بالاي سخت افزار مانند چيپ هاي شتاب دهنده گرافيكي سه بعدي و كارتهاي صدا را امكان پذير مي سازد.
اين APIs ها حاوی شتاب دهنده هاي گرافيك دو بعدي و قابليت پشتيباني از وسايل ورودي مانند:كي بورد و ماوس و كنترل ميكس صدا و صداي خروجي هم هست. توابع سطح پايين بوسيله اين قوانین پشتيباني مي شوند كه Direct X را مي سازند:
- Microsoft Direct 3D
- Microsoft Direct Sound
- Microsoft Direct Music
- Microsoft Direct Input
- Microsoft Direct Play
- Microsoft Direct Show
هدف برنامه نویسان از کار کردن با DirectX سرعت بخشیدن به اجرای دستورات برنامه هست. DirectX یه رابط برنامه نویسی هست که به برنامه نویس اجازه میده که از سخت افزار کاربر با تمام قدرتش استفاده کند تا به سرعت در اجرا دست پیدا کند.
اجزاء تشکیل دهنده DirectX
DirectDraw : برای کشیدن تصاویر دو بعدی. بد دانسته می شود، اگرچه هنوز در تعدادی از بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
(Direct3D (D3D : برای کشیدن تصاویر سه بعدی
DXGI : برای شمارش آداپتورها و نظارت و مدیریت زنجیره های مبادله ای برای Direct3D 10 و بالاتر
DirectInput : برای میانجی قرار دادن وسایل ورودی شامل صفحه کلیدها، موس ها، دسته های بازی یا دیگر کنترل گرهای بازی
DirectPlay : برای برقراری ارتباط بر یک شبکه محلی یا گسترده
DirectSound : برای پخش و رکورد کردن صداهای موجی شکل
DirectSound3D : برای پخش صداهای سه بعدی
DirectMusic : برای پخش آرم های برنامه ساخته شده در DirectMusic Producer
DirectX Media : شامل DirectAnimation برای فیلم های کارتونی (انیمیشن) دو بعدی شبکه; DirectShow برای پخش صوت و تصویر و فیلم و صدای زنده بر روی
مرورگر (streaming media)،
DirectX Transform : برای برنامه های دو سویه شبکه (بین یک برنامه و یک کاربر) و Direct3D Retained Mode برای گرافیک های سه بعدی سطح بالاتر،
DirectShow دارای DirectX plugins برای پردازش سیگنال صوتی میباشد و DirectX Video Acceleration برای پخش ویدئو شتاب داده شده
DirectShow : از تاریخ آپریل 2005 دیگر DirectShow بخشی از رابط برنامه کاربردی DirectX نیست. این همراه با پایگاه SDK موجود میباشد.
SDK = Software Development Kit : برنامه ای که برنامه نویسان از آن برای ساخت پروژه هایشان استفاده می کنند.
DirectX Media Objects : پشتیبانی از چیزهای جریانی مثل رمزگذارها، رمزگشاها و جلوه ها
DirectSetup : برای نصب اجزاء DirectX. نه برای رابط برنامه کاربردی یک بازی بخودی خود.