ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و کسب رتبه قبولی در آزمون، داوطلبان در موقعیت حساس تری نسبت به مرحله آزمون، یعنی در مرحله انتخاب رشته قرار می گیرند که نوع عملکرد آنها در این مرحله ارتباط مستقیمی در قبولی آنها در رشته مورد نظرشان خواهد داشت.

بسیاری از داوطلبان در مرحله اول یعنی در کنکور کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه قبولی می شوند اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته در این مرحله نتیجه مطلوب را کسب نمی کنند که البته دلیل عدم موفقیت اکثر داوطلبان در این مرحله عدم آگاهی صحیح از نحوه چینش رشته ها می باشد. به طوری که اکثر داوطلبان در مرحله انتخاب رشته به اشتباه میزان شانس قبولی را نسبت به میزان علاقه خود نسبت به انتخاب رشته مورد نظر را در اولویت قرار می دهند! که نباید اینگونه باشد.

بنابراین با توجه به میزان اهمیت مرحله انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد توصیه می کنیم پس از کسب آگاهی در خصوص نحوه صحیح انتخاب رشته نسبت به انجام آن اقدام نمایید.ضمن اینکه در این مقاله ما جهت جلوگیری از اشتباهات رایجی که داوطلبان در مرحله انتخاب رشته  مرتکب می شوند به طور اختصاصی به بررسی تمامی موارد مرتبط با اتخاب رشته کارشناسی ارشد پرداخته اند که مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم.

زمان 

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که در سال 96 می توانیم به آن اشاره کنیم ادغام آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد می باشد که طی این اقدام تاریخ برگزاری این آزمون نسبت به سال های اخیر با تغییراتی مواجه شد.

بنابراین تاریخ در نظر گرفته شده برای برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد در سال 96 به صورت همزمان در اوایل اردیبهشت ماه در روزهای پنجشنبه و جمعه در تاریخ 7 و 8 اردیبهشت ماه بود که تاریخ اعلام نتایج هم در نیمه دوم خرداد اعلام شد، به همین دلیل زمان انتخاب رشته ارشد 96 هم بر خلاف سال های گذشته که در زمان ثبت نام انجام می شد در سال 96 در نیمه دوم مرداد ماه یعنی پس از اعلام نتایج خواهد بود.

کلیه داوطلبان پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد 97 یک کارنامه اعلام نتایج اولیه دریافت می کنند ، که در آن اطلاعات فردی داوطلب ، اطلاعات رشته امتحانی اول و رشته امتحانی دوم ( برای داوطلبانی که در زمان ثبت نام به عنوان رشته دوم خود یک رشته شناور انتخاب نموده اند ) مندرج است ، همچنین در بخش اطلاعات هر رشته امتحانی داوطلب درصد دروس ، معدل موثر ، رتبه و تراز ( نمره کل آزمون ) درج می باشد . با اهمیت ترین مورد برای داوطلبان در کارنامه وضعیت شان در گرایش های مختلف می باشد . در هر گرایش که به عنوان کد ضریب در کانامه نام برده شده ، نمره کل آزمون ( تراز ) ، رتبه و البته وضعیت مجاز بودن داوطلب در آن کد ضریب برای دانشگاه های روزانه و غیر روزانه ( به تفکیک ) در انتخاب رشته ارشد 97 مشخص شده است . داوطلبان برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد میبایست گرایشی که تسلط بیشتری روی آن دارند و رتبه بهتری در آن کسب نموده اند را در الویت قرار دهند .

توصیه های مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

اولین و مهمترین نکته این است که ترتبیب چینش رشته ها در انتخاب رشته کارشناسی ارشد می بایست بر اساس علاقه باشد نه شانس قبولی .
داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که حتی اگر از رتبه کسب شده خود در کنکور کارشناسی ارشد احساس رضایت ندارید به هیچ وجه از انجام انتخاب رشته منصرف نشوید و شانس خود را ضمن انجام انتخاب رشته ای منطقی و اصولی امتحان نمایید.

از اشتباهاتی که ممکن است داوطلبان در مرحله انتخاب رشته مرتکب شوند این است که اولویت رشته ها را بر اساس شانس قبولی خود در اولویت قرار می دهند که این عمل اشتباه است بنابراین سعی کنید چینش رشته ها را بر اساس میزان علاقه خود به رشته مورد نظر انجام دهید.

از دیگر اشتباهاتی که ممکن است داوطلبان در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مرتکب شوند عدم آشنایی و اطلاعات کافی داوطلبان از سهمیه ثبت نامی در آزمون کارشناسی ارشد ، امتیازات و نحوه تخصیص معدل می باشد که توصیه می کنیم پیش از انجام انتخاب رشته تمامی موارد را در نظر بگیرید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

نظر خودتان را ارسال کنید