ثبت نام لاتاری 2022 آموزش ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022 لاتاری
برنامه نویس لاراول

برنامه نویس لاراول و انجام پروژه های لاراول

اصطلاح برنامه نویس لاراول یا برنامه نویسی لاراول اصطلاحی بسیار آشنا در این روزهای وب هست.برنامه نویسی اصولا شغلی پر درآمد اما کمی سخت و نیزمند تخصص ویژه است. به همین خاطره که تعداد برنامه نویس ها از دندون پزشک ها کمتره البته که به نظرم نیاز به وجودشون از دندون پزشک ها بیشتره ولی خب چون یه برنامه نویس لازمه که روزی بیش از 2 ساعت رو به مطالعه اصول ها و روش های جدید برنامه نویسی بپردازه و دائما خودش رو به روز بکنه به همین خاطر کمترکسی جرات میکنه به سراغ این شغل بیاد. و اتفاقا همین کم بودن تعداد برنامه نویس های خوب توی ایران باعث شده بازار کار برنامه نویس ها به شدت خوب و پردرآمد باشه .

حالا این بازار خوب برای چند دسته از افراد فعال توی حوزه برنامه نویسی مثل برنامه نویس های اندورید یا جاوا، برنامه نویس های ASP.net و برنامه نویس های php شدید تر از بنامه نویس های phayton و یا برنامه نویس های Java Script هست.البته این رو هم بگم که من بازار ایران رو بیشترمد نظر دارم و قطعا شما توی کشورهای مختلف نیاز به برنامه نویس زبان های مختلف رو حس میکنید.
اگه قصد دارید برنامه نویس بشید و یا برنامه نویس هارو دوست دارید (قربونتون برم ما ام شمارو دوست داریم) تا اخر همراهمون باشید که این صفحه شدید به کارتون میاد.

در بین تمام زبان های برنامه نویسی روز دنیا دو زبان برنامه نویسی ASP و PHP به عنوان دو زبان بسیار پر کاربرد برای برنامه نویسی backend برنامه های تحت وب، سایت های دینامیک و نرم افزارهای تحت وب پویا به کار برده میشه.متاسفانه بسیاری از افراد زبان برنامه نویسی ASP رو با ASP.NET اشتباه میگیرن.ASP مخفف کلمه Active Server Pages است یک تکنولوژی تحت وب هست که زمانی که قصد ایجاد محتوای داینامیک دارید و یا اون رو توسعه بدید استفاده میشه این زبان مبتنی بر یکی از زبانهای اسکریپتی مثل Vb Script یا Java Script هست پس قدرت asp در اندازه ی قدرت و توانایی این دو زبان اسکریپتی خلاصه می شه این درحالی که Asp.Net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده و تمام زبان های مثل #C ، جاوا ، Visual Basic و … با پلت فرم دات نت سازگار هستن پس از قدرت و توانایی بسیار بیشتری نسبت به ASP برخوردار هست.

درواقع ASP.NET اصلا زبان برنامه نویسی محسوب نمیشه بلکه یک تکنولوژی برپایه ماکروسافت هست ولی خبتوی زبان عامه به عنوان زبان برنامه نویسی یاد میشه .شاید خیلی عبارت درستی نباشه ولی میتونیم به عبارتی بگیم که ASP.NET یک فریمورک وکتابخونه همه چی تموم برای زبان منسوخ شده ASPهست. راجب اینکه ASP.net چی هست و چه کاربردی داره قبلا مفص صحبت کردیم امروز بیشتر میخواهیم راجب زبان محبوب php صحبت کنیم.

زبان برنامه نویسی PHP

PHP مخفف کلمه PHP Hypertext Preprocessor، یک نرم افزار یا بستر برنامه نویسی متن باز و رایگانه که به هیچ Platform خاصی وابسته نیست و فرقی نمیکنه که شما از ویندوز استفاده میکنید و یا از لینوکس این زبان برنامه نویسی همه جا جوابگوی کارشماست.
از اونجایی که هزینه هاستینگ و توسعه این زبان برنامه نویسی پایین تر از ASP هست بیشتر شرکت های متوسط و حتی نوپا از این زبان برنامه نویسی برای توسعه کسب و کارشون استفاده میکنن. به همین خاطر هست که طیف مخاطب های این زبان برنامه نویسی وسیع تر هست و با یادگیری این زبان برنامه نویسی یه بازار کار بسیار بزرگ در سراسر دنیا منتظر شما ست.
همون طور که توابع آماده و کلاس های از پیش تعریف شده ای برای ای اس پی دات نت فراهم شده در مورد زبان برنامه نویسی php فریم ورک های بسیار زیادی تولید شده که از این بین فریم ورک کدایگنایتر، فریم ورک کیک پی اچ پی ، فریم ورک لاراول و … محبوبیت بیشتری نسبت به فریم های دیگه زبان برنامه نویسی دارند.هرکدوم از این فریم ورکها مزیت های خاص خوشدشون رو دارند که برنامه نویس بسته بهمهارت ، زمان و نیاز پروژه تصمیم میگیره که کدوم فریم ورک برای اون راحت تر هست و بهتره که پروژه اش رو با اون فریم ورک انجام بده.
ما امروز بهتون یکی از بهترین فریم ورک های زبان پی اچ پی یعنی فریم ورک لاراول رو معرفی میکنیم تا بتونید با نوشتن کدهای کمتر سریعتر به هدفتون برسید.

برنامه نویس لاراول
فریم ورک هایphp

لاراول چیست

همون طور که بالاتر اشاره کردیم لاراول یه فریم ورک از زبان پی اچ پی هست حالا فریم ورک چیه؟فریم ورک در واقع مجموعه از کدهای آماده زبان برنامه نویسی و قواعد و اصول زبان برنامه نویسی هست که برای کدنوشتن سریعتر و بهتر طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیره. به وسیله کدفرم ورک دیگه نیازی نیست برنامه نویس کدهای تکراری تایپ کنه و کارش خیلی راحت تر میشه.

لاراول یکی از محبوب‌ترین فریم ورک های PHP که حتی بعضی ها اون رو از بقه فریم ورک های پی اچ پی مثل Yii ،Cakephp ،codeigniter ،Nette ،simfony هم محبوب تر میدونن. این فریم ورک بیشتر برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب بر پایه معماری سه لایه (MVC) با PHP مورد استفاده قرار میگیره.

mvc

منطبق بر معماری سه لایه mvc و دارای بخش های مختلف MODEL,contoroller و viwe

Unit testing

که از بروز خطاهای ناشی از برنامه نویسی جلوگیری میکنه Unit testing تست بهتر و دقیق تر برنامه های نوشتهشده با کمک ابزار

Migration

کنترل بهتر بانک اطلاعاتی Migration توسعه و به روز رسانی بهتر و ساده تر سورس کدهای برنامه با داشتن قابلیت

نسخه های مختلف لاراول

لاراول1

در تاریخ 9 ژوئن 2011 فردی به نام تیلور اوتول سعی کرد فریم ورکی مبتنی بر فریم ورک CodeIgniterپیدا سازی کنه تا مشکلاتی که فریم ورک CodeIgniter برای برنامه نویس ها به وجود میاورد رو بهبود ببخشه.به همین خاطر فریم ورک لاراول رو به وجود آورد لاراول اولیه در واقع از معماری مشابه با mvc بدون کنترلر استفاده میکرد و لی مکانیزم‌های model، session، view و مسیریابی را ارائه می‌داد به همین خاطر مورد توجه برنامه نویس ها و وب دولوپرها قرار گرفت.

لاراول 2

توی همون سال اولیه پیدایش و بعد از گذشت چند ماه در تابستون 2011 بهینه سازی هایی توسط اوتل انجام شد و نسخه 2 framework laravel در اختیار برنامه نویس ها قرار گرفت. تیلور توی این نسخه جدید ضعف نبود کنترلر رو برطرف کرد و فریم ورک اون رسما بر پایه معماری و چارچوب ام وی سو شکل گرفت.

یکی دیگه از تغییراتی که خود من خیلی خیلی دوستش دارم اضافه شدن سیستم قالب بندی یا همون blade بود که در واقع یه موتور ساده و بسیار کارآمد برای ساخته قالبه یکی از بزرگترین مزیت های بلید اینکه دست شما رو توی ساخت View باز میزاره و به راحتی میتونید کدهای php خالص رو در بخش ویو استفاده کنید.

لاراول 3

یک سال بعد از انتشار اولین نسخه فریم ورک لاراول در سال 2012 نسخه سوم این فریم ورک محبوب منتشر شد.

همه برنامه نویس های php منتظر بودن تغییرات این نسخه جدید رو ببینید که خبر از رونمایی سایت لاراول که همان سایت https://laravel.com هست رسید. وجود سایت خوب و قوی برای لاراول باعث شد برنامه نویس های لاراول یک داکیومت قوی داشته باشند و بتونن خیلی از امکانات و ویژگی های لاراول رو از سایتش یاد بگیرن و استفاده کنن.

در واقع یه جورایی لاراول بخش زیادی از محبوبیتش رو مدیون این نسخه خودش میدونه.

artisan های امروزی که موقع نصب لاراول استفاده میکنیم از دل این نسخه متولد شدند و در واقع laravel framework version 3 از خط فرمان CLI به نام artisan استفاده میکرد.

پشتیبانی داخلی از مدیریت سیستم بانک اطلاعاتی، migrationها، لایه‌های بانک اطلاعاتی، پشتیبانی از رویدادها، همگام سازی لاراول با unit testing و همچنین سیستم پکیجینگ یا bundle از دیگر قابلیت‌های مهم نسخه سوم framework لاراول بودند.

لاراول 4

بعد از اینکه لاراول به خوبی شناخته شد و کاربران زیادی از سرتاسر دنیا از این فریم ورک استفاده کردند نیاز به نسخه جدید کاملا حس میشد که همین موضوع باعث شد یک سال بعد از انتشار لاراول نسخه 3 ، لاراول نسخه 4 منتشر بشه این نسخه بر پایه کدهای Illuminate منتشر شد.

شاید باورتون نشه ولی composer های محبوب که همه ما عاشقشیم از این نسخه در این محیط کاربری قرار گرفتند.

composer یا همون مدیر بسته این امکان رو فراهم میسازه که کاربرهای بتونن بسته‌ها و کامپوننت‌های متعددی که توسط برنامه نویسان PHP در سراسر جهان نوشته شده رو در پروژه خودشون اضافه و از اون استفاده کنن.

ولی خب تغییرات به همینجا ختم نشد پشتیبانی از database seeding، پشتیبانی از صف‌های پیام، ارسال انواع مختلفی از ایمیل و پشتیبانی از soft deletion یا تاخیر در حذف رکوردهای پایگاه داده هم جزو تغییرات این نسخه لاراول بودند.

لاراول 5

نسخه 5 ام امروزی در واقع آخرین ورژن کنونی لاراول هست ولی هنوز هم ریلیز های مختلفی از اون منتشر میشه که آخرین اون 5.8 بوده که با هم به بررسی اون میپردازیم.

نسخه 5 که با تغییر در نسخه 4.3 به وجود اومده بود قابلیت‌های مهم و ویژه‌ای مثل برنامه‌ ریزی برای اجرای وظایف از طریق بسته‌ای به نام scheduler، بهینه سازی بسته‌های assets از طریق Elixir، ساده شدن عملیات احراز هویت از طریق بسته Socialite، همچنین ارائه ساختار درختی برای توسعه برنامه از طریق این ورژن در اختیار برنامه نویس ها قرار گرفت.

لاراول 5.1

در ژوئن سال ۲۰۱۵ نسخه 5.1 لاراول منتشر شد. در این نسخه جدید بیشتر مشکلات مربوط به نسخه های قبلی حذف شده بود و تا حد ممکن سعی شده بود باگی در این نسخه جدید وجود نداشته باشد.این نسخه همراه با یه

پشتیبانی طولانی مدت یا LTSارائه شد.این پشتیبانی به قدری قوی بود که امکان پشتیبانی رفع مشکلات تا ۲ سال و پشتیبانی امنیتی تا سه سال در این نسخه فراهم شده بود.

لاراول 5.2

نسخه بعدی در همون سال ارائه نسخه 5.1 منتشر شد که تغییرات اون واقعا نامحسوس و کم بودند.

لاراول 5.3

علارقم نسخه قبلی که تغییرات محسوسی نداشت در نسخه جدید ویژگی های زیادی به فریم ورک لاراول اضافه شده بود که مهم‌ترین آن تمرکز بر بهبود سرعت توسعه برای برنامه نویسان با ایجاد بهبود‌های خلاقانه جهت انجام کارهای رایج بود.

لاراول 5.3 با پشتیبانی ۶ ماهه برای رفع مشکلات و پشتیبانی یک ساله برای مشکلات امنیتی در ۲۳ اوت ۲۰۱۶ منتشر شد. ویژگی‌های جدید زیادی به این نسخه اضافه شده بود

لاراول 5.4

1 سال بعد از انتشار لاراول 5.3 در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ لاراول 5.4 منتشر شد.خیلی از تغییرات نسخه های امروزی که با اون کار میکنیم در نسخه 5.4 به وجود اومد. ویژگی هایی از قبیل Laravel Dusk، Laravel Mix، Blade Components and Slots، Markdown Emails، Automatic Facades، بهبود مسیر یا route و ویژگی‌های دیگر همگی تغییراتی بودند که در laravel framework version 5.4 به وجود اومدند.

لاراول 5.5

505 laravel framework version با پشتیبانی طولانی مدت و به صورت LTS منتشر کردند. این نسخه کامل امکان پشتیبانی برای رفع مشکلات تا دو سال و پشتیبانی برای رفع مسائل امنیتی تا سه سال را ایجاد کرده است.

لاراول 5.6

Laravel 5.6 در ماه فوریه سال 2018 با ویژگی های جدیدی مثل دستورات جدید کنترل کننده API معرفی شد. همون طور که میدونید بوت استرپ 4 قبل از انتشار این نسخه منتشر شد. در نتیجه، Bootstrap 4 در Laravel 5.6 معرفی شده و میتونید به راحتی در پروزه خودتوناز بوت استرپ استفاده کنید.از دیگر ویژگی های جدیدلاراول 5.6 پشتیبانی از Argon و Password Hashing نهست.

لاراول 5.7

اخرین نسخه لاراول که در سپتامبر 2018، منتشر شد Laravel 5.7 هست.این نسخه از لاراول با افزودن ویژگی های جدید مانند Laravel Dump Server و Laravel Nova منتشر شد. علاوه بر این، URL Generator و Syntax Callable و پیام های بهبود خطا در این نسخه از Laravel معرفی شد.

به نظر شما نسخه بعدی لاراول 5.8 هست یا لاراول 6 یا شاید هم یه شماره و اسم جدید؟

انجام پروژه برنامه نویسی و طراحی سایت با لاراول php

چرا فریم ورک لاراول؟

میخواهیم باهم دیگه مزایای استفاده از فریم ورک لاراول رو بررسی کنیم. و اینکه چه دلیلی داره که یه برنامه نویس از فریم ورک لاراول به جای فریم ورک های مشابه مثل کیک php و … استفاده کنه .یه نکته خیلی مهم در انتخاب زبان برنامه نویسی مورد استفاده شما و یا فرم ورک انتخابی شما مهارت برنامه نویس در کار با زبان یا فریم ورک هست. یعنی ممکنه یه برنامه نویس با یه استفادهه از یه فریم ورکی که امنیت پایین تری داره ولی تخصص اون وی اون فریم ورک بالاست بتونه برنامه ایمن تری نسبت به فریم ورکی که آشنایتش باهاش کم هست ولی ایمن تره داشته باشه.

با تمام این تفاسیر یکی از مهم ترین دلایل انتخاب این فریم ورک توسط برنامه نویسان سرعت بالای این فریم ورک و سهولت استفاده و کار با اون هست. البته مبتنی بودن بر معماری MVC هم بی تاثیر نیست. این فریم ورک قابلیت های خیلی زیاده داره که باعث شده انتخاب اول هر برنامه نویسی باشه. مثل:

1- استفاده از معماری و چهارچوب MVC در لاراول:

معماری MVC و فریم ورک‌های مبتنی بر آن تلفیقی از سه لایه model، viewو controller هست. که وظیفه ارتباط با پایگاه داده بر عهده بخش model ، وظیفه ارتباط با کاربر نهایی بر عهده بخش view و در نهایت وظیفه کنترل و ایجاد ارتباط بین دوبخش view و model برعهده بخش controller هست. استفاده از معماری mvc و تقسیم بندی پروژه به سه بخش جداگونه باعث میشه اگر در بخش view تغییری اعمال کنید.

تقسیم بندی برنامه به این سه قسمت مزایای فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین مزیت‌های آن جداسازی منطق برنامه از بخش view سایت است که این امر باعث می‌شود؛ هنگام ایجاد تغییر در view، این تغییرات منطق برنامه را تحت تاثیر قرار ندهند. فریم ورک لاراول بر پایه معماری MVC است.

2- انتشار به صورت متن باز: انتشار به صورت متن باز امکان تغییر این فریم ورک طبق چیزی که می‌خواهید را فراهم می‌کند.

3-امکان تعریف RESTFUL controllers: منطقی برای سهولت استفاده از کنترلرها و کاهش کدها در آن بر پایه درخواست‌های GET و POST است.

4-استفاده از خصوصیت auto-loading: خصوصیت auto-loading در لاراول امکان لود اتوماتیک کلاس‌ها و کامپوننت‌ها را در صورت نیاز به‌ آن‌ها فراهم کرده است.

راحتی استفاده از پایگاه داده: با استفاده از سیستم ORM یا همان ابزار Elequent در لاراول می‌توانید با انواع پایگاه داده‌ها ارتباط برقرار کرده و انواع کوئری‌ها را در آن به کار بگیرید.

استفاده از ابزار unit testing: با استفاده از ابزار تست لاراول به راحتی می‌توانید برنامه‌های خود را تست کنید.

استفاده از قالب blade: می‌توان از داده‌های برنامه در view توسط قالب blade استفاده کرد.

ایجاد پکیج‌ها: در لاراول به راحتی می‌توانید پکیج‌های موردنظر خود را ایجاد کنید و از آن در برنامه‌های خود بهره ببرید، یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

استفاده از خط فرمان artisan: استفاده از خط فرمان artisan این امکان را می‌دهد تا کارهای پیچیده‌ای را توسط چند خط کد ساده انجام دهیم.

استفاده از migration: استفاده از این قابلیت این امکان را فراهم کرده است که تغییرات بانک اطلاعاتی به همراه سورس کد پروژه قابل انتقال باشد.

نصب آسان: از مزیت‌های لاراول این است که نصب این فریم ورک و کار با آن بسیار راحت است.

استفاده از کامپوننت‌ها: لاراول از پکیج‌ها و کامپوننت‌های زیادی بهره می‌برد که به راحتی بر روی پروژه نصب و استفاده می‌شوند.

امنیت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای یک برنامه نویس اهمیت دارد، امنیت برنامه‌ی در حال ساخت است. لاراول از سطح بالایی از امنیت برخوردار است.

مسیریابی: راحتی کار و قدرت مسیریابی لاراول از مهم‌ترین ‌ویژگی‌های لاراول است.

لاراول دریچه جدیدی به دنیای برنامه نویسی است که می‌توان توسعه برنامه‌ها در آن را با کد‌های زیبا و با صرفه جویی در زمان ایجاد کرد. در این مقاله سعی ما بر این بود تا شما را با فریم ورک لاراول و نسخه‌های متعدد آن آشنا سازیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با این فریم ورک بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی هرچه بیشتر با ویژگی‌ها و امکانات لاراول 5.5 مقالات لیداوب در زمینه لاراول را از دست ندهید. همچنین برای یادگیری لاراول می‌‌توانید از مقالات آموزشی لاراول 5.5 در کتابخانه آنلاین لیداوب بهره ببرید.